Ca II K solfilter – efterlysning

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Ca II K solfilter – efterlysning

Viser 4 indlĂŠg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

spatzek
    Deltager
      • Super Giant

KĂŠre alle

Jeg smider lige en lille efterlysning afsted.

Det drejer sig om, at jeg skal teste, om jeg overhovedet kan se noget i okularet, sÄ dybt nede i det blÄ omrÄde, fÞr jeg kaster penge efter et Ca II K filter.

Jeg kunne derfor godt tÊnke mig (ganske kortvarigt) at lÄne et filter, hvis nogen af jer skulle vÊre i besiddelse af et sÄdan. Typisk vil det drejer sig om Coronado PST Ca II K, der ikke bliver fremstillet mere eller Lunts 60 mm Ca II teleskop, som alternativt ogsÄ kan bruges med filter og blokker pÄ andre kikkert kombinationer.

SĂ„ kĂŠre med astroer – det kunne vĂŠre dejligt med et hurtigt lĂ„n.

Lars Spatzek

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Hej Lars

Det er ikke mange herhjemme, der har sÄdan et. Det er nemlig lidt nÞrdet til prisen. Jeg har et PST CaK filter, der dog er modificeret, sÄ det kan bruges til stÞrre refraktorer.

Jeg er +50 Ă„r og kan kun visuelt ane en dybblĂ„ skive uden plage og det er typisk for alderen. SĂ„ medmindre du er i 20-30’erne, sĂ„ kan du ikke forvente at se (ane) andet end en dybblĂ„ skive.

CaK filtre har stort set altid vÊret fotografiske filtre, derimod laver Daystar CaH filtre som er lidt nemmere at se i okularet. Og selv her i en fremskreden alder vil du kun se en dybblÄ skive, medmindre du er en af de sjÊldne, der kan se dybere end dybt.

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

spatzek
        Deltager
          • Super Giant

Hej Leif

Tak for svaret

Ja – alderen trykker mod de 50, sĂ„ jeg er godt klar over, at det kniber. Jeg ved ogsĂ„, at man kan vĂŠre heldig med stadig at kunne se ned i omrĂ„det – mere en bare noget blĂ„t. SĂ„ en tese er mĂ„ske at fĂ„ noget lys igennem systemet for at gĂ„ information nok. Jeg har luret Daystars T-scanner model CaH filter, men 4000 USD + det lĂžse er en ordentlig slat penge, hvis man stadig ikke kan se en pind lĂŠngere op af spektret. Jeg er ikke bange for konceptet med en T-scanner, har lige kĂžbt (for nĂŠsten ingen penge) en solkikkert med en sĂ„dan indbygget. Det fungerer super uden problemer, men kan stadig ikke sammenlignes, nĂ„r jeg kĂžrer med 127 mm Ă„bning og 0,6 Å ATM filtret.

spatzek
          Deltager
            • Super Giant

Hej Dennis

Tak for svaret. Det kan ikke blive bedre. SĂ„ kontakter jeg Michael & co for en tiltusket fremvisning.

Jeg rendte forÞvrigt ind i Inge og Erik pÄ bogmessen i Bellacentret her i efterÄret. Hils fra mig.

Lars

Viser 4 indlĂŠg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Ca II K solfilter – efterlysning' er lukket for nye svar.