Bygge en Grzybowski kollimator

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Bygge en Grzybowski kollimator

• Dette emne har 20 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 2 måneder siden af jens. This post has been viewed 734 timesjacobsen. This post has been viewed 734 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter

Lars Malmgren
    Deltager
      • Super Nova

Hej

I en anden tråd nævnes en Grzybowski kollimator.
      Sådan en kunne jeg godt tænke mig at bygge, men jeg kan ikke rigtig finde nogle skitser eller gode tegninger/billeder.
      Ophavsmanden har en side, hvor man ikke længere kan se billederne/tegningerne i stor læsbar format Ouch

Er der nogle, der kan hjælpe med en principskitse ?

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

lindhard
        Deltager
          • Super Nova

Der var vist en artikel i Sterne und Weltraum 2005 nr. 4 – Jens Jacobsen har bladet.

og dimsen er muligvis beskrevet her

og endelig kan du måske spørge ham her om detaljerne

mvh
          Lars

landbo
          Deltager
            • Nova

Eller prøve og finde en ældre udgave af siden med billederne på HER.

Godt nyår.

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Hej Lars & Lars.

En GMK kollimator er egentlig ret simpel.

I okularenden sætter man et antal lysdioder 3,4,5 eller hvad man nu syntes. Disse sættes geometrisk “smukt” så øjet har let ved at se om de sidder symmetrisk. Jeg lavede en med tre lysdioder, da det passede med trekloen på min drejebænk. Jeg syntes også at en trekant er nemmere at erkende som symmetris frem for en firkant. Smag og behag.

Her er selve LED delen, som er bygget ind i en 1,25 til 2″ adapter:

Resten af kollimatoren er egentligt “bare” et teleskop, som kan stille skarpt på refleksen fra bagsiden af linsen.

Denne lavede jeg af en gammel 24.5 mm barlow, hvor jeg havde mistet linsen til. Jeg drejede en adapter til en lille akromat som kan gå i et 1,25″ hul. Den har vist ca 100 mm brændvidde. Med forskellige 24,5 mm okularer kan man så få forskellige forstørrelser passende til det teleskop man nu tester.

Vær opmærksom på at lysdioderne skal have meget power, Hi intensitet for at den kan bruges i dagslys.

mvh
                Jens

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

P.S
                  Jeg glemte at sige at GMK kollimatoren kun er rigtig brugbar på linseteleskoper. På SCT’er er der bedre metoder til at kollimere sekundæren. På Newton’er har jeg ikke fundet den brugbar.

Men på linser er den uovertruffen.

mvh
                  Jens

Lars Malmgren
                  Deltager
                    • Super Nova

Landbo wrote: Eller prøve og finde en ældre udgave af siden med billederne på HER.

Selvfølgelig, godt tænkt Thumbs%20Up
                    Det ser ud til, at der er nogle større billeder tilbage i 2004, men ikke voldsomt meget…

Lars Malmgren
                    Deltager
                      • Super Nova

Jens.Jacobsen wrote: P.S
                      Jeg glemte at sige at GMK kollimatoren kun er rigtig brugbar på linseteleskoper. På SCT’er er der bedre metoder til at kollimere sekundæren. På Newton’er har jeg ikke fundet den brugbar.

Men på linser er den uovertruffen.

mvh
                      Jens

Tak, Jens Thumbs%20Up

(selvfølgelig har du da allerede lavet sådan een Big%20smile)

lindhard
                      Deltager
                        • Super Nova

Jens.Jacobsen wrote: Hej Lars & Lars.En GMK kollimator er egentlig ret simpel.I okularenden sætter man et antal lysdioder 3,4,5 eller hvad man nu syntes. Disse sættes geometrisk “smukt” så øjet har let ved at se om de sidder symmetrisk. Jeg lavede en med tre lysdioder, da det passede med trekloen på min drejebænk. Jeg syntes også at en trekant er nemmere at erkende som symmetris frem for en firkant. Smag og behag.Her er selve LED delen, som er bygget ind i en 1,25 til 2″ adapter:Resten af kollimatoren er egentligt “bare” et teleskop, som kan stille skarpt på refleksen fra bagsiden af linsen.Denne lavede jeg af en gammel 24.5 mm barlow, hvor jeg havde mistet linsen til. Jeg drejede en adapter til en lille akromat som kan gå i et 1,25″ hul. Den har vist ca 100 mm brændvidde. Med forskellige 24,5 mm okularer kan man så få forskellige forstørrelser passende til det teleskop man nu tester.Vær opmærksom på at lysdioderne skal have meget power, Hi intensitet for at den kan bruges i dagslys.mvhJens

