Bresser Messier (N-203) vs. Meade, LXD 75,

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Bresser Messier (N-203) vs. Meade, LXD 75,

• Dette emne har 12 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af palle. This post has been viewed 285 timesb. This post has been viewed 285 times. This post has been viewed 285 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

ole.m
      • Asteroid

Hej Alle

Jeg står for at købe mit første teleskop, og som det er lige nu vakler jeg imellem disse to ” 8″Bresser Messier (N-203)” eller “Meade, LXD 75, 6″ Newton”

Jeg er klar over at der er en forskel mht. goto funktionen som Bresser ikke har, og der er sagt meget for og i mod, men jeg har mod på at kaste mig ud i noget uden goto.

Så mit spørgsmål til jer er: vil det alligevel være en idé for en ny mand på banen, at købe med goto, eller er Bresser teleskopet så meget bedre at det ville være synd ikke at bruge pengene på det i stedet for goto fordelene?

Hilsen

Ole

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Medmindre du er himmelkendt eller har mega meget tid til at lære det, er GOTO rigtigt godt givet ud, det vil give bedre oplevelse i starten, køb en EQ montering og du kan senere udskifte til en større åbning.

soeren.vod
          • Planet

Hej Ole.

Jeg ar også købt kikkert for nylig og brugte en del tid på at finde ud af fordele og ulemper ved de forskellige mærker.
          LXD75 er ikke så god kvalitet som Celestron’s advanced CG5; Jeg har ialt fald fundet ret mange som siger at der er buler i tandhjulenet som gør autoguiding umuligt.
          Jeg ved ikke om det betyder dårligere PE, men jeg valgte i alt fald en CG C8 http://lyra.dk/browse.asp?cat=916
          Deres 200mm neton er jo ikke dyr og Celestron er et godt mærke

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

GOTO er da smart, ingen tvivl om det.

MEN, (ja, nu skal han kværulere igen!) tiden man bruger på at lære himmelen at kende er absolut ikke spildt! Personligt vil jeg IKKE anbefale et GOTO teleskop til en begynder, men et manuelt teleskop, en prismekikkert og et godt stjerneatlas. Sidstnævnte kan hentes gratis på nettet.

Jeg ved af erfaring, at folk der er vandt til GOTO meget ofte er blevet så afhængige af det, at de slet ikke kan finde NOGET SOM HELST, hvis GOTO’en bryder sammen. Og en GOTO vil altid bryde sammen på den klareste nat i mands minde, som følge af loven om bad timing. Et stjerneatlas bryder ikke sådan sammen, og skulle man glemme det, men har brugt tid på at lære himmelen at kende, så kan man stadig finde mange objekter uden atlas.

Jeg har brugt utallige timer blot med en lille prismekikkert og det blotte øje, for slet ikke at snakke om tiden jeg har brugt på at stjernehoppe til mange hundrede objekter. Den tid er ikke spildt! Jagten på objekterne og det at blive Dus med stjernehimlen er for mig vigtigere end det at se mange objekter. At jeg så nu kan se mange objekter, er jo en direkte konsekvens af at jeg kender himlen så godt. Tiden flyver når man står med en prismekikkert og et godt stjerneatlas og prøver at finde lidt mening i det hele, men igen, den tid er jo ikke spildt. Det kan godt være at man ikke sad med øjet ved okularet på en 8″, men skal man da det som amatørastronom? Skal man absolut observere med store teleskoper for at være en lykkelig amatørastronom?

Det gamle råd om, at starte med en prismekikkert og derefter arbejde sig op, holder stadig. Lær himlen og stjernebillederne at kende. Det vil du ikke fortryde.

Thomas, Bornholm

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Som en der altid har haft Goto, vil jeg heller ikke anbefalde goto.

Det er uhyggeligt hvad jeg ikke kan finde! Selv alignment stjerner er der mange af dem jeg ikke kan finde, for de kommer jo fint ind på CCD’en så derfor er der jo ikke grund til at lære dem at kende. Det ærger mig lidt, så derfor anbefalder jeg altid selv en begynder at starte ud med non-goto.

Det er da begyndt at hjælpe lidt på hvad jeg ved ligger hvor, men det er altså også efter en del år.

Anonym
                • Nova

Goto er klart fedest. Og utroligt mange giver hurtigt op, da det kan være ret svært at finde objekter “manuelt”. Goto all the way!

Mvh
                Søren, LXD75 ejer!

mortenb
                Deltager
                  • Super Giant

Hvis du har masser af tid er goto ikke nødvendig. Men se lige denne. Det ER altså en god pris. Du kan jo bare slå goto fra … Wink, nåe.. nej ..

Listepris ca. kr. 6.500,-

mvh

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

“Goto er klart fedest. Og utroligt mange giver hurtigt op, da det kan være ret svært at finde objekter “manuelt”. Goto all the way!”

