Bytte KAF-8300 sensor ?

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Bytte KAF-8300 sensor ?

• Dette emne har 5 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af erikgu. This post has been viewed 164 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

erikgu
    Deltager
      • Nova

Hei,

Jeg har et SBIG 8300 Color kamera med en billed sensor som bør skiftes hvis jeg skal bruke det til noe “seriøs” fotografering. Jeg har vist bilder av defekter den tilfører bildene i en post tidligere. Kamera er for gammelt til at SBIG gir noe garanti reparasjone. Jeg mener det burde være mulig å skifte sensoren selv. Den sitter i sokkel så det er ikke nødvendig med noe lodding.

Er det noen som har synspunkter på om det vil være fornuftig å prøve på dette. Jeg tenker da både på kost og på om det vil være vanskligheter som gjør at det er “stor” sjans for å feile.

Erik G

Erik G

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Erik

Umiddelbart ser opgaven overkommelig ud, når chippen sidder i en sokkel. Jeg gætter på, at der på

bagsiden af komponenten er påført noget termisk ledende, så den mekaniske forbindelse til den

kolde finger er optimal.

Man kunne starte med at skille kameraet ad for at danne sig et overblik over opgavens omfang –

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

erikgu
        Deltager
          • Nova

Takk Torben,

Jeg har delvis demontert det så jeg tror det skal være mulig. Jeg er likevel noe skeptisk til kostnader. Jeg fikk stk. pris på sensor, den er $786.50.

Erik G

Erik G

erikgu
          Deltager
            • Nova

Ser nå ut som det er en som kan levere denne til $350, det begynner da å bli mer interresant.

Erik G

Erik G

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Normalt sorteres sådanne CCD’er i flere kvaliteter. 1. sortering er selv-

følgelig dyrest. De andre er knapt så gode og derfor billigere.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

erikgu
              Deltager
                • Nova

Helt enig i det du sier om kvaliteter, det vil sikkert være dumt å gå for den billige.

Erik G

Erik G

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Bytte KAF-8300 sensor ?' er lukket for nye svar.