Canon kamera mod

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Canon kamera mod

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 12 måneder siden af ovec. This post has been viewed 110 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

apollo.72
    Deltager
      • Giant

Hej alle. Efter et forsøg med modding af et ros 350d der IKKE! forløb planmæssigt, ja baby døde😂 haj jeg talt med en service mand fra Canon. Jeg fortalte at jeg havde bestilt et clear glass filter hjem til erstatning for ir cut, hvilket han mente var helt unødvendig da alle Canon,s cmos censore er belagt med en glasfilm der kan renses som alt andet optik. .

Hvad er jeres anbefaling, skal jeg montere mit glas filter eller bare køre råt på cmos,en?

Mvh Martin

Anonym
        • Nova

Jeg kører uden filter, det er lettere at skifte et eksternt filter og billigere. Bagdel er at den optiske vejlængde er anderledes så autofokus på kameralinser virker nok ikke.

ovec
        Deltager
          • Giant

Det vidste jeg ikke!

Jeg har selv udskiftet glasfilteret i mit Canon EOS 1000D med et filter fra Baader Planetarium. Det kostede mig den nette sum af ca 500 kr. Og desværre sidder der en lille krølle på det, der generer noget.

Så næste gang jeg modificerer et kamera bliver det uden filter.

Med venlig hilsen

Ove C

apollo.72
          Deltager
            • Giant

Så fik jeg modificeret mit EOS 600,ja godtnok ikke selv men hos Canon service center. Jeg havde ikke rigtig mod på det efter første forsøg på 350’ern. Det koster godt nok den nette sum af 2600kr ,men så justere de også autofucus og man har stadig garanti (hvis kameraet er nyt).

henrik.schneider
            Deltager
              • Nova

Det er korrekt at cmos chippen let lader sig rense direkte, så det er ikke et problem.
              Hvis man, til astro foto brug, vælger at køre helt uden nogen form for filter kan det give problemer for en linse kikkert og det ses som vanskeligheder med at fokuserer på klare objekter. Årsagen er den at langbølget IR, kortbølget IR, synligt lys og UV lys brydes forskelligt i en linse og derved har de alle forskellig fokus længder.
              Et standart kamera filter eller et købt filter, fjerner ofte langbølget IR og UV, og derved forsvinder eller reduceres problemet til acceptabelt niveau. I tillæg er de blå pixels følsomme for langbølget IR lys.
              En spejlkikkert har ikke det problem da lyset ikke brydes noget steds i konstruktionen.

Jeg ved faktisk ikke hvordan filteret er på et 1000D men på 1100D sidder der originalt 2 filtre.
              Det inderste skal fjernes og det forreste blev forblive, så virker det vældig godt.

henrik.schneider2015-03-10 22:09:31

ovec
              Deltager
                • Giant

Tak Henrik

Jeg bruger et linseteleskop, så jeg vil lade filteret blive siddende alligevel.

Mvh

Ove

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Canon kamera mod' er lukket for nye svar.