Jeg syntes jo nok jeg havde set de billeder før. Det var her

mvh
                        Lars

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Jens.Jacobsen wrote: P.S Jeg glemte at sige at GMK kollimatoren kun er rigtig brugbar på linseteleskoper. På SCT’er er der bedre metoder til at kollimere sekundæren. På Newton’er har jeg ikke fundet den brugbar.Men på linser er den uovertruffen.mvhJens

Hej Jens

Jeg mener, at det er lidt overkill at anvende den viste til et

linseteleskop, her bør et Cheshireokular være tilstrækkeligt, da

reflekserne fra optikken genererer flere koncentriske cirkler, som

det er ret nemt at justere efter.

Den største udfordring er helt klart at kollimere en Newton. Den

opgave har vi brugt rigtig meget tid på. Jeg har selv udtænkt et

kollimeringsokular, men er ikke sikker på, at det er optimalt.

Heller ikke et laserkollimeringsokular er perfekt.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Hvad er det, der er så svært med at kollimere en newton? Juster sekundærspejlet ind med en sigtetubus og en almindelig laser eller et cheshireokular. Juster derefter hovedspejlet med stjernetesten. Piece of cake.

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
                            Deltager
                              • Neutron star

Hej Torben.

Du har ret, en GMK kollimator er i virkeligheden bare en “aktiv” Cheshire. Det gamle Cheshire med 45 graders afskåret reflektions-hul og endnu bedre, med trådkors i, kan præcist det samme. Problemet der så kan være med Cheshire okularet er at refleksen kan være endog meget lille og svært synlig, helt derinde i linsekikkerten. Hvis den okularnærme side af det bagerste element så tillige er stærkt konvekst, vil det bidrage til at lave billedet af den lille lysende cirkel i Cheshire okularet meget lille og svært synlig. Dette er meget ofte tilfældet på moderne ED’er, lader det til. Her kan GMK’eren være en hjælp.

Men funktionen er det samme.

Til Newton er det en helt anden sag! Glæder mig til at se dit kollimeringsokular. Der mangler i den grad et alternativ. Specielt positioneringen af sekundæren er svær. Det må være et helvede med de nye f/2.8 Newton teleskoper.

mvh
                              Jens

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Specielt positioneringen af sekundæren er svær. Det må være et helvede med de nye f/2.8 Newton teleskoper.

Overhovedet ikke, ifølge dem, der har en. Min fremgangsmåde er følgende: Kontroller, at sekundærspejlsholderen er centreret. Løsn alle tre justerskruer på sekundæren. Isæt en velkollimeret laser i okularudtrækket og drej på sekundærspejlet, indtil refleksen nede på primærspejlet står på en tænkt linie mellem primærspejlets midte og okularudtrækket. Dette sikrer, at sekundærspejlets flade er nøjagtig vinkelret på okularudtrækket. Lås sekundærspejlet fast og brug laseren eller et cheshire-okular til at kollimere det, så primærspejlets reflektion er centreret. Tjek om der er lige meget plads hele vejen rundt om primærspejlets reflektion i sekundærspejlet, altså om sekundærspejlet skal justeres langs med den optiske akse, nærmere eller fjernere fra primærspejlet. Gentag hele proceduren, hvis en justering er nødvendig. Med øvelse tager det kun få minutter. Når sekundærspejlet er justeret, laver man en grovjustering af primærspejlet med laseren, eller med øjemål. Finjustering foretages med en stjernetest på en klar stjerne og et okular. Først med lav forstørrelse, hvor man justerer efter sekundærspejlets skygge udenfor fokus, til sidst med høj forstørrelse, hvor man justerer på bøjningsringene omkring stjernen i fokus. Husk at justere søgeren, når kollimeringen er færdig og man stadig har den klare stjerne i feltet.

Thomas, Bornholm Astrojensen2015-12-31 10:35:10

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Astrojensen wrote: Hvad er det, der er så svært med at kollimere en newton? Juster sekundærspejlet ind med en sigtetubus og en almindelig laser eller et cheshireokular. Juster derefter hovedspejlet med stjernetesten. Piece of cake.

Thomas, Bornholm

Hej Thomas

Jeg er enig med dig i, at stjernetesten er den bedste. Den metode har

vi også anvendt, men desværre viser det sig ofte, at stjernerne ikke

bliver pæne over hele feltet, og det kan være enormt svært at afgøre,

hvilket af de to optiske elementer der skal justeres.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
                                • Emnet 'Bygge en Grzybowski kollimator' er lukket for nye svar.