› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Burgunderaktig diagonal stripe
- Dette emne har 11 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 5 Är, 2 mÄneder siden af rune. This post has been viewed 685 timescb. This post has been viewed 685 times. This post has been viewed 685 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
27. december 2018 kl. 13:42 #319828
rune.cb.Deltager- Super Nova
Kan noen her gi meg en forklaring pÄ hva den burgunderaktige stripen som krysser over satellittbanen (90 grader) er ? Jeg antar stripene er 2 satellitter og ikke meteorer, men den burgunderaktige stipen er litt merkelig. Det er ikke fra objektivet, da ville de andre eksponeringene vÊrt tilsvarende.
Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
VedhĂŠftninger:
Du skal vÊre logget ind for at fÄ adgang til vedhÊftede filer.
28. december 2018 kl. 12:01 #319830
flemovDeltager- Giant
Hej Rune !
Det er ikke let – men mĂ„ske det kan vĂŠre noget falsk lys der er kommet ind i objektivet. F.eks. fra en bil i nĂŠrheden.
Mvh.
FlemmingFlemming R. Ovesen.
TOC observatory
https://tocobs.org28. december 2018 kl. 13:57 #319834
Hei Flemming,
Nei, det er ikke sÄ lett Ä forklare hva dette er. Det er ikke jeg som har fotografert fenomenet. PÄ RAW filen ser det egentlig ut som en regnbue, men dette kom ikke frem under mottak av eposten fra fotografen (min bror). Det er altsÄ en svak regnbue, men dette er ikke synlig pÄ bildet. Man kan jo lure pÄ om et slikt fenomen kan vÊre forÄrsaket av noe i atmosfÊren, for eksempel iskrystaller som blir reflektert av mÄnelys eller en annen type refleksjon (lyskilder).
Bildet er tatt kl. 07:00 den 14. des. 2018 i sĂžr-Ăžst. Sola stod da ca. – 13 grader under horisonten og ga kun et svakt lys over den astronomiske horisontallinjen i SĂžr/Ăst. Det er kun Venus som er synlig pĂ„ denne tiden. Jeg tror derfor ikke det kan vĂŠre iskrystaller fra Sola, men heller refleksjoner fra en lyskilde i nĂŠrheten. Det kunne vĂŠrt refleksjoner fra mĂ„nelys, men MĂ„nen stod langt nede pĂ„ den sĂžrlige himmelhalvkule pĂ„ den tiden.
Noen kommentarer ?
Mvh Rune.
29. december 2018 kl. 11:26 #319844
PĂ„ dette bildet er den “burgunderaktige regnbuen” forsterket noe. Selve stripen befinner seg pĂ„ +/- 60 grader over horisonten. Fenomenet skyldes hverken stacking eller redigeringsfeil, da RAW-filen har den samme merkelige stripen. Mest sannsynlig mĂ„ det vĂŠre refleksjoner fra en eller annen lyskilde.
Mvh Rune.
VedhĂŠftninger:
Du skal vÊre logget ind for at fÄ adgang til vedhÊftede filer.
29. december 2018 kl. 17:55 #319846
jonas.cDeltager- Super Giant
PĂ„ dette bildet er den âburgunderaktige regnbuenâ forsterket noe. Selve stripen befinner seg pĂ„ +/- 60 grader over horisonten. Fenomenet skyldes hverken stacking eller redigeringsfeil, da RAW-filen har den samme merkelige stripen. Mest sannsynlig mĂ„ det vĂŠre refleksjoner fra en eller annen lyskilde.
<hr>
Mvh RuneWebside: http://www.runecb.com
Om det skulle vara ett himmelsfenomen, skulle det vara upptÀckt för lÀnge sedan. Jag Àr helt övertygad om att det Àr ett optiskt fenomen, orsakat av nÄgon form av ljuskÀlla.
Jag har sjĂ€lv ,ibland, fĂ„tt denna typ av fenomen nĂ€r jag försökt fotografera alltför nĂ€ra gatlampor. “One can’t fool the light”! đ/Jonas
29. december 2018 kl. 19:02 #319852
Du har et poeng der, Jonas. Det er mest sannsynlig reflekser fra en lyskilde i nĂŠrheten.
Takker for kommentaren. đ
Mvh Rune.
30. december 2018 kl. 14:08 #319854
Jeg har nÄ spurt broder`n (fotografen) hvor han tok dette bildet. Jeg trodde fÞrst det var pÄ eiendommen, men det var det ikke. Bildet er fotografert Þverst i en nÊrliggende dal pÄ Vestlandet. Jeg har vÊrt der flere ganger selv. Det er INGEN lyskilder i nÊrheten og det er heller ikke mulig Ä se noe lys. Det er altsÄ HELT mÞrkt uten noen form for lysforurensning. Det kan derfor ikke vÊre refleksjoner fra noen lampe eller annen elektrisk belysning.
Han er en erfaren fotograf (ex. astro), men jeg tror ikke han har fiklet med noen lommelykt el. under opptaket (30 sek.).
Mvh Rune.
30. december 2018 kl. 17:38 #319855
En frÄga för CN!
/Jonas30. december 2018 kl. 18:23 #319856
Hva antyder du her âŠ.. ?
(Det er ikke alle som bruker Astronet).
Mvh Rune.
2. januar 2019 kl. 16:32 #319868
Merkelig at ingen kan gi noe svar pÄ dette. Det mÄ da vÊre noen her pÄ forumet, som kan gi et svar pÄ hva denne stripen kan vÊre ? Det er altsÄ ikke refleksjoner fra noen lyskilde i nÊrheten og heller ikke refleksjoner fra mÄnen eller sola.
Mvh Rune.
2. januar 2019 kl. 18:07 #319869
Ah! Ok, sorry Rune!
Det jag menade var att du borde ta frÄgan till Cloudy Nights. DÀr finns det, som du vet, mÄnga erfarna amatörastronomer runt om i vÀrlden.
/Jonas2. januar 2019 kl. 18:36 #319870
Ok, det var Cloudy Nights du mente.
PÄ det forumet har jeg aldri vÊrt, sÄ da mÄ jeg antagelig opprette en konto med brukernavn. Det er en god ide Jonas, siden det sikkert er mange dyktige astro-fotografer som kanskje har en forklaring. Man treffer en stÞrre bredde enn her pÄ forumet.
Mvh Rune.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Du skal vÊre logget ind for at svare pÄ dette indlÊg.