GOTO fedest? Hmm. Hvad er fedest? At have et teleskop, der kan finde objekterne til dig, eller at have oparbejdet en viden der gør, at du selv kan finde dem?

Hvad er fedest? At gå ned til fiskehandleren og købe en ørred, eller at have fanget den selv?

Svært at finde objekter manuelt? Ja, hvis man aldrig giver sig tid til at lære himmelen at kende, ja så kan man jo heller ikke lære at finde objekterne.

Og der er også utrolig mange, der bliver frustrerede, når deres GOTO ikke fungerer som det skal. Mekanik kan altid svigte. Har man så ikke noget at falde tilbage på, så er man på den.

Thomas, Bornholm

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Det er lige min pointe, faren for at blive ked af det er ikke at kunne
                      finde noget som helst i starten, GOTO er fint, og man kan jo lære
                      resten senere HVIS man vil, min tid er ikke til at lede, men at
                      obseverer eller lave foto.

Anonym
                        • Nova

Astrojensen wrote: “Goto er klart fedest. Og utroligt mange giver hurtigt op, da det kan være ret svært at finde objekter “manuelt”. Goto all the way!”

GOTO fedest? Hmm. Hvad er fedest? At have et teleskop, der kan finde objekterne til dig, eller at have oparbejdet en viden der gør, at du selv kan finde dem?

Jeg syntes det er spild af tid at finde objekterne manuelt og det er fuldstændigt overflødig viden at vide hvor de præcis er. Men det er jo bare min mening LOL

Astrojensen wrote:
                        Og der er også utrolig mange, der bliver frustrerede, når deres
                        GOTO ikke fungerer som det skal. Mekanik kan altid svigte. Har man så
                        ikke noget at falde tilbage på, så er man på den.

Hvis goto ikke fungere kan man jo altid gå ind og tænde for fjernsynet LOL

Søren

madsen2009-03-20 20:56:18

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Søren

“Jeg syntes det er spild af tid at finde objekterne manuelt og det er fuldstændigt overflødig viden at vide hvor de præcis er. Men det er jo bare min mening”

Jeg kan finde de fleste populære objekter hurtigere manuelt, end den tid det tager at scrolle frem til dem i en GOTO-menu. Vi snakker om sekunder her. 10-20 sekunder er gennemsnitstiden for et Messier-objekt eller et klart NGC-objekt. Nye objekter jeg aldrig har set før tager mig mellem et halvt og fem minutter, afhængigt af stjernefeltets kompleksitet og objektets lysstyrke. Og så er det jo netop IKKE spild af tid, at vide præcis hvor de er!

“Hvis goto ikke fungere kan man jo altid gå ind og tænde for fjernsynet”

Tja, men det ville jeg personligt betragte som et stort nederlag. Nu kan jeg heldigvis se, du siger det for sjov.

På astrotræffet på Stevns 2006, var der en mellemstor dobsonian, ca 15″, hvis ejer (kender ikke hans navn, så han er 100% anonym for mig) stolede 100% på sin ArgoNavis GOTO. Han kunne ikke stjernebillederne overhovedet, og teleskopet var ikke udrustet med anden søger end en lille rødpunktssøger. Teleskopet var hjemmelavet, og han var med rette stolt af det. Det var meget fint lavet og gav fine billeder.

Men GOTO funktionen fungerede ikke den week-end….

Den første nat forbarmede jeg mig over ham, og tilbød at finde objekterne for ham, og de andre folk der havde samlet sig og forsøgte at finde noget at se på. De ville gerne se Ringtågen, men kunne ikke finde den. Det tog mig omkring femten sekunder. Dette gentog sig resten af aftenen. Kun NGC 891 voldte mig nogen vanskelighed, da jeg ikke var så bekendt med teleskopets synsfelt og voldsomme lyssamling. Kun ved NGC 891 måtte jeg have fat i Uranometria 2000.0

Næste nat havde han sat teleskopet op et andet sted, ude på vejen. Der var ingen til at hjælpe ham der. Han havde givet op til sidst og havde pakket sammen.

GOTO all the way? GOTO? No way!

Clear skies!

Thomas, Bornholm

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

Altså, jeg ville aldrig købe en stor dyr DOB uden at sat mig for at kunne stjernehoppe, det er helt sikkert, det ville være ‘skævt’ i mine øjne, uanset ArgoNavis eller ej…

palle.b.
                            Deltager
                              • Nova

Hej

jeg vil lige melde mig til GoTo tilhængere. !

i går var der lige et lille hul i skyerne på en time ell.

ud med teleskobet, på med varmt tøj, Aligne 1-2-3 – nyd M82 + M83

M31 osv. efter kun få min er man klar. efter DMI ville der komme skyer igen – de kom

også efter en lille time. havde jeg selv skulle finde og justere. var jeg gået i seng

en pose fuld “stjerner” fatigere.

GoTo is god for you ! Wink
                            Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Bresser Messier (N-203) vs. Meade, LXD 75,' er lukket for nye svar.