Bygge en Grzybowski kollimator

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Bygge en Grzybowski kollimator

• Dette emne har 20 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 2 måneder siden af jens. This post has been viewed 735 timesjacobsen. This post has been viewed 735 times
Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Hvis du visuelt kan justere teleskopet til at give en god stjernetest, men at feltet fotografisk ikke er ensartet, så er det enten okularudtrækket, der ikke er vinkelret på den optiske akse, eller også skal sekundærspejlet justeres. I alle tilfælde, hvor folk har spurgt mig om råd, mht. til kollimering af deres newtonteleskoper, fordi disse ikke har givet et ensartet felt, var det sekundæren, der var årsag til problemerne.

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Thomas, Sekundæren skal netop ikke være centreret under udtrækket. Det er der problemet er.
        På de hurtige Newtonner (hedder det sådan?) skal sekundæren være endog meget forskudt indad og nedad for at give et jævnt belyst felt. Dette gælder hovedsagligt fotografisk, men jeg tror det også gælder visuelt når du kommer under f/3.5 sådan ca.

Og så kommer problemet! Det er jeg sikker på at Torben kan nikke til.

mvh
        Jens

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Enig med Jens her.

I øvrigt kan man godt laserkollimere fint, selvom sekundærspejlet ikke

afbøjer den optiske akse 90 grader.

mvh

TOrben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Thomas, Sekundæren skal netop ikke være centreret under udtrækket. Det er der problemet er.

Jeg udtrykte mig forkert. Jeg er udmærket bekendt med, at sekundæren skal sidde lidt off-center i sin længdeakse. Det skal den allerede fra omkring f/5. Men hvis offset er indbygget i sekundærholderen (og det er den på de fleste), så skal selve holderen stadig centreres over primærspejlet. Når man ser det i okularudtrækket, så ser reflektionen netop centreret ud, når sekundæren har det rette offset, fordi sekundæren netop da kan opfange alle randstråler fra primærspejlet. Hvis man prøver dette, med et sekundærspejl UDEN offset på en hurtig newton, så vil man få en miskollimering, fordi man prøver at fange randstrålerne fra den side af primærspejlet, der er modsat okularudtrækket, men det ikke kan lade sig gøre, uden at vinkle sekundæren for meget.

Thomas, Bornholm Astrojensen2015-12-31 12:57:47

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Torben Taustrup wrote: Enig med Jens her.

I øvrigt kan man godt laserkollimere fint, selvom sekundærspejlet ikke

afbøjer den optiske akse 90 grader.

mvh

TOrben

Det er lige præcis der, hunden ligger begravet, i mange tilfælde! Man kan kollimere fint med en laser, selvom sekundæren er roteret og vinklet temmelig meget fra det optimale og det giver selvfølgelig nogle meget mærkelige uens belyste billedfelter og med fokusskift fra den ene side af feltet til den anden.

Thomas, BornholmAstrojensen2015-12-31 13:02:15

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Lidt off-topic til en GMK kollimator.

Her er en fin vejledning, se nederst med offset.

http://www.astro-baby.com/collimation/astro%20babys%20collimation%20guide.htm

Læg iøvrigt mærke til damen der kollimerer, hun har haft tid til at lakere sine negle ind imellemShocked

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
              • Emnet 'Bygge en Grzybowski kollimator' er lukket for nye svar.