› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › BRESSER Messier MC-152/1900 Hexafoc EXOS-2 GOTO
- Dette emne har 20 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Är, 2 mÄneder siden af Anonym. This post has been viewed 2370 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
18. november 2017 kl. 13:57 #313768
gjesingDeltager- Asteroid
Har kĂžbt et teleskop som anfĂžrt i overskriften. Kan ikke fĂ„ GOTO funktionen til at virke. Sted, dato mm er indtastet i setup, og jeg mener at manualen er fulgt som beskrevet. Afbalancering, indstillet pĂ„ Polaris, Aligmeret, – og sĂ„ gĂ„r det galt. VĂŠlges sĂ„ et objekt kĂžrer teleskopet i den rigtige retning, men dec. gĂ„r sĂ„ langt under horisonten. Der er overensstemmel mellem “HĂ„ndkontrollen” positions angivelse for