CASE: Komb. av to datasett som er forskjøvet og rotert

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER CASE: Komb. av to datasett som er forskjøvet og rotert

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 5 år, 1 måned siden af Øystein. This post has been viewed 626 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

Øystein
    Deltager
      • Giant

Hei alle (og spesielt de som bruker Pixinsight),

Jeg har strevd en stund med et spesielt problem som jeg nå ante en løsning på. Det burde være en nokså vanlig problemstilling, så kanskje metoden kan være til nytte for andre også.

Jeg har to datasett av Polarisområdet, begge består av mange timer eksponeringer i L, R, G og B (fra DSW).
      Versjon 1: Sentrert om Polaris.
      Versjon 2: Polaris en del forskjøvet bort fra sentrum og FOV er dessuten rotert betydelig.

Her er en R sub fra hvert datasett:

Jeg ville gjerne kombinere de to datasettene, men ikke innskrenke (beskjære) bildet til kun det overlappende området.

Kalibrerte derfor alle sub’ene samlet, og registrerte (alignet) dem så med et bilde fra datasett 2 som referanse. Versjon 1 bildet ble da slik:

Problemet mitt kom da jeg skulle stacke (samtlige R sub’er, 24+22). Resultatet ble (naturlig nok) ikke så bra:

Løsningen ble å bruke LocalNormalization før stacking:

Etter fjerning av gradienter (med ABE):

Jeg vil nå gjøre det samme med de andre filtrene og danne et ferdig LRGB bilde.

Mottar svært gjerne kommentarer og forslag. Kanskje noen har alternative måter å kombinere slike ulike datasett på?

Mvh
      Øystein

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.