Briller

• Dette emne har 11 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af johnni. This post has been viewed 226 timesgade. This post has been viewed 226 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

johnni.gade
      • Giant

Hej. Jeg har før vendt dette emne på forummet, men kan ikke finde tråden og svaret og har for længst glemt det efter jeg har hold en lille astronomipause 🙂

Spørgsmålet var: Jeg bruger briller, og når jeg indstiller mit teleskop uden briller, vil jeg så kunne se det samme som mine venner der ikke bruger briller eller skal de stille skarpt forfra? Og hvis jeg ser i teleskopet med briller, så jeg så det samme som mine venner?

Mvh. Johnni

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Der skal stilles, selv med briller.MStauning2009-09-28 23:45:47

johnni.gade
          • Giant

Så de vil altid se noget andet?

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Nejda de vil se det samme, bare ikke skarpt.

alfi
              • Main Sequence

hei
              jeg bruker ikke briller, men de fleste har ikke så forskjellig fokus i forhold til hverandre.
              så om du stiller skarpt for deg, så er det ikke langt unna for nestemann/kvinne.

alfi

johnni.gade
                • Giant

Mange tak 🙂

mr.mox
                  • Nova

Hvis du stiller skarpt med briller på, så er teleskopet indstillet til normalt syn, og andre bør kunne se i det uden at stille skarpt.

mhansen
                  Deltager
                    • Nova

Men det burde også være fuldt ud muligt for dig at kigge uden brug af briller (garanteret også lettere), da teleskopet vil agere som din kompensationslinse, som brillerne jo normalt udgør. Med andre ord. Brillerne fokusere lyset i forhold til den fejl der er på dine øjne, sådan at fokus altid er på nethinden. Denne funktion kan teleskopet også varetage.

Men ja, hvis du kigger uden briller og fokuserer, så skal dine venner som ikke bruger briller, refokusere. Men det er sjældent hverken særlig langt eller særlig svært.

morten
                    Deltager
                      • Super Nova

Det afhænger lidt af alderen. Er man ung =<40 så fungerer akkomodationen i øjet, d.v.s. autofokusmekanismen, og man har ikke behov for læsebriller. På den anden side, så kan akkomodationen spilde en et puds når man kikker i et teleskop (såkaldt apparatnærsynethed). Derfor skal yngre mennesker næsten altid fokusere når de skiftes til at kikke i et mikroskop eller en kikkert. Vi lidt ældre har behov for læsebriller, på den anden side vil vi ikke have variabel akkomodation når vi ser ned i et apparat. Vi kan derfor bedre skiftes til at se i kikkerter mikroskoper uden at skulle stille skarpt (med briller forstås)

Finn
                      Deltager
                        • Neutron star

Gad vist om det så også gælder når man bære kontaktlinser, jeg har ikke mødt nogen der visuelt har samme focuspunkt som jeg, jeg skal altid korigere andres focuspunkt Ermm Nå ja mine øjne er vist også en sjældenhed

Bjørn Sandåker
                        Deltager
                          • Neutron star

Videoastronomi er bedre for visuelle observasjoner, for oss rundt 50 år med dårlig(ere) syn! LOL

Mitt ønskeoppsett for videoastronomi er således:

16″ Dobson med trackermotor og Argo Navis push-to computer + Mallincam Hyper Color Plus kamera + en 46″ flatskjerm i stuen. Da slipper jeg å myse så meget i et okular med liten eye releif. Big%20smile

Mvh,
                          Bjørn

johnni.gade
                            • Giant

Tak for de mange svar 🙂

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Briller' er lukket for nye svar.