› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Canon 70-200 eller 80 mm ED?
- Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af jonas. This post has been viewed 27 timesc. This post has been viewed 27 times
-
ForfatterIndlæg
-
24. februar 2015 kl. 22:18 #129189
apollo.72Deltager- Giant
Hej Forum.
Jeg overvejer at købe Canon EF 70-200mm f2,8 eller et 80mm ED teleskop til Astro for men hvad skal jeg vælge.
Mvh Martin.
24. februar 2015 kl. 23:06 #129190
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hvis du gerne vil fotografere i det hele taget, så peger jeg på Canonen.
Lige præcis den optik er meget rost og kan fint anvendes til astro-foto også.Vær dog obs på, at filtre kan være et problem.
Har du et moddet Canon kamera og er linsen kompatibel med clip-filtre, så er det er sikker vinder.Når det så er sagt, så kan 80mm’eren også anvendes til alm foto.
Men du har kun manuel fokus, fast brændvidde og den er tung i forhold til Canonen.Så min finger peger på canon linsen.
Taber du interessen for foto (håber jeg ikke), så holder canonen brugtprisen bedre.
Der er ganske enkelt flere købere.Hvad har du tænkt dig at bruge som stativ og/eller montering?
Begge vil fungere fint med en eq5 type montering.24. februar 2015 kl. 23:46 #129194
apollo.72Deltager- Giant
Hej Lars.
Jeg har endnu ikke et moddet camera men har lige købt et brug EOS 1100 og et 600. Er også i tvivl om hvilket af de 2 der er bedst. Det var meningen at det skulle være en eq opsætning med goto og guide port der passer til LVI Smartguider. Er helt ny i faget så det skal helst være noget nemt at sætte op og flytte rundt med.😀
Og tak for svar.
Mvh Martin
25. februar 2015 kl. 00:26 #129196
Hej Martin,
Det er meget fornuftigt at starte med et lille teleskop eller din fine zoom-linse.
Kort brændvidde er bare lettere at styre, er ikke så krævende mht pol-align, guiding, vind osv.Din 1100 er der rigtig mange der modder.
Det går ud på at fjerne det filter, der sidder lige foran chippen, og som blokerer det vigtige H-alpha lys. Uden det filter er kameraet mange gange mere følsomt for de flotte røde tåger.Så det ville jeg overveje at modde på et tidspunkt.
Der er mange i Kolding/Fredericia området, der har moddet en 1100’er, så du vil kunne få hjælp der vil jeg tro.
Men du kan sagtens starte med et dslr, der ikke er moddet.
Om 600’eren er bedre eller dårligere ved jeg ikke.Af og til dukker der en brugt eq5’er op til rimelige penge.
Så hold øje med Køb&Salg her på forumSidst vil jeg anbefale dig, at melde dig ind i en astro-klub.
Koster ikke særligt meget og du får et netværk og mulighed for at besøge og se alle mulige teleskoper og observatorier.
Der er meget at lære, og hellere af andre end at købe sig fattig i udstyr, som man finder ud af ikke liige er det man ville have.
Tit har nogle i klubben noget brugt i gemmerne, som kan købes til få kr.
Så det kan bestemt betale sigMåske http://www.aaf.dk/ – selvom det et stykke fra dig…
25. februar 2015 kl. 00:30 #129197
Se her, de har et arrangement i marts >>
28. marts 2015: Supermodifikation af Canon-kamera (Ha + køling + N2 blanking) – Henrik Schneider
på KUC, Ågade 27, 6000 Kolding, Kl. l0:00-11:3025. februar 2015 kl. 01:03 #129201
xplodeDeltager- Nova
Jeg vil ikke anbefale Canon EF 70-200mm 2.8 uten IS til astrofoto, den er faktisk ikke så skarptegnende som folk tror spesielt i kantene. IS II versjonen er skarpere og faktisk skarpere enn EF 200 2.8 II, men til en helt annen pris enn den gamle uten IS.
Hjørneskarphet er veldig viktig for astrofoto så en får fine skarpe stjerner helt ut i kantene.
Her er en sammenligning mellom EF 70-200 2.8 og EF 200 2.8 II.
Begge er stoppet ned til f/4, mouseover for å endre objektiv.
Hva med EF 200 2.8 II? Den gir veldig mye for penga og kan ofte finnes til god pris brukt.
Ellers er jo også EF 70-200 4 ett godt valg, jeg ville heller kjøpt den enn 2.8.
Her er ett par bilder jeg har tatt med EF 200 2.8 II
Orion widefield, 37×90 sec
M51 og M63 widefield, 40x180s
27. februar 2015 kl. 15:23 #129325
apollo.72Deltager- Giant
hej Lars. og mange tak for svar.
. med hensyn til Canon linsen så var det desværre kun en model 1 jeg fandt på DBA og jeg kan forstå at den ikke tegner skarpt i kanten. så jeg tror jeg venter lidt og ser om der skulle dukke en fornuftig ED refraktor op.og evt. en EQ 5 eller 6. ja og som du så i mit andet oplæg så er det nok lidt forsent at starte med et lille let teleskop
. men så må fornuften jo sejre i anden omgang
nu skal jeg bare have bestilt filter hjen til eos 1100 og have de små fingre skruet på til operationen.
Mvh Martin
27. februar 2015 kl. 15:31 #129326
apollo.72Deltager- Giant
Hej Explode. tak for link og vejledning. Det var tæt på jeg igen havde købt det forkerte udstyr
det var kun en 1.
28. februar 2015 kl. 00:39 #129346
jonas.cDeltager- Super Giant
Ole Alexander,
Du jämför äpplen och bananer när du menar att IS-versionen av 70-200/2.8 är skarpare än den utan IS och sedan länkar till en jämförelse med den fasta 200/2.8.
En fast kvalitetsoptik är nästan alltid skarpare än en zoom-optik eftersom den inte är en kompromiss.
Den intressanta jämförelsen är mellan de olika 70-200/2.8-versionerna och där är det inte självklart vilken som är skarpast. Det finns de som menar att den ursprungliga (utan IS) är skarpare och andra som tycker tvärtom men vi talar om ett objektiv i toppklass och alla versioner levererar skarpa astrobilder.
Jag har den gamla modellen och den saknar inte alls skärpa i kanterna. Den är lika skarp över hela fältet. Stjärnorna är lite utdragna i kanten på fältet men det ser man även på kvalitetsrefraktorer utan field flattener.
70-200/4.0 har inte fått ett lika bra omdöme som 2.8-versionen. Visst, det finns de som har ett toppexemplar men även de som är missnöjda med skärpan.
Bästa Hälsningar
Jonas
Xplode wrote: Jeg vil ikke anbefale Canon EF 70-200mm 2.8 uten IS til astrofoto, den er faktisk ikke så skarptegnende som folk tror spesielt i kantene. IS II versjonen er skarpere og faktisk skarpere enn EF 200 2.8 II, men til en helt annen pris enn den gamle uten IS.
Hjørneskarphet er veldig viktig for astrofoto så en får fine skarpe stjerner helt ut i kantene.
Her er en sammenligning mellom EF 70-200 2.8 og EF 200 2.8 II.
Begge er stoppet ned til f/4, mouseover for å endre objektiv.
Hva med EF 200 2.8 II? Den gir veldig mye for penga og kan ofte finnes til god pris brukt.
Ellers er jo også EF 70-200 4 ett godt valg, jeg ville heller kjøpt den enn 2.8.
Her er ett par bilder jeg har tatt med EF 200 2.8 II
Jonas C 2015-02-27 23:51:58 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Canon 70-200 eller 80 mm ED?' er lukket for nye svar.