› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › C/2011 L4 Pan-STARRS obs. med Star Analyser
- Dette emne har 8 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 11 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 39 times
-
ForfatterIndlæg
-
29. marts 2013 kl. 05:32 #100567
nightskyDeltager- Neutron star
C/2011 L4 Pan-STARRS observationer med Star Analyser
Na emission observeret
I nogle uger har der været en del tale om Na emmission på Pan-STARRS. Det kan være
noget man kalder Na Flash fra højt oppe i atmosfæren (90km) som typisk ses omkring
skumringen, men måske er det også emmission fra kometen. Derfor har jeg de sidste
jagtet kometen for at få nogle spektre ned.Optagelserne viser tydeligt C2 emission på kernen, specielt når man sammenligner med en
G2V ref. stjerner (Solen)Her de vigtigste data fra de to dage samlet i en graf.
Eks. på data
De første rå-data som sidenhen er blevet bearbejdet.
Nightsky 2013-03-29 14:55:24 29. marts 2013 kl. 09:21 #100569
jespergDeltager- Super Nova
Interessant observation Lars.
Fortæller det noget om kometen har en særlig eller usædvanlig sammensætning eller hvad ?
Jesper G.
29. marts 2013 kl. 15:18 #100593
Hej Jesper
Hvis det ikke er Na flash, må det skyldes at der en sky af natrium gas ved kernen og i meget
stort område ud fra kometen. Emissionen vi ser her stammer fra de to linjer 5890 og 5896Å.Forklaringen skulle være at der bliver absorberet en stor mængde stråling fra solen og derved
bliver natrium atomerne exciteret, enten direkte fra solens varme eller ved fluorescens.
Hvilket så udsender det grønne lys.På optagelser ses noget tilsvarende for CN og den findes også langt væk fra selve kometkernen.
Jeg ved ikke rigtig mere om dette……
Nightsky 2013-03-29 14:18:24 29. marts 2013 kl. 17:35 #100604
Er din referencestjerne optaget indenfor kort tid af komet-observationen, værende en stjerne i nærheden af kometen, og med samme set-up, så de atmosfæriske og optiske forhold er identiske ?
Hvis det er tilfældet, udelukker du vel muligheden for at Na-spidsen kan have atmosfærisk oprindelse, da den ikke ses på referencen.
Hvis referencen ikke er lavet gennem den samme del af atmosfæren, på samme tidspunkt, så siger det vel ikke så meget om hvor Na-spidsen stammer fra.
Jesper G.
29. marts 2013 kl. 17:56 #100611
Hej Jesper
Her er en poster jeg lige er blevet færdig med, inkl ref. stjernerne. Problemet er at de er taget
straks efter komet optagelserne. D.v.s. Solen lige er kommet en anelse længere ned. Det helt
rigtige ville have været en ref. stjerne mellem to optagelser der viser kometen Na emission.Umiddelbart vil jeg dog mene at jeg ikke ser Na emission fra ref. stjernerne og så måske er
det fra komet skyen. De kloge hoveder har fået data nu, så måske kommer de op med
noget når de kigger på samtlige data fra alle.Normalt er der absorption der og derfor ser ud som om der kan være
emission, men hvis
man kigger på grafen ligner det ikke emission.Nightsky 2013-03-29 16:57:54 29. marts 2013 kl. 19:03 #100615
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hej Lars
Meget fine spektra.Du har to reference spektra taget meget tæt på komet optagelselserne tidsmæssigt. Og der er intet spor af natrium flash så vidt jeg kan se. Da styrken på emmisionen ser ud til at være stabil henover alle dine optagelser tror jeg ikke den sådan lige ville forsvinde på 5minutter.Iøvrigt – HVIS det var atmosfærisk så burde det ses som en tydelig linie i bagrunden på dit tidligste kometspektra på den lyse himmel. Da det kun optræder inde i komet spektraet og ej udenfor så er sagen klar for mig. Natrium (Hvis det er det…) emmisionen er ikke af atmosfærisk ophav.FrankLarsen 2013-03-29 18:04:38 29. marts 2013 kl. 20:29 #100625
Hejsa
Na flash fra atmosfæren:
A thin Na layer is located at about 90 km altitude and the yellow resonance fluorescence
excited by sunlight. It is only observed a short time during dusk, when the sky brightness is
low enough and the sun still illuminates the layer. Those at OHP 2012 may have seen the
impressive demonstration of Peter Schlatter when the twilight Na absorption suddenly
switched into emission and later into absorption again.Der er altså noget der sker i løbet af meget kort tid, minutter/sekunder ?
Man skal så regne ud om solen kan oplyse atmosfæren i retningen som kometen i en højde
af 90 km. Ikke vildt svært, men jeg lader andre om det.Det er med 100% sikkerhed natrium linjer vi ser, flere andre har også observeret det.
29. marts 2013 kl. 22:59 #100637
Super spændende
Jesper G.
2. april 2013 kl. 00:40 #100815
Aftenens spektre fra kometen.
Swan band og Na emission tydelig. Na emission ser ud til at falde lidt.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'C/2011 L4 Pan-STARRS obs. med Star Analyser' er lukket for nye svar.