› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Canon EOS M systemkamera kan det bruges?
- Dette emne har 13 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af xplode. This post has been viewed 29 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. september 2014 kl. 11:06 #121671
jcec- Asteroid
Hej
Jeg mødte en bekendt forleden dag, han havde købt sig sådan et Canon EOS M kamera.
Det så ret godt ud, fyldte ikke for meget, tegnede rigtig godt og vejede ikke ret meget og man kan bruge sine gamle objektiver på det med en adapter.
Så jeg tænkte om man kunne bruge sådan et til astrofoto.
Er der nogle der kender til sådan et kamera eller tror at det kan bruges til astrofoto ?
Data på kameraret kan man se her http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_M/Mvh Johan
13. september 2014 kl. 11:24 #121673
jonas.cDeltager- Super Giant
Jag har inte testat den men någonstans har jag läst att den är bedrövlig som astrokamera. Bland annat tar den max 30 s exponeringar tror jag.
Bättre då att satsa på Fujis eller Olympus motsvarande kameror men fortfarande bäst med systemkamera.
/Jonas
13. september 2014 kl. 12:04 #121676
jcec- Asteroid
Hej Jonas
Tak for info.
Max 30 s exponeringar, det overså jeg lige .Mvh Johan
13. september 2014 kl. 12:24 #121677
Anonym- Super Nova
Hej – Jeg har faktisk også et Canon M – som jeg er rigtig glad for til almindelig foto. Men man kan nu godt bruge det til astrofoto, når man har denne mellemring. Deciderede T-ringsadaptere er også ved at dukke op – søg på internettet! Det passer ikke, at man kun kan tage 30 sek. belysning. Kameraet har en bulb funktion, som dog ikke kan styres via USB. Men det kan fint lade sig gøre vha. en lille trådløs fjernstyring til få hundrede kroner. Billedet gemmes så bare på det kort man har siddende i kameraet. Disse fjernudløsere kan også fås med en timer med seriefunktion indbygget – stadig billigt, når man køber en uoriginal hos fotohandleren. Kameraet er ret støjsvagt!
Mvh.
13. september 2014 kl. 13:16 #121678
jonas.cDeltager- Super Giant
OK, det missade jag.
/Jonas
13. september 2014 kl. 13:38 #121679
haboDeltager- Super Giant
Hvis du har mod på det kan du installere Magic Lantern softwaren, på dit EOS M. Denne software omdanner dit kamera til et kamera med næsten professionelle funktioner, såsom timer til timelapse uendelig eksponering HDR og meget andet, men husk det er på eget ansvar. Jeg har nu brugt det over et år og er meget imponeret over alle de funktioner man får til rådighed.
Hilsen
Hans
habo 2014-09-13 13:43:08 13. september 2014 kl. 13:44 #121680
Anonym- Super Nova
Hej Hans.
Det var også noget, som jeg tyggede lidt på – men vil man så dermed få en firmware, så man kan styre via USB Stikket. Ikke fordi det er noget problem med fjernudløseren, men det kunne være rart at se et liveview på sin computer!
Mvh.
13. september 2014 kl. 13:52 #121682
Hej Johannes
Jeg har prøvet det med Backyard EOS, der fungerede det perfekt så mon det ikke også vil fungere med andre programmer.
Fordelen er jo helt klart at du med et “billigt” kamera opnår professionelle funktioner og så er det ganske gratis. Der er via deres forum ganske god support.
Men være sagt med det samme det er en ordentlig mundfuld at sætte sig ind i alle funktionerne, men man kan jo starte med at sætte sig ind i de funktioner man har brug for.
Hilsen
Hans
13. september 2014 kl. 19:01 #121695
jcec- Asteroid
Hej Johannes
Tak for info, jeg må tænke over det og så kikke noget mere på nettet, det min tanke faldt på, det var, at det er et lille og ikke så tungt kamera og det har jo en god opløsning + iso .
Jeg har selv EOS 7D, men det syntes jeg er noget tungt i det .Mvh Johan
13. september 2014 kl. 19:16 #121696
jcec- Asteroid
Hej Hans
Tak for info, har været inde og se på programet Magic Lantern, ser rigtig godt ud men lige nu bruger jeg EOS 7D med en firmware 2.0.5 og de har 2.0.3 og som jeg forstår det, så kan jeg ikke bruge den til 7D .
Forstår jeg det ret, at du har prøvet EOS M med Magic Lantern og Backyard EOS og det funger.Mvh Johan
13. september 2014 kl. 19:49 #121698
Hej Johan
Du kan bruge ML til dit EOS 7D, du skal blot installere Firmware ver. 2.0.3. du kan også bruge det til dit EOS M med Firmware 2.0.2, og husk du kan til enhver tid afinstallere det igen, så du har dit normale kamera tilbage, det er faktisk meget let, tager kun nogle få sek.
Ja det er rigtigt jag har kørt det sammen med Backyard EOS men mit kamera er EOS 60D.
Hilsen
Hans
14. september 2014 kl. 11:49 #121719
xplodeDeltager- Nova
Hvis ikke Magic Lantern har gjort det mulig så støtter ikke EOS M tethered shooting (ta bilder fra pc gjennom USB)
habo: Jeg regner med du har prøvd ditt 60D med Magic Lantern og brukt det gjennom BackyardEOS og ikke ett EOS M? Canon har lagt inn en begrensning i EOS M så det ikke støtter tethered shooting uten en hack og etter det jeg finner av info så har ikke Magic Lantern den hacken enda.
En trenger ikke avinstallere Magic Lantern hvis en ikke vil bruke det lenger.
Hvis en ikke vil bruke det en enkelt gang så start kamera uten minnekortet.
For å permanent ikke bruke det slett Magic Lantern filene fra minnekortet.
14. september 2014 kl. 13:36 #121723
Hej Ole
Det er fuldstændig rigtigt jag har kun prøvet ML med mit EOS 60D, det ville således være interessant hvis der er en EOS M ejer der ville afprøve og rapportere resultatet.
Det er derimod ikke korrekt at man bare kan slette filerne på SD kortet hvis man ikke vil bruge det længere, de skal også slettes i kameraets Firmware, se her uddrag af vejledningen:
Uninstalling Magic Lantern
Don’t just delete the Magic Lantern files from the card! If you do, the camera will freeze at startup and you’ll have to take the battery out.
Uninstalling ML from one card
•Format that card from the camera (select this option: Format card, remove Magic Lantern) and reboot. Your camera will load the original firmware when you use that card.
Uninstalling ML from the camera
•With a Magic Lantern card, launch the Firmware Update process and follow the instructions on-screen.
•Re-installing Canon firmware will not remove Magic Lantern.
Hilsen
Hans
14. september 2014 kl. 19:52 #121754
xplodeDeltager- Nova
Jeg prøvde EOS M for 1 år siden og da fungerte ikke tethered shooting, etter søk nå ser det ikke ut til att det er skjedd endringer så da må det styres fra ett intervalometer hvis en vil bruke det til astrofoto over lengre tid.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Canon EOS M systemkamera kan det bruges?' er lukket for nye svar.