Canon 350D objektiv (Barndoortracker færdig)

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Canon 350D objektiv (Barndoortracker færdig)

• Dette emne har 20 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af johnny. This post has been viewed 508 timesb. This post has been viewed 508 timesa. This post has been viewed 508 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter

johnny.b.a
    Deltager
      • Super Giant

Hejsa

Jeg er i gang med mit barndoortracker projekt men jeg mangler et objektiv til min Canon 350D unmod,
      da jeg i sin tid kun købte huset. Jeg vil gerne kunne tage billeder af stjernebillederne og også lave fotos
      af mælkevejen, timelapse osv. Så jeg skal vel i virkeligheden nok have 2 objektiver? Hvad kan anbefales
      i den billige ende? Kameraet bruger jeg ikke til alm fotos.

Mvh
      Johnny

Johnny B A2016-08-29 09:58:51

erikgu
      Deltager
        • Nova

Hei,

Samyang 14mm f/2.8 er ei manuell god linse for astrofoto. Den er rask har lite coma. Den er billig i forhold til mange andre vidvinkel linser.

Erik G

Erik G

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Hej Johnny,

Når du nu siger billig, så kan jeg anbefale:

Canon EF 50mm f/1.8

Samyang 8 mm f/3.5

Se nogle eksempler her:

LINK

Du må selv google priserne. Jeg fandt de billigste priser på begge objektiver, og gik så ned i den lokale Click butik og fik begge linser til samme priser som vi kunne finde online (incl porto).

Desuden har jeg lige bestilt en Canon EF-S 24 mm f/2.8 STM, som Click vil sælge til mig for 1300,-. Den er i restordre, så jeg har ikke prøvet den endnu.

/Rudi B. Rasmussen

johnny.b.a
          Deltager
            • Super Giant

Super Rudi og Erik, lige hvad jeg kan bruge og tak for hurtige svar.

Mvh
            Johnny

erikgu
            Deltager
              • Nova

Hei igjen,

Glemte å si at Samyang linsa også er en meget god til lanskaps foto.

Erik G

Erik G

simen1
                • Planet

rudibr wrote: Når du nu siger billig, så kan jeg anbefale:

Canon EF 50mm f/1.8

Samyang 8 mm f/3.5

Jeg skulle anbefale de samme to. Jeg har selv Samyang 8mm f/3,5 og er veldig fornøyd med den. Lite coma og CA, mye skarphet og kontrast. Glimrende til blant annet nordlysfoto her oppe i Nord-Norge. Merk at det finnes to versjoner av denne CS og CSII. De er nesten identiske, den eneste forskjellen er at solblenderen “hood” er mulig å ta av på CSII. Hvis du bare bruker den på APS-C kameraer så spiller det ingen rolle, men hvis du skal bruke den på et fullformat kamera i fremtiden så vil du få et videre sirkulært synfelt med solblenderen av.

Canon EF-50mm f/1,8 er svært billig og bedre egnet til mindre objekter og stjernebilder. Jeg har ikke prøvd den selv, men har en tilsvarende til Pentax som er glimrende.

Ellers så er Canon 350D et svært gammelt kamera som ikke yter spesielt bra på ISO, bildestøy og kontrast. Du vil tjene minst et par blendertrinn på oppgradere kamera til for eksempel en 600D, 60D eller lignende. Kanskje til og med en brukt 5D mark II er innen rekkevidde hvis du kommer over en god pris.

johnny.b.a
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Simen1

Tak for input , jeg holder mig til 350D i første omgang lige for at prøve. Jeg kan måske få
                  et gammelt Pentax objektiv af en kollega så det prøver jeg også i første omgang. Der er også dele
                  på vej til min ATM Barndoor tracker, den ser jeg frem til at komme i gang med Smile

Mvh
                  Johnny

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Jeg glæder mig til at høre mere om din barndoor tracker

/Rudi B. Rasmussen

johnny.b.a
                    Deltager
                      • Super Giant

Skal nok poste billeder når den er færdig.

Mvh
                      Johnny

johnny.b.a
                      Deltager
                        • Super Giant

Jeg kan få fat i et meget billigt Tokina 35-70 mm som har siddet på et Pentax kamera
                        af ældre dato , vist nok omkring 1975. Det burde passe med et Canon 350D med en adabter.
                        Spændende om det virker.

Mvh
                        Johnny

johnny.b.a
                        Deltager
                          • Super Giant

Så er der reserveret et Canon EF 50mm f/1.8 i Elgiganten pris 899,- overkommelig pris.
                          Arbejdet med “ladeporten” skrider også fremad.

Fremgangsmåde her.
                          https://www.youtube.com/watch?v=jHnny75vaCg&index=9&list=PL-1QeQGddnudZ2CnzACa_Dq2oFEd3jWh-

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej Johnny,

Det ser rigtig fint ud, hvor har du købt tandhjul henne?

/Rudi B. Rasmussen

johnny.b.a
                            Deltager
                              • Super Giant

< =”text/”>p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }

Hej Rudi

Jeg har købt ved
                              http://www.conradelektronik.dk en guldgruppe for en ATM’er 🙂

http://www.conradelektronik.dk/SH-1060-Antal-t%e6nder-60.htm?websale8=conrad-dk&pi=237450&ci=SHOP_AREA_19804_1210069

http://www.conradelektronik.dk/Tandhjul-i-st%E5l-modul-1-Modelcraft-8514-16-mm-Antal-t%E6nder-14.htm?websale8=conrad-dk&pi=240389

Motoren er en gammel fokusmotor fra Astro hvor
                              kontakterne ikke virker mere. Printbanerne er luset
                              over så
                              motoren kører hele tiden. Det lille potmeter sørger for at det store
                              tandhjul rammer en omgangstid
                              på 1 minut. Jeg er spændt på om
                              hvor hurtigt den bruger et 9 volt batteri. Big%20smile

Jeg har købt en
                              kuglemontering til kameraet, den skulle bruge en 3/8″ UNC bolt i
                              bunden som jeg
                              fandt i Randers tekniske forretning. Glem alt om at
                              finde disse bolte ved fotoforhandlere.

Ps beklager text koden i toppen, kan ikke fjerne den. Confused Har stadig problemer med at få links til at virke,
                              så de er ikke klikbare.

Mvh
                              Johnny

Johnny B A2016-01-25 11:54:38

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

Hej Johnny.

Ser godt ud.
                                En ting jeg havde stor glæde af på min “barn-door” tracker, var et stykke 6 mm rør sat på langs af hængslet, ca 15-20 cm langt. Det var tildannet, så man havde en slags sigterør. Dette var til at aligne med polstjernen. Det var rigeligt godt til alm brug.

mvh
                                Jens

johnny.b.a
                                Deltager
                                  • Super Giant

Hej Jens

Tak. Jeg havde tænkt at bruge en laserpointer til at polaligne med, men

den med røret er også en fin løsning.

Mvh

Johnny

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
                                • Emnet 'Canon 350D objektiv (Barndoortracker færdig)' er lukket for nye svar.