› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Canon EOS til astrobrug
- Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af claus. This post has been viewed 110 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. februar 2016 kl. 13:12 #143466
clausDeltager- Main Sequence
Hej alle!
Jeg har et Canon EOS450D som jeg er begyndt at astro fotografere med.Er der nogen som har erfaring med hvorledes kameraet skal indstilles for at opnå det bedste resultat? P.t. har jeg stillet det i “Picture Style=Standard”, men er det det bedste? Hvad med at få fjernet filtrene foran chippen, har det stor betydning for kameraets ydeevne? Hvor kan man evt. få fjernet filtre foran chippen på et EOS Canon, eller er der nogen som har kendskab til et ombygget EOS til salg?
Mvh Claus Abel, (Stilling v. Skanderborg).
Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.
18. februar 2016 kl. 13:31 #143470
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Jeg vil meget stærkt anbefale, at du tager RAW frem for JPG. Hvis du gør det, er Picture Styles og alle andre indstillinger der påvirker det færdige billede mht. farver, kontrast osv. irrelevante.
18. februar 2016 kl. 16:02 #143475
henrik.schneiderDeltager- Nova
Hej Claus
Det er ikke så vanskeligt at fjerne IR-filteret foran chippen på EOS-450d.http://www.lifepixel.com/tutorials/infrared-diy-tutorials/canon-drebel-xsi-ir
Og det vil helt sikkert give dig meget mere Ha signal.
EOS-450 støjer desværre en hel del selv, og specielt ved lange eksponeringer bliver det tydeligt, men det kan da give ganske gode billeder trods dette.
HVIS du alligevel vil ud og købe noget andet vil jeg foreslå du køber et brugt 1100d og så fjerner filtret derfra. Mange i denne hobby hjælper gerne med at fjerne filtret, hvis ikke lige du selv har mod på opgaven. Gider du køre lidt efter det, fjerner jeg gerne filtret gratis for dig (på et 1100d), når vi afholder et Nymånetræf i AAF, eller hjemme hos mig i Hobro.Og som Jakob skriver, altid RAW 😉
henrik.schneider 2016-02-18 15:02:42 18. februar 2016 kl. 17:40 #143485
clauskafDeltager- Nova
Hej Henrik
Er du ved at slå rekorden på 39 min for at skille og fjerne filter samle igen og så lige komme i tanke om at der manglede et fladkabel.
Mange tak for din store hjælp
Og det har fået lidt astro, men ikke noget jeg endnu vil prale med
Hilsen Claus
18. februar 2016 kl. 19:03 #143492
Mange tak for svar alle. Jeg har hele tiden været klar over at RAW ville være bedst! Problemet er blot at filerne bliver meget store, 18 MB, og det er derfor vanskeligt efterfølgende at tumle for min stakkels bærebare PC. Jeg tog nogle JPG fotos sidste nat af M65-66 i medium kvalitet, de fylder blot 2 MB stykket, og det er noget nemmere at tumle/stacke efterfølgende. Hvis jeg ABSOLUT vil fotografere i JPG og medium kvalitet, hvad er mon så den bedste indstilling? Har 1100D for resten et RAW format som ikke giver så store filer?
Henrik, jeg vil helt sikkert gå på jagt efter et 1100D og meget gerne få dig til at ombygge det, jeg siger til når jeg har fået fat i et!
Mange hilsner Claus Abel.
Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.
19. februar 2016 kl. 17:36 #143591
jakob.andersenDeltager- Super Giant
RAW formatet fylder fordi det er de rå, ubehandlede data fra sensoren. Du har et meget stort kvalitetstab ved at konvertere dem til JPG, specielt taget i betragtning hvad de skal bruges til. Hvor store filerne bliver afhænger primært af kameraets opløsning, altså hvor mange pixels, der er i billedet. Jeg ved faktisk ikke, om de bruger en tabsfri kompression?
Der er ikke rigtig nogen kur mod det her, ud over at bruge en PC med muskler nok.
19. februar 2016 kl. 18:19 #143595
Ja, det er jo så lige det med PC`eren og muskel kræfterne. Det vil jeg lige gruble lidt over, det kunne jo være knægten kunne overtales til at låne sin ud til formålet, den kan i hvert fald.
Mvh C.Abel.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Canon EOS til astrobrug' er lukket for nye svar.