Bygging av Dome.

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Bygging av Dome.

• Dette emne har 11 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af joakim. This post has been viewed 351 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

joakim
      • Giant

Hei dere!

Har sett på noen av de flotte observatorium som er bygget her inne, ser det er noen som har bygget dome selv.

Selv har jeg tak som slås opp- men da står jo teleskopet i fri luft.

Så da har jeg to spørsmål ang dette..

– vil jeg bli kvitt mye av dugg problemer hvis man har dome?

– kan det være mulig å få den til å gå likt som teleskopet ( cpc1100 )

(Selv om man ikke har dr grad i data)

joakim
        • Giant

Hei dere!

Nå har jeg startet og lage dome, bitene er skjært ut og satt sammen med lim. Skal male noen strøk med oljemaling, så blir det ett lag med epoxy som etterfølges med to lag polyester(med glassfiber i alle lag). Top coat eller gelcoat til slutt.

Har foreløbig ett spørsmål om luken, tenkte skulle lage den på 60 cm bred, men den trenger ikke gå over senter zenit??

Joakim2013-08-04 13:46:00

alan
        Deltager
          • Super Giant

Hej Joakim

Det ser flot ud.

Der er ingen grund til at male domen med oliemaling, hvis du først giver det et lag epoxy + glas. Epoxy er tæt.

Jeg er i gang med samme projekt og arbejder i øjeblikket med Epoxyen, men for en gang skyld i denne sommer snød vejret mig i dag.(Regn)

Jeg regner med at lave en åbning på 80 cm..

Hvad er diameteren på din dome?

Mvh Alan

http://skysite.dk/taifun/Alan2013-08-01 21:43:25

joakim
            • Giant

Hei alan!

Spennende!

Min dome har en dia på 225 cm, må man lage åpningen slik at man kan se rett opp, eller holder det med at lage den slik den går til senter på domen?

Har du tenkt ut hvilken drift metode du skal ha på den?

alan
            Deltager
              • Super Giant

Hej Joakim

Jeg regner med at min åbning går fra 0 grader (vandret) til 109 grader.

Det er ikke fordi jeg ved noget om det men konstruktionen giver sig selv. (set fra kikkerten)

Jeg regner med at drive domen med en 24volts motor. Den er gearet ned til 3 omgange pr minut.

Mvh Alan

(Har også en Cpc 1100) Alan2013-08-01 22:27:17

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Det ser lovende ud Joakim Thumbs%20Up

Mht. åbningen, så skal den selvfølgelig give mulighed for at se i zenith med instrumentet.

Mht. spaltebredden, så mener jeg, at instrumentets åbning og evt. tilhørende guideteleskop bestemmer den. Spalten på vores gamle kuppel var 50 cm., og det var passende til vores 8″ Newton når vi observerede i syd, da guideteleskopet sad oven på tubus. I øst eller vest begyndte der at opstå et pladsproblem når guideteleskopet kom til at sidde mere ude til siden – man kunne ikke køre så længe uden at dreje kuplen.

Jeg vil anbefale, at du laver nogle beregninger på ovennævnte forhold inden du bestemmer dig for bredden af spalten.

Held og lykke med projektet.

PS! Et af formålene med en kuppel er også at skærme for vinden.

Mvh

Torben

Torben Taustrup2013-08-02 10:16:57

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

leif.hugo
                Deltager
                  • Nova

Hej Joakim

Det ser godt ud!!

Spaltebredden på min dome er 70cm – det er absolut ikke for meget når jeg benytter min C11, så jeg vil sige mindst 80cm.

joakim
                    • Giant

Takk alle!

Da blir bredden på 80 cm!

joakim
                      • Giant

Nå har domen fått 1 lag med oljemaling pluss 1 lag med epoxy m/strie.

Nå venter Polyester/glassfiber, luken har blitt tegnet ut..

Tommy Linnerud
                      Deltager
                        • Giant

Så spennende og følge med på fremgangen.

alan
                        Deltager
                          • Super Giant

Hej Joakim

Hvor mange gram er dit glasfibervæv på?

8Jeg lægger kun et lag på 300g/m2 udvendig og indvendig.9

Mht. udskæring af åbning til kikkert, så venter jeg, til jeg har lagt glasfiber både udvendig og indvendig, for ikke at formen på domen vrider sig.

Har du gjort dig nogle overvejelser omkring åbningsprincippet på din luge?

Mvh Alan

joakim
                            • Giant

Hei Alan!

Jeg bruker 300 gr. Ett lag epoxy og to lag med polyester, fiber i alle lag.
                            Innvendig maler jeg bare til overflaten blir heldekkende fin.
                            Har lagd ett 100% rett arbeidsplattform som domen hviler på,
                            så den har ikke mulighet til vri seg.
                            I dag skal jeg støpe inn lukedelen.
                            Tenkte luken skulle rulle på rør, med nylon hjul.
                            Åpningsramme lager jeg i finer, mens rørene som hjulene skal gå på fortsetter helt rundt.
                            Har ikke tenkt hvordan motor opplegget på luken skal bli ennå.
                          Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Bygging av Dome.' er lukket for nye svar.