› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Canon AE1 program
- Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 174 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. august 2009 kl. 19:36 #19686
sten- Giant
Hei, jeg har et spørsmål angående et fotoapparat som har ligget ubrukt i 20 år. Det er et Canon AE1 Program, speilrefleks med en 50mm og en 200mm telelinse. Kan det brukes til astrofotografering? Jeg kjøpte kameraet i 1982.
Mvh Sten13. august 2009 kl. 20:30 #19688
hoestDeltager- Nova
Hej Sten
Det kan det godt, men det skal lige siges at det jo nok ikke er digitalt men analog dvs. at der skal film i og de skal fremkaldes så du kan ikke foretage fotoredigering på din computer. Det er derfor en noget kompliseret proses at få flotte billeder ud af et så gammelt camera.13. august 2009 kl. 20:41 #19691
sten- Giant
Hei. Når jeg stillte spørsmålet så tenkte jeg ikke så langt som til fremkalling og redigering. Jeg skjønner nå at det blir et “prosjekt” som krever mer enn jeg kan investere. Takk for svaret, Høst. Det blir vel liggende i 20 år til
Mvh Sten13. august 2009 kl. 20:43 #19693
hoestDeltager- Nova
Hej Sten hvis du gemmer det i 20 år til er det jo næsten antikt så bliver det nok penge værd
13. august 2009 kl. 20:49 #19694
sten- Giant
Ja, du har rett idet, Høst. På di 27 årene jeg har hatt det så har det bare vært rundt 30 filmruller i det. Det er lite brukt.
13. august 2009 kl. 20:54 #19695
norupDeltager- Super Giant
Hvordan er det med de gamle objektiv-fatninger – de er vel oftest stadig kompatible med de nye huse? Til normalt brug vil man vel savne de nye muligheder med auto-fokus m.m., men til astro-foto er sådan et gammelt objektiv ganske egnet til et moderne hus. Så måske beholde telen og købe et nyt hus er en overkommelig vej frem?
13. august 2009 kl. 21:02 #19698
sten- Giant
Jeg vet ikke om linsene kan brukes på nye kameraer, men det skulle man tro. Det blir nok løsningen slik du foreslår, norup og kjøpe et nytt kamera.
Mvh Sten14. august 2009 kl. 12:54 #19760
jonas.cDeltager- Super Giant
AE-1 Program är inte speciellt lämpad för astrofotografering eftersom slutaren är batteriberoende och detta kan alltså medföra att batteriet inte håller mer än några exponeringar. Om man trots allt vill använda film vid astrofotografering är det därför bättre att använde en helmekanisk kamera som inte fordrar batteri. Exempel på Canonkameror är F1 och Ftb. Åtminsone en Ftb kan man idag köpa för några hundralappar. Annars är den ideala kameran för astrofoto med film Olympus OM-1 eftersom den är helmekanisk, lätt och har utbytbara mattskivor men du kan naturligtvis inte använda Canonobjektiv på denna kamera.Om du istället vill använda dina FD-objektiv på en nyare digital systemkamera, så går det bra men du måste köpa en adapter för ca. 4-500:-. Adaptern innehåller, förutom övergång mellan FD- och EF-fattning, även en korrektionslins. Anledningen till det är att avståndet till bildplanet på (äldre) FD-optik var längre än den är på (nyare) EF-optik måste det ske en optisk korrektion för att kunna använda de gamla linserna.Jag använder ofta en sådan adapter för att använda mina gamla FD-linser till min Canon 350D och det fungerar alltså utmärkt.Observera: Det säljs även adapters utan korrektionslins. Dessa är mycket billigare men gör att man endast kan använda FD-optik på nära avstånd.Jonas16. august 2009 kl. 13:45 #19853
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Hei Sten,
Jeg har den originale Canon AE1 som kom i 1980, med en del utstyr og original aluminiumskoffert. Men jeg trodde ikke jeg skulle få oppleve at noen fremdeles hadde samme slags kamera!
Som deg, har jeg hatt det liggende ubrukt i noen år. Jeg selger det gjerne til noen som har bruk for det!
Mvh,
Bjørn16. august 2009 kl. 14:15 #19855
sten- Giant
Hei, Bjørn. Kansje vi kan starte en canon ae1 klubb. Sist mitt kamera ble brukt var når jeg giftet meg for 6 år siden
Du har mye utstyr som kansje er interresant for noen, men selve huset er vel ikke så interresant lenger. Fin koffert!
Mvh Sten16. august 2009 kl. 14:30 #19860
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
sten wrote: Hei, Bjørn. Kansje vi kan starte en canon ae1 klubb.
Tror du vi får mange med oss? Hvis du blir president, kan jeg være generalsekretær.
Mvh,
Bjørn -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Canon AE1 program' er lukket for nye svar.