› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Cam til planetfoto?
- Dette emne har 12 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af outlook. This post has been viewed 121 times
-
ForfatterIndlæg
-
29. august 2009 kl. 13:23 #20790
plsDeltager- Moon
Hej allesammen.
Ja, som overskriften siger, så er jeg på udkig efter et cam udelukkende til planetfoto. Jeg har overvejet de klassiske philips webcams (Toucam og SPC900NC), men har umiddelbart svært ved at finde dem til salg nogle steder. Derudover kan toucam vist ikke køre med Vista? (hvilket jeg har tænkt mig at bruge det med)Det er jo umiddelbart også webcams med et par år på bagen og jeg tænkte på om ikke der er kommet nogle bedre alternativer med bedre opløsning, chips osv.?Håber i kan hjælpe mig lidt på vej.Mvh.Paw29. august 2009 kl. 14:03 #20793
alfi- Main Sequence
hei
jeg så også på den muligheten for ett planetkamera.
jeg fant ut etterhvert at det var dårlig med nye webcam som var brukende.
etter å ha lest en artikkel i astronomy now, august 09. fant jeg ut at jeg skulle kjøpe celestrons neximage, ifølge den artikkelen var det basert på samme teknologi som de gamle gode webcams, det bruker samme chip som toucam, og det har en grei software.
håper du finner en løsning som passer for deg.alfi
29. august 2009 kl. 18:36 #20809
jesperDeltager- Neutron star
Hvis det skal være et farvekamera så er det bedste nok DFK kameraerne fra Imaging Source http://www.astronomycameras.com/en/products/
Men vær opmærksom på at langt de fleste seriøse planetfotos bliver taget med monokrome kameraer. DMK kameraerne fra ovenstående link er gode. Det samme er Lumenera Skynyx og Qcam5v. Hvorfor monokrom? Jo fordi det giver bedre følsomhed og opløsning, samt mulighed for at undgå atmosfærisk dispersion (farveforskydning), og mulighed for at bruge filtre.30. august 2009 kl. 12:52 #20822
jespergDeltager- Super Nova
Jesper vil du mene at Qcam5v er bedre til planetfotos, end
Qcam6 mono
der kun koster kr. 1100 mere ?
eller er den større bitdybde og måske lysfølsomhed trods alt en fordel ?
(jeg kan ikke finde uf af at vurdere følsomheden, kan der sammenlignes med noget jeg kender, som iso på et DSLR ?)
Jesper G.
30. august 2009 kl. 13:12 #20826
plsDeltager- Moon
Mange tak for jeres svar!
Jeg må indrømme at de der Qcams ser ret tiltrækkende ud!… Jeg læser lige med på Jesper G’s sprøgsmål.
Mvh.
Paw
30. august 2009 kl. 14:35 #20833
Hej Jesper og Paw,
Qcam6 er jo designet som et deepsky kamera, og uden at jeg kender det, så plejer de at have ret langsom download tid. Jeg gætter på noget i størrelsesordenen et sekund, men det kan Henrik svare på. Til planeterner skal man helst have optaget en hel masse frames til stacking, på de få minutter der er til rådighed inden planeten er roteret for meget.Derfor tror jeg Qcam5v er det bedste af de to, og det er jo også netop konstrueret som planetkamera. Køling og 16 bit ville da ikke være at foragte til planeter, men det er ikke nødvendigt fordi eksponeringstiden er så kort, og fordi kontrastomfanget normalt godt kan være indenfor 8-12 bit.ISO på DSLR kameraer har basalt set ikke noget med chippens følsomhed at gøre. Den kan ikke ændre sig. ISO er forstærkning og svarer vel til gain på planetkameraer. På de fleste deepsky CCD kameraer kan man ikke indstille gain, da der findes et optimalt niveau, men Qcameraerne har vist nok, som en undtagelse, variabel gain.Jesper 2009-08-30 14:48:52 30. august 2009 kl. 15:08 #20834
Tak for svaret, det er hjælpsomt.
Jeg er klar over at iso er udtryk for forstærkning i DSLR kameraet, men hvordan kan man sammenligne følsomheden.
Hvis du tager dette:
Følsomhed: 4,8V/lux ved 550nm (Qcam5v)
exponerer med 60 fps.Til sammenligning tager dit 5D mark II i full-HD videomode med 30 fps, iso 100
(sætter til samme exponeringstid, 1/60 s.)Hvor meget mere lysstærk er Qcam5v, tror du ?
Jesper G.
30. august 2009 kl. 15:49 #20843
Hej Jesper,
Godt spørgsmål. Canon offentliggør så vidt jeg ved ikke følsomheden for deres CMOS chips, sådan som Sony, Kodak etc gør. Det hænger nok sammen med at de ikke sælger dem til andre. QE, eller kvanteeffektivitet er den normale måde at angive chippens følsomhed for CCD/CMOS chips. QE angiver hvor mange % af de indkommende fotoner der registreres. Qcam5v ligger på 52%, hvilket er godt, uden at være ekseptionelt.Farvesensorer har altid lavere QE end tilsvarende monokrome, på grund af Bayer matricens mikrofiltre, og der har vi en af fordelene ved monokrome chips, fordi interferensfiltre ikke æder nær så meget lys som farvet glas/plastik.Nu kan det jo sagtens være at CMOS’en i 5D mark II har bedre QE end 52% hvis man kunne fjerne Bayer matricen, men det kan man jo heller ikke så godt gøre. Så alt i alt ved jeg ikke hvordan 5D klarer sig overfor Qcam5v.Der er andet potentielt problem ved at Bruge 5D’s HD videomode til planetfoto: Så vidt jeg kan forstå bruger kameraet hele chippen til video (ikke bare 1920×1080 pixels på midten). Det må betyde at ber sker en form for downsampling, eller software binning når man optager HD video. Så for at få en fornuftig pixelopløsning til planeter, kommer man nok til at bruge en voldsomt lang brændvidde, hvilket vil gå ud over følsomheden. Det er i hvert fald hvad jeg frygter, men jeg har ikke prøvet planetfoto endnu med 5D mk II, skal jeg skynde mig at sige.31. august 2009 kl. 16:56 #20938
Tak for svaret,
jeg kan godt se problemet med brændvidden til planeterne, til Månen er det sikkert fint med den høje opløsning og 30 fps.
Jesper G.
31. august 2009 kl. 19:31 #20945
tomvictorDeltager- Giant
Hva med å bruke det nye Canon PowerShot SX20 IS?
Den bør være vesentlig bedre en alle gamle webcams. I tilegg har den 20x optisk zoom..
Fornax Ligthtrack II
Tokina AT-X 300mm f 2.8
Canon 600D Baader31. august 2009 kl. 21:33 #20957
nightskyDeltager- Neutron star
Som jeg forstår det.
QCam5V er bedre end QCam6 til planetfoto. Den software der f.eks. følger med til QCam5V er lavet til opgaven. Desuden er der vist shutter bøvlet, her tror jeg QCam5V er bedre.
Anyway – de test jeg har lavet af QCam5V viser at det er godt planet kamera.
1. september 2009 kl. 17:11 #21050
dk01888Deltager- Planet
Hvad med evner som guide kamera når man sammenligner QCam5 og QCam5v, er der forskel ?
Mvh, Lars1. september 2009 kl. 17:40 #21054
outlookDeltager- Super Nova
Prøv engang at kigge over i tråden Guide/planetkamera og se om ikke du finder svar dér.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Cam til planetfoto?' er lukket for nye svar.