Briller eller ej?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Briller eller ej?

• Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 324 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

clauskaf
    Deltager
      • Nova

Jeg lavede lige en lille prøve: Jeg har et par læsebriller og normal briller. Der er betragteligt forskel på focus med min kikkert, begge kan bringes til focus, men der er stor forskel på focuspunktet ved skift mellem dem. Hvornår skal man bruge det ene par briller eller det andet? Focus direkte gennem søgeren – normalbrillen? set på live-view – læsebrillen? Eller???

Hilsen Claus

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Jeg observerer altid uden briller, når jeg skal se gennem et okular. Det finder jeg, er det mest bekvemme. Så er man også fri for, at brillerne forringer billedkvaliteten pga. fedt, snavs og ridser.

Thomas, Bornholm

morten
        Deltager
          • Super Nova

sfæriske brydningsfejl kan klares med focuseren. Hvis der også er betydende (>1,5) bygningsfejl (astigmatisme) kræver enten briller, toriske kontaktlinser eller en korrektionslinse monteret på okularet. TeleVue leverer dem til okularet, men de vil kun virke hvis man holder hovedet i samme vinkel i forhold til kikkerten. D.v.s. de vil næppe virke ved newtons, hvor det visuelle kræver en vis slangemenneskevirksomned.

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Hej Morten og Thomas

Jeg tænkte mere fotografisk, når man kigger skiftevis gennem søgeren og på liveview skærm. Jeg kunne sagtens bringe begge briller i focus set i okularet, men når den ene brille er i focus er den anden “langt” forbi. Og ja Thomas når jeg observerer visuelt så gør jeg det oftest uden brille (har dog noget bygningsfejl)

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

TeleVue leverer dem til okularet, men de vil kun virke hvis man holder hovedet i samme vinkel i forhold til kikkerten. D.v.s. de vil næppe virke ved newtons, hvor det visuelle kræver en vis slangemenneskevirksomned.

Det er da bare at dreje okularet i udtrækket, indtil astigmatismen igen er forsvundet… Nu skal man jo ikke gøre det mere kompliceret, end det behøver at være.

Thomas, Bornholm

morten
              Deltager
                • Super Nova

Du har ret thomas, det kan man selvfølgelig.

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Thomas, Bornholm

mhansen
                  Deltager
                    • Nova

Som udgangspunkt vil jeg sige at teleskopet i sig selv er briller. Det er blot et spørgsmål om at justere fokus.
                    Men eftersom et teleskop ikke er designet til at korrigere for bygningsfejl eller lign. er der undtagelser.
                    Man kan jo prøv sig frem. Kan man finde et godt fokus uden briller, så er det sådan man gør. Ellers kan man altid få kontaktlinser, som gør det lidt lettere at komme tæt på okularet.

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Ja, jeg har ca -2,25 på begge øjne incl en lille bygningsfejl på venstre øje. Men da jeg bruger kontaktlinser er det slet ingen problem, især ikke da jeg er “højre øjet”.

/Rudi B. Rasmussen

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Briller eller ej?' er lukket for nye svar.