CCD forstørrelse ?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR CCD forstørrelse ?

• Dette emne har 21 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af henrik. This post has been viewed 804 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Forfatter

max
      • Nova

Hej alle,

Hvordan regner man forstørrelsen ud når der anvendes CCD kamera ?

Jeg ved hvordan man regner det ud når der anvendes et okular men

hvordan hænger det sammen når man montere et kamera direkte på

udtrækket uden okularet monteret.

Jeg er klar over at størrelsen på chippen må have en faktor.

Hvis jeg f.eks. vil montere et Qcam5 direkte på min 20cm sky-watcher Newton

med 1000 mm brændvidde (f5) for observation af planeter og lidt stjerner

hvilken optisk forstørrelse vil jeg så få ?

VH. Max

rigo
      Deltager
        • Super Nova
        Hej Max

Jeg bruger denne her
        CCD Calc

, syndes den er kanon (gratis er den også) men udregning lader jeg en som MS besvar på 🙂

Click here to download the full version of the CCD Calculator program (3.3MB).

http://www.rigorigo.dk2009-01-05 22:15:26

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

Hej Max,

jeg vil tillige gøre opmærksom på planetarieprogrammet astroexcel (http://www.astroexcel.de/softwarevb.htm), som udover planetarieprogrammet har en ccd-regnemaskine, der ligner Rigo’s forslag meget. Programmet er ganske vist på tysk- men er utrolig lækkert udført.

Mogens B

Hilsen Mogens B.

mr.mox
            • Nova

Det giver ikke rigtig mening at snakke om forstørrelse på CCD, for det afhænger jo af hvordan du SER billedet. Hvis du tilslutter en 20-tommer skærm for du en anden forstørrelse end med en 17-tommer…

Det du kan prøve at finde frem til er måske hvilket sysnfelt du får (måles i grader eller bueminutter), og hvilket okular det svarer til. Fx har jeg næsten samme synsfelt i mit Hyperion 25mm okular som med mit Canon EOS350D

Mogens.Bildsøe
            Deltager
              • Nova

Hej igen Max,

blot for at gøre klart: CCD-regneprogrammet ligger i planetarieprogrammet som en drop-down menu. Mit tidligere input ku’ jo misforstås derhen, at der var tale om et stand-alone ccd-program

Hilsen Mogens B.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Når der snakkes om Digital foto, så snakkes der ikke om forstørrelse men om opløsnigner.

Altså hvor meget himmel dækker hver pixel. Samt hvor meget himmel hele CCD’en dækker.

Et regeark der kan fortælle opløsningen og dækningen af forskellige CCD’s / teleskoper /redusere.

max
                  • Nova

Tak for hjælpen.

Jeg havde godt nok en ide om at det måtte have noget
                  og gøre med synsfeltet set fra CCD chippens synspunkt.

Det ville være helt fint hvis jeg kunne finde “forstørrelsen”
                  eller synsfeltet angivet i f. eks. antal bueminutter
                  diagonalt for et fuldt billed (X * Y pixels)

Jeg vil straks prøve at downloade nogle af de nævnte
                  applikationer.

Har måske tænkt at købe et Qcam5 farve midlertidigt til jeg senere
                  får råd til at købe et bedre astrokamera som også kan bruges
                  til deepsky. Så vil jeg stadig have Qcam5 til guiding.

I mellemtiden regner jeg med at kunne bruge Qcam5 til lidt planeter
                  og stjerner.

Er der forøvrigt forskel på Qcam5 og AL-CCD5 ?

VH. Max

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Qcam5 er helt fint til netop planter, husk dog at der findes to udgaver.. En der er lavet med henblik på guiderbrug, og en der er lavet specialt til planter.

henrik
                    Deltager
                      • Nova

Hej Max.

Som de skriver erd et synsfeltet der er afgørende.

Man KAN dog godt oversætte det til en forstørrelse, men synsfeltet ved en given forstørrelse afhænger også af okularets tilsyneladende synsfelt.

Men hvis man regner på det giver Qcam/AL-CCD5 et synsfelt på 29 bueminutter ved F1000mm. Det er samme synsfelt som du får med et 5mm okular med 52graders AFOV; Dvs. at det vel kan oversættes til 200x

Ja; AL-CCD5 er identisk med Qcam5 mono udgaven.

max
                        • Nova

OK, jeg ved godt at Qcam5 findes som henholdsvis farve og s/h version

men er dog lidt forvirret over at Qcam5 findes både i en planet version og guide version.

Vil det sige at der findes 4 versioner og at man f.eks. ikke vil kunne guide hvis man har planet versionen.? ( kan kun se farve og s/h versionen hos AstroQcam)

Måske dette kun er et spørgsmål om hvilken firmware der ligges i kameraet.

Kan jeg se noget om forskellen på disse to typer nogen steder ?

Jeg kan godt se at 29 bueminutter (eller ca 200 x forstørrelse) vil være fint til

planeter men jeg kunne måske også godt bruge et lidt større billedfelt på f.eks. 1 grad e.l.

Men så kræver det vil et deepsky kamera med en større chip.

Det ville jo være smart hvis der fandtes en slags omvendt Barlow linse der optisk

kunne formindske og dermed øge synsfeltet uden at ændre billedstørrelsen på chippen.

Synes nok at specs. på de to Qcam5 og AL-CCD5 lignede hinanden.

VH. Max

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Nope der er 3 versioner så vidt jeg ved, men det kan være jeg tager fejl og der er 4. Du kan godt tage planter med guideversionen, og du kan også guide med planet versionen. Men den ene er bare bedre til planeter, kan ikke lige huske hvorfor. Den skulle hedde noget med V. Men Qcam Henrik ved det helt sikkert.

henrik
                          Deltager
                            • Nova

Jeg mener at planetversionen har en mindre chip som dermed jo giver større forstørrelse. Jeg ved ikke hvorfor Henrik har fjernet den fra siden; måske er den i restordre eller udgået, men du kan jo spørge ham selv hvis du er interesseret

Ja, der findes en “omvendt barlow”. En barlow er jo en negativ linse som spreder lyset, mens en telekompressor er en positiv linse; Fx. en 0,5x til indskuning i næsespidsen Den vil så lige give 1grad.

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Men også gøre ting mindre!

outlook
                              Deltager
                                • Super Nova

QCAM5V er specielt lavet til planetfoto og anvender en anden chip Micron MT9V032 (Mono version).
                                De vigtigste forskelle er:
                                * Global shutter, der sikrer et helt ensartet belyst billede i modsætning til ‘rolling-shutter’, ‘frame-readout’ og lignende
                                * Dynamisk område 10bit (ikke 12 bit som der står på Starparty siden) – måske kommer 12bit senere.
                                * I praksis kan kameraet lave 36fps (frames pr. sekund) – afhængig af hvor hurtig computeren kan gemme på disken op til 54fps.

Der er så til gengæld færre pixels (360k i modsætning til 1,3M) end det alm. Qcam5.
                                Der er samme guideport (ST-4) som vi en vant til.

Den koster 1899,- eller deromkring

Hilsen Leif,
                                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

henrik
                                Deltager
                                  • Nova

Er den kun 10 bit?

Jeg synes Henrik Q skrev 12bit (Og kritiserede mig for at gøre det samme! 🙂

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
                                • Emnet 'CCD forstørrelse ?' er lukket for nye svar.