› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Cave Nebula
- Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 11 måneder siden af Peter. This post has been viewed 597 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. marts 2018 kl. 23:15 #317220
gingeDeltager- Giant
Her er det som antakelig siste bilde for sesongen. Nå som vi har runda vårjevndøgn og nettene blir lysere skal det mye til å få tid til så veldig mye mer. Men dette er altså Cave Nebula i stjernebildet Cepheus. Fra observatoriet i skogen ligger denne nå for tida rett mot Oslo, noe som betyr at himmelen der er litt lysere. Bøter litt på dette ved å samle 22 timer og 20 minutter eksponering i løpet av fire netter (var heldig med været denne gang). Cave Nebula ligger badet i den store, diffuse emissjonståken Sharpless 155 men i feltet finnes også refleksjonståker, bok-globuler, supernovarester (har jeg lest det skal være her, – har ikke funnet dem enda. Si fra om noen ser dem) og et kult Herbig-Haro objekt, HH168 (den ildrøde dingsen nederst midt på).
Tekniske spesifikasjoner finnes her: https://flic.kr/p/243qeS6
Mvh Ginge
23. marts 2018 kl. 11:05 #317225
rune.cb.Deltager- Super Nova
Flott levert igjen, Ginge.
Burde ikke de mest lyssterke stjernene være større med 22 timer og 20 min. eksp.tid ? Gjør du noe under behandlingen for å “krympe” størrelsen på noen måte ? Selve bilde som helhet har en meget høy oppløsning. Bruker du noe slags filter for å gjøre bildet “blankere” ? Oppløsningen på astro-fotos er jo ganske viktig (her sliter jeg litt). Krymper du antall pixler på noen måte under redigeringen før du poster ?
Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
23. marts 2018 kl. 16:09 #317237
gingeDeltager- Giant
Takk og takk, Rune!
Jeg bruker en kombinasjon av stjernemasker og en prosess som heter MorphologicalTransformation (all prosessering gjøres i Pixinsight) for å kontrollere stjernene. Veksler mellom å bruke Erosion- og Morphological selection som operator. Den siste er nok den som fungerer best, merker jeg. Det som definitivt tar mest tid er å finjustere stjernemaskene. Bruker forskjellige masker på forskjellige stjernestørelser. Mye prøving og feiling. Tror jeg brukte en hel dag bare på å finjustere og teste masker, men endte altså opp med å prosessere de forskjellige stjernestørelsene med forskjellige masker.
Gjør ikke noe spesielt for å gjøre bildet “blankere”- Har nesten ikke brukt støyreduksjon, kun ACDNR på chrominance alene (dvs at den ikke endrer lightness og dermed ikke selve strukturen i bildet) og ørlitegrann MultiscaleMedianTransform kun på lag 2. Forsvinnende lite kun på de mørkeste delene av bildet, usikker på om det hadde noe å si.
Oppløsningen er doblet i forhold til størrelsen på .fit’ene (uffda) som kommer fra kameraet. Bruker dither på to pixler mellom eksponeringene og integrerer eksponeringene med Drizzle. Etter to gjennomprosseseringer av bildet fant jeg ut at jeg antakelig hadde ganske mye å gå på i integreringen, så det var ikke før tredje forsøk at jeg følte jeg fant fram til integreringsparametre jeg syntes jeg kunne leve med. Etter registrering av bildene brukte jeg et script som heter subframeselector for å vekte bildene ut fra signal/støy, eksentrisitet og FWHM og deretter LocalNormalisation som jeg virkelig følte gjorde et stort utslag. Det skumle var hvor stor innvirkning det hadde på sluttresultatet det hadde at jeg valgte riktig bilde som referansebilde i LocalNormalization. Testet også LocalNormalization opp mot Additive Norm og Scale+zero offset i ImageIntegration og forskjellen var stor.
Dither funker i det hele tatt veldig bra for min kamera/teleskop-kombinasjon. I utgangspunktet ser man pixlene i stjernene med etter oppskalering er dette praktisk talt ikke synlig. Ikke sikkert det er en fordel å bruke på alle oppsett men for min pixel/buesekund synes jeg det gjør underverker.
mvh
gingeFlott levert igjen, Ginge.
Burde ikke de mest lyssterke stjernene være større med 22 timer og 20 min. eksp.tid ? Gjør du noe under behandlingen for å “krympe” størrelsen på noen måte ? Selve bilde som helhet har en meget høy oppløsning. Bruker du noe slags filter for å gjøre bildet “blankere” ? Oppløsningen på astro-fotos er jo ganske viktig (her sliter jeg litt). Krymper du antall pixler på noen måte under redigeringen før du poster ?
<hr>
Mvh RuneWebside: http://www.runecb.com
- Dette svar blev ændret 4 timer, 22 minutter siden af rune.cb..
23. marts 2018 kl. 16:58 #317240
rune.cb.Deltager- Super Nova
Ok, takk. Det ser ut som det er en omstendelig og tidkrevende prosess du går igjennom, før du er ferdig med det hele. Tror jeg har noe tilsvarende verktøy i AstroArt 6.0 til å justere stjernene med, så det må jeg prøve. Bedre oppløsning burde ikke være noe problem, hvis jeg unngår klipping.
Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
23. marts 2018 kl. 16:59 #317241
ØysteinDeltager- Giant
Hei Ginge,
Fantastisk flott bilde! Likte veldig godt fargene blant annet.
Alt det arbeidet du la ned i bildebehandlingen har virkelig betalt seg. Ikke minst har alle stjernemaskene dine gitt superbe stjerner. Du har gitt oss PixInsight brukere noe å tenke på 🙂
Kvalitet koster, i denne sammenheng mest tid og tålmodighet…
Øystein
23. marts 2018 kl. 18:07 #317245
gingeDeltager- Giant
Tusen takk, Øystein! Prosessering er halve moroa, det er kult å se at det lønner seg å starte fra scratch igjen av og til for å se om man kan få mer ut av materialet. Men man blir jo uansett aldri helt fornøyd og det er vel derfor man blir litt hekta.
Det som er en stor utfordring er å få alt til å fungere i observatoriet når himmelen plutselig er klar og månen er vekk. Det skjer mye rart når temperaturen synker så lavt som i vinter. Alt fra metall som krymper, utstyr som rimer ned, tak som må måkes, brensel som skal pulkes inn i skogen og dyr som lusker rundt observatoriet på natta. Og inni. Har to digre musefeller hvor jeg har elektrifisert rundt 20 mus. Håper ikke buddhistene har rett, for i så fall ligger jeg syltynt an i meste liv.
Derfor ekstremt tilfredsstillende når man får en hel natts problemfri eksponering. Og så er det bare magisk å være aleine i svarte skauen midt på natta. Bra for sjela.
Takk for at du kikket og ga tilbakemelding!
Mvh Ginge
1. april 2018 kl. 11:42 #317444
munkholmDeltager- Neutron star
Et dejligt billede Hvor Lum og Ha er i flot balance, garneret med de fineste stjerner. Tillykke med resultatet
Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
1. april 2018 kl. 12:10 #317446
PeterDeltager- Main Sequence
Et fantastisk flot billede, Ginge!
Et spørgsmål (jeg har selv en Epsilon 180ED): kører du med stock fokuser eller har du monteret en anden? Og i givet fald – hvad er din step size?
Mvh. Peter
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Cave Nebula' er lukket for nye svar.