› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Canon eos 550d + etx80?
- Dette emne har 21 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 11 måneder siden af landbo. This post has been viewed 204 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. marts 2014 kl. 03:02 #115464
rener- Planet
købte en t-ring med okular holder for at prøve mit nyerhvervede canon kamera i min etx80, men kunne absolut intet se i det, jeg tror lidt jeg gør et eller andet forkert her, jeg startede med at finde jupiter med 9.7 okularet, og sætter okularet i holderen som jeg monterer på kameraet, jeg forsøger mig med iso 800 og eksperimenterede med lukketid fra 1/4 til 1/20 uden at se noget, forsøgte osse justere focus på teleskopet da okular jo kom lidt længere ud i den holder, også uden held, kunne så se i et tidligere indlæg her at det ikke er hvad som helst man kan smide et kamera i enden af, og er lidt i tvivl om det er pga mit teleskop?
nogen gode råd?21. marts 2014 kl. 08:52 #115465
landboDeltager- Nova
Rener wrote: købte en t-ring med okular holder for at prøve mit nyerhvervede canon kamera i min etx80, men kunne absolut intet se i det, jeg tror lidt jeg gør et eller andet forkert her, jeg startede med at finde jupiter med 9.7 okularet, og sætter okularet i holderen som jeg monterer på kameraet, jeg forsøger mig med iso 800 og eksperimenterede med lukketid fra 1/4 til 1/20 uden at se noget, forsøgte osse justere focus på teleskopet da okular jo kom lidt længere ud i den holder, også uden held, kunne så se i et tidligere indlæg her at det ikke er hvad som helst man kan smide et kamera i enden af, og er lidt i tvivl om det er pga mit teleskop?nogen gode råd?
Det bedste råd vil nok være du laver de første forsøg i dagslys og sigter på et punkt en km eller to fra dit ståsted. Så har du noget og gå ud fra med hensyn til hvor focus ligger. Med en lukkertid på en kvart sekund burde der være en smule lys “på filmen”. Men, du skal formodentelig betydeligt længere op i lukkertid.
21. marts 2014 kl. 09:21 #115467
Anonym- Super Nova
Hej vil du i et F15 teleskop se noget i dit kamera – snakker vi ISO 3200 og lukketider på 10 sek. til mange minutter! Men månen kan du se med korte lukketider og iso 800!
Mvh.
21. marts 2014 kl. 09:47 #115468
landboDeltager- Nova
johannes wrote: Hej vil du i et F15 teleskop se noget i dit kamera – snakker vi ISO 3200 og lukketider på 10 sek. til mange minutter! Men månen kan du se med korte lukketider og iso 800!
Mvh.
En Meade ETX80 er rimelig hurtig, F5. Har dog en fast form for 2x Barlow man kan skyde ind i lysvejen. Og så kommer okkularet jo også til. Men du har ret, mandens kameraindstilling er nok mere passende til dagslysoptagelse.
21. marts 2014 kl. 10:01 #115471
rener- Planet
johannes wrote: Men månen kan du se med korte lukketider og iso 800!
Mvh.
tak for svarene, jeg er i tvivl om dette betyder der ikke skal forventes en slags “live view” i søgeren på kameraet? eller om det først er efter man har knipset at man kan se hvad man knipser?
21. marts 2014 kl. 10:04 #115472
Anonym- Super Nova
Ikke meget liveview i søgeren! Så skal du have en kikkert med F4-F5!
Mvh.
21. marts 2014 kl. 10:16 #115474
landboDeltager- Nova
Rener wrote:
Men månen kan du se med korte lukketider og iso 800!
Mvh.
tak for svarene, jeg er i tvivl om dette betyder der ikke skal forventes en slags “live view” i søgeren på kameraet? eller om det først er efter man har knipset at man kan se hvad man knipser?
Når jeg er ude med kamera på, plejer jeg og stille skarpt på en lys stjerne, normalt Sirius. Bruger dog normalt søgeren, men har ej heller problemer med at lave indstillingen på live view (skærmen).Det er altid nemmest at bedømme det endelige resultat på computeren, men med tiden får du naturligvis en vis ekspertise til det på kameraets skærm også.
21. marts 2014 kl. 10:27 #115476
rener- Planet
Tekniske specifikationer:
– Linseteleskop (refraktor)
– 80mm objektiv diameter
– 400mm f/5 brændeviddemed de specs den har burde jeg kunne se “liveview” så ikke?
21. marts 2014 kl. 10:52 #115477
landboDeltager- Nova
Rener wrote: <font face=”Verdana”>Tekniske specifikationer:– Linseteleskop (refraktor)- 80mm objektiv diameter- 400mm f/5 brændeviddemed de specs den har burde jeg kunne se “liveview” så ikke?
