Brug UV/IR Cut sammen med Solar Continuum

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Brug UV/IR Cut sammen med Solar Continuum

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 32 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

mikael_joe
    Deltager
      • Super Nova

Faldt over denne side for et par dage siden

http://www.schursastrophotography.com/solar/Articles/solararticle3.html

De fik betydelig bedre kontrast med Solar Continuum filter sammen med et UV/IR cut filter. De testede filteret og fandt ud af at den slipper en hel del IR lys igennem. Den blokerer slet ikke.

Jeg fik selv lige testet det idag, der var en markant forskel. En ret tydelig forbedring. Det var bare hvad jeg kunne se på optagelserne. Er lidt spændt på at se hvordan det blir når de er stacket.

Selv med 5x Powermate kunne jeg se en stor forskel. Kunne nemt se granulering. Dem kunne jeg knap nok se sidste gang jeg var ude og optage.

mikael_joe
      Deltager
        • Super Nova

Her er forskellen billedemæssigt.

De er begge stacket og behandlet fuldstændigt ens.

Solar Continuum

Solar Continuum + UV/IR Cut filter

allan_dystrup
        Deltager
          • Nova

Tak Mikael!

Et rigtig interessant link til test af filtre for solfoto, og konklusionen passer jo fint med dine egne resultater.

Jeg spekulerer på, hvor stor kontrast-forbedring man kan opnå visuelt ved at kombinere solar continuum + UV/IR cut ?

Allan

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Allan_Dystrup wrote: Tak Mikael!

Et rigtig interessant link til test af filtre for solfoto, og konklusionen passer jo fint med dine egne resultater.

Jeg spekulerer på, hvor stor kontrast-forbedring man kan opnå visuelt ved at kombinere solar continuum + UV/IR cut ?

Allan

Jeg gætter nej, Allan, da vores øjne jo er anderledes opbygget end en ccd eller cmos. Det er kendt, at IR introducerer støj på kamerasensorer. Man har lavet NIR kameraer og forventningerne til dem som planetkameraer var store, men man fik i stedet en masse støj.
            Jeg har dog aldrig haft fidus til Continuum filteret i større kikkerter, men det er et udmærket filter til at teste optik med. Jeg bruger mest et rødt longpass filter i kameraet, der som navnet antyder strækker sig ind i NIR området. Men måske skulle jeg prøve at bruge det med IR filter og se om der er en forbedring her også.

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

allan_dystrup
            Deltager
              • Nova

outlook wrote: …Jeg gætter nej, Allan, da vores øjne jo er anderledes opbygget end en ccd eller cmos.

Ja, du har nok ret Leif, i hvert fald hvis man observerer visuelt med Herschel kile, hvor prisme-coating og NDR 3 filter formentlig blokerer for det meste UV/IR.

Jeg kender nogle, der altid observerer solen visuelt med UV/IR blok filter, mest for helt at udelukke evt. skadelig påvirkning af nethinden; Jeg har dog ikke set nogen forskning pro/contra denne fremgangsmåde.

Allan

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Brug UV/IR Cut sammen med Solar Continuum' er lukket for nye svar.