Canon Live View

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Canon Live View

• Dette emne har 14 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af morten. This post has been viewed 626 timesbrix. This post has been viewed 626 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

holm
    Deltager
      • Super Giant

Hej Guys

Som nogen ved, har jeg lige investeret i et Canon EOS 450D – et fedt kamera som jeg er ved at lære at bruge til astrofoto sammen med min C8-SGT.
      Jeg troede jo så at jeg kunne bruge Live View(LV) og se f.eks. M13 direkte…men det kan jeg ikke absolut intet se..!
      Jeg kan godt se de klarere stjerner med LV og f.eks fokusere.. Omvendt kan jeg med kun en 8 sec eksponering få et vældigt flot billed..

Spørgsmålet er i virkeligheden om jeg har sat noget forkert op på kameraet, eller kan man – tords alt – ikke forvente mere af LV..Live.Disapprove

Holm2008-10-01 10:34:38

wieben
      Deltager
        • Nova

Hej Holm,

Du kan kun se lysstærke objekter med liveview. Det er jo en form or video med meget kort integrationstid.

Det er det samme på mit Nikon D300. Det er fedt med liveview til fokusering, men det bliver aldrig noget “Malincam”.

Jeg tror også at man skal lave noget robofucus, eller bruge en af de smarte fokusmasker, hvis man skal ramme fokus helt præcist. Liveview er dog fint til et nogenlunde ok fokus.

Mvh

Heine

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Hej Holm,

Det er nok for meget at forlange. Jeg ved ikke præcis hvad opdateringsfrekvensen er på Live View, men det er da nok nogle billeder pr. sekund. Der vil derfor være stor forskel på hvad du kan se på en 8 sekunders eksponering og Live View.

Men bruger du kameraets LCD eller får du billedet op på computerskærmen via USB? Det er jo det sidste der gør Live View genialt til f.eks. fokusering. På computeren kan du måske også lige ane M13 eller M42 hvis du er heldig.

Jesper

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Ja, det forholder sig ikke sådan, at du som med såkaldte “frameintegration” kameraer som det nævnte Mallimcam kan trække deepsky objekter ned. Nej, men månen og solen med passende filter er du da i stand til at se live på computeren, når du har forbundet kameraet med den over usb stikket. Men billedet bliver derudover vist også ret grumset at se på, men nok til at du kan f.eks. kan fokusere. Hvis du vil se et godt billede på computeren, skal du have fat i et rigtigt usb kamera a la webcam og dedikerede til astrofoto brug. Eller også som nævnt i et integration kamera, men som så kræver en “framegrabber” til pc’en, altså en form for video indgang på pc’en, men så får du heller ikke en særlig stor opløsning som en pc skærm jo kan klare. Confused Men alt det her kan jo blive en hel tråd for sig.

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

holm
            Deltager
              • Super Giant

Jamen jeg bruger netop LV til at fokusere ved at starte en session med at finde en klar stjerne og bruge EOS Utility’ens 10x zoom – så kan man godt fokusere. Det synes jeg fungerer vældig fint – især koblet op med computeren..Thumbs%20Up
              Holm2008-10-01 12:36:36

baekmand
              Deltager
                • Planet

Hej Wieben.

Du skriver at dit 300D er fedt med live view, men så vidt jeg ved understøtter dette camera da ikke live view.

Jeg har selv et 350D, og der er minus liveview.

Hæhæ eller sætter jeg det forkert op.

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Nikon D300 og Canon 300D er ikke det samme Hæ hæ.

wieben
                  Deltager
                    • Nova

Hej,

Her er en lille film der viser en fin demo af canon liveview. Det er identisk med Nikon liveview.

Mvh

Heine

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Nikonen ligger ca på 9500- til 12000-

baekmand
                      Deltager
                        • Planet

Sorry. Så ikke det lille Nikon ord foran.

Er så vant til at der bliver snakket canon når det gælder digitalkamera herinde

Jeg undskylder erhver forulempelse det måtte have bragt Nikon brugerer

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Men du er da glad for dit 350 ikke, det performer da ret godt syntes jeg, jeg bruger det ikke mere men da jeg havde et i sin tid, brugte jeg det mest til makro foto med min 100mm makrolinse, og lidt astro.

baekmand
                          Deltager
                            • Planet

Jo bestemt Tommy.

Det er et kanon kamera til prisen.

Det tager nogle fantastiske billeder, og fokus er hurtig og præcis.

Jeg bruger det til alt fotografering.

Lige fra famillie tamtam, over zoo besøg til astro foto.

Dog bruger jeg det næsten altid som primær fokus ved astro.

holm
                            Deltager
                              • Super Giant

Primær fokus, ja sådan bruger jeg også mest mit EOS450, men det trickede lige et andet spørgsmål:
                              Jg har forsøgt nogle gange at tage nogle shots igennem okularet ( har købt div. adaptorer ) men må sige at stjernerne bliver noget langstrakte undtagen lige i midten – det er faktisk ret ubrugeligt!
                              Er det fordi jeg mangler sådan en Focal Reducer/flattener, eller hva….

jesper
                              Deltager
                                • Neutron star

Okularprojektion (kamera uden linse ser gennem okularet) og afokal (kamera med linse ser gennem okularet) kan ikke bruges til deepsky foto. Det giver for store billedfejl som du har lagt mærke til.

Reducer/flattener bruges til at give et fladere felt (bedre stjerner i hjørnerne) på en refraktor eller en SCT i primærfokus.

Comacorrector bruges til det samme på en Newton.

Jesper

morten.brix
                                Deltager
                                  • Super Giant

LV i canon kan man sætte til sådan at skærmen følger med når man korrigere på lukker tid.

Det virker dog kun på expo tider under1 sek. mener jeg.

LV er super godt til fokus på en stjerne. Man kan dog ikke se noget DSO.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'Canon Live View' er lukket for nye svar.