Det kan du godt Rener. Har en meget stærk formodning om dit største problem er du ikke får stillet ordenteligt skarpt. Hvis du er helt ude af focus ser du kun en smule uklart lys.
De F/5 dit teleskop er opgivet til, gælder kun uden du har koblet den ekstra 2x “forstærkning” ind. Med den konvertere du dit teleskop til en 800mm, hvilket pludselig laver dit F/ forhold om til 10. F/ forholdet defineres som brændevidden/lysåbningen (800mm/80mm=F/10) eller (400mm/80mm=F/5). Så kan du selv vælge hvad du vil have.
Det er også et svært objekt du har startet på, prøv månen i stedet hvis det absolut skal foregå uden dagslys.
21. marts 2014 kl. 10:58 #115478
landboDeltager- Nova
Glemte helt. Har ingen problemer med at se live view på en opstilling med F/32 og en Canon 100D, der formodentelig er en smule mere lysstærk en dit 550D.
21. marts 2014 kl. 11:06 #115480
rener- Planet
ok, vil prøve og lege lidt med opsætning her imens det er lyst og så håbe på der nul skyer senere 😀 grunden til jeg “valgte” jupiter var at der endelig var klart her i aftes og så skulle det være, da månen kom op senere regnede det og man kunne intet se 🙁
21. marts 2014 kl. 11:19 #115482
landboDeltager- Nova
Rener wrote: ok, vil prøve og lege lidt med opsætning her imens det er lyst og så håbe på der nul skyer senere 😀 grunden til jeg “valgte” jupiter var at der endelig var klart her i aftes og så skulle det være, da månen kom op senere regnede det og man kunne intet se 🙁
Det får du ingen problemer med. Du kan sagtens se de lysstærke himmellegmer i fuldmånens skær. Har før betragtet Jupiter når den har stået 10-15 grader fra Månen. Men kontrasten lider dog under det.
Ud og prøv dig frem, der er ikke andet for.
21. marts 2014 kl. 11:38 #115483
rener- Planet
ok, tror jeg har fundet fejlen. først og fremmest kan jeg med foto adaptor ikke focus på noget som helst uden 2x barlow, jeg kan simpelthen ikke skrue mere på focus skruen, mit 26mm okular er for langt og vil gå ind i spejlet på kameraet, så jeg er nødt til at bruge 9.7mm, men her er det samme problem, uden barlow, ingen focus, og med kameraet på har jeg kun hvid skærm, dette er på en skorsten ca 1km væk, og der er 9.7 med 2 x barlow nok et overkill..
den adaptor rykker okular et ekstra stykke fra teleskopet, hvilket nok er grunden til mine focus problemer 🙁21. marts 2014 kl. 13:46 #115487
landboDeltager- Nova
Rener wrote: ok, tror jeg har fundet fejlen. først og fremmest kan jeg med foto adaptor ikke focus på noget som helst uden 2x barlow, jeg kan simpelthen ikke skrue mere på focus skruen, mit 26mm okular er for langt og vil gå ind i spejlet på kameraet, så jeg er nødt til at bruge 9.7mm, men her er det samme problem, uden barlow, ingen focus, og med kameraet på har jeg kun hvid skærm, dette er på en skorsten ca 1km væk, og der er 9.7 med 2 x barlow nok et overkill..den adaptor rykker okular et ekstra stykke fra teleskopet, hvilket nok er grunden til mine focus problemer 🙁
Ja ok, havde en vis aning om det var der problemet hovedsalig lå.
Du ved formodentelig godt at det ikke er ideelt og køre gennem et okular til foto, da det formodentelig vil give en vis fortegning. Men det er naturligvis en billig måde og få gain på teleskobet. Bruger selv en magen til denne Link til kamera-adapter. hvor der ingen linser er i og har ikke haft problemer med at få focus, andet end det sædvanlige problem med Newtons hvor man (næsten) ikke kan få kameraet stoppet langt nok ned i tubus (lettere overdrevet
). Det problem burde du nu ikke have med din refraktor.
Der er nok ikke andet end og prøve sig frem. Håber du får skudt din Jupiter i aften.
Landbo 2014-03-21 12:50:13 21. marts 2014 kl. 14:00 #115489
rener- Planet
dvs at du bruger den uden okularer? jeg kan se man kan skille den adaptor af så den går direkte i okular hullet med kort afstand til kamera, hvilket vel vil svare til en slags telelinse?
ok prøvede uden okular, men igen kan jeg kun få focus med 2x barlow.
med std linsen på kameraet på alt det zoom den kan trække i en 18-55mm linse.
igennem mit etx80 m 2x barlow.Rener 2014-03-21 13:35:16 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Canon eos 550d + etx80?' er lukket for nye svar.