Canon kamera til mikroskop?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Canon kamera til mikroskop?

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 3 måneder siden af pmargentum. This post has been viewed 144 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

pmargentum
      • Asteroid

Først vil jeg undskylde hvis dette er for meget off-topic.

Normalt ser jeg på planeter osv. men nu er jeg i gang med at forsøge at koble et Canon 1000D kamera til et mikroskop. Jeg har fundet ud af at jeg skal bruge noget der hedder en C-Mount – men de kan jo fås i utallige længder. Det er til et Leica DM2700P mikroskop – og Leicas originale dele koster en formue – er der nogen der kender noget til emnet? Kan man evt. sætte c-Mount foran et teleobjektiv – så telen overtager okularenes rolle?

MVH Per Sørensen

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Næh, det er ikke off-topic. Det er stadig optik, bare til mikro universet. Jeg ved ikke om du behøver C-mount, der jo mest bruges til industrikameraer og overvågningsudstyr. Og til dedikerede mikroskopkameraer. Men måske kan en adapter som denne bruges:

http://kikkertgrossisten.dk/product/bresser-fotoadapter-23-mm-902/

Du skal dog have en T2 ring til dit kamera. Du kan også få adaptere som kan bruges i forbindelse med et mikroskop okular. De er noget længere, da de skal rumme et okular.

Man kan få en C-mount adapter til dit kameraobjektiv, dvs. det bruges så i forbindelse med et industrikamera eller overvågningskamera i stedet for dit DSLR. C-mount er beregnet til den slags kameraer og disse bruges også til mikroskoper, ja, optimeret til dette brug.

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

jesperg
        Deltager
          • Super Nova

Ved ikke om min erfaring kan hjælpe i situationen.

Jeg har et Olympus CH mikroskop (uden en egentlig kameratilslutning).

Jeg har fundet ud af, at jeg kan montere et 40mm 1,25″ okular, det er et Scopetronic med gevind til en EOS-adapter. Altså kametahus med okular monteret.

Jeg tager så bare det ene mikroskop okular ud (når motivet er centreret) og stikker Scopetronic okularet ned i stedet. Fokuserer mens der kigges i kameraet eller liveview skærmen, holder kameraet stille med den ene hånd og udløser på en kabeludløser.

Det lyder måske bøvlet, men det fungerer faktisk både godt og let.

Her er fx en af ungernes mælketand, fotograferet i polariseret lys:

Jesper G.

pmargentum
            • Asteroid

Tak for de meget brugbare råd. Tror jeg vil forsøge “okular” vejen, så kan det måske også bruges på mit ETX125

MVH Per

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Canon kamera til mikroskop?' er lukket for nye svar.