› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHĂR › Bresser PC okular
- Dette emne har 8 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Är, 12 mÄneder siden af henrik. This post has been viewed 217 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
12. marts 2009 kl. 21:40 #12523
nederDeltager- Main Sequence
Jeg har overvejet at kĂžbe et Bresser PC okular men er det noget der virker, jeg er klar over det ikke kan tage deep space billeder.
Nogen der har prĂžvet det eller har billeder der er taget med kameraet?
Er der et alternativ ?
Jeg er ny i dette med teleskoper sÄ jeg vil ikke bruge 4-5000 kr. pÄ et rigtigt CCD kamera (endnu )12. marts 2009 kl. 22:53 #12527
bwinklerDeltager- Nova
Hej Lars
Jeg ved ikke hvad et bresser pc-okular koster, men jeg synes bestemt du skal satse pĂ„ noget mere “allround” og her kan jeg varmet anbefale det lille “nye” fra mintron( se trĂ„den med nyt lowlight camera) det kan du benytte til alt hvad du mĂ„tte komme ud for, og prisen er pĂ„ 280 pund ~2352 kr i dag. Det eneste du her skal tĂŠnke pĂ„ er om det skal tilsluttes en computer eller (som det ogsĂ„ kan) tilsluttes direkte til et fjernsyn/videooptager el.lign. dvs. til computeren skal du have en adapter fra video til usb eller hvis du har et grafikkort med video-indgang sĂ„ gĂ„r det ogsĂ„ fint her. Jeg har eksperimenteret meget og med mange kameraer og dette her er det nemmeste til nĂŠsten alle formĂ„l(MĂ„nen,Planeter,og (sky til en vis grĂŠnse), da det kan sample 256 billeder pr.gang~5 sekunders belysningstid.12. marts 2009 kl. 23:04 #12529
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Nu ved jeg ikke hvilket teleskop du har, men jeg startede med et helt alm web-cam, hvor jeg skruede linsen af og limede et hjemmelavet pap-rÞr pÄ som adapter.
Det web-cam bruger jeg stadig engang i mellem !!Det kan bruges pÄ planeter og mÄne og sammen med softwaren Registax kan man lave fremragende planetbilleder.
Det er en god og billig mÄde at komme igang pÄ!12. marts 2009 kl. 23:39 #12535
bwinklerDeltager- Nova
Hej Lars
Her er et par billeder der viser det omfang mintron kameraet har.13. marts 2009 kl. 08:16 #12542
outlookDeltager- Super Nova
Har du allerede det kamera, bwinkler? Du har valgt farveudgaven kan jeg se. Til brug pĂ„ nattehimlen ved live view vil jeg dog gĂ„ efter mono udgaven da den er mere fĂžlsom. Men nu ved jeg jo ikke hvad du skal bruge det kamera til. Og trods de indlysende fortrin synes jeg ikke man skal begynde med “videoastronomi” da det er ret dyrt for en begynder der ikke ved hvad han fĂ„r og lidt bĂžvlet at gĂ„ i gang med. Bare min beskedne mening.
Neder, som et “begynder” kamera til planeter og nĂŠroptagelser af mĂ„nen vil jeg nok gĂ„ efter et webcam a la Philips SPC900NC + 1,25″ adapter. Det krĂŠver kun et usb stik, koster ikke alverden og man fĂ„r et fĂžlsomt ccd kamera som er god nok til det formĂ„l. Celestron Neximage har den samme ccd, men koster lidt mere. Bresser PC okular er ikke ligefrem noget at rĂ„be hurra for i den forbindelse. Man kan osse kĂžbe tingene for billigt.outlook 2009-03-13 07:20:49
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting13. marts 2009 kl. 13:18 #12584
nederDeltager- Main Sequence
Hvilken adapter skal jeg bruge til et Philips SPC900NC cam?
Min kikkert er en Skywatcher 130PM13. marts 2009 kl. 13:26 #12586
k_holstDeltager- Nova
Teleskopservice har den her:
13. marts 2009 kl. 13:33 #12589
outlookDeltager- Super Nova
Hej Neder, jeg var ikke klar over hvad teleskop du havde, men lige netop med Newton’s kan der vĂŠre det problem at du ikke kan nĂ„ fokus med det webcam. Du kan ikke komme langt nok ind med kameraet. Men hvis du har en barlow, altsĂ„ en linse som forstĂžrrer et antal gange, det kan vĂŠre 2x eller mere, sĂ„ kan du nok vil jeg tro. En barlow vil du fĂ„ brug for under alle omstĂŠndigheder til planeterne med den Newton.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting14. marts 2009 kl. 00:30 #12666
henrikDeltager- Nova
Hej.
Ja, vi har ogsÄ de adaptere hjemme pÄ lager, samt UV/IR filtre til dem.
Men et spÞrgsmÄl til JUV/IR filtrene; BehÞver man dem til planetbrug, eller er det kun til nÄr man vil lave lÊngere eksponeringer?
Men udover det vil jeg mene et af de billigste all-round kameraer til PC pÄ markedet mÄ vÊre AL-CCD5 / Qcam5
De er s/h og dermed ret lysfĂžlsomme og kan vel lave lidt deepsky – omend ikke optimalt
Henrik 2009-03-14 00:02:46 -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Bresser PC okular' er lukket for nye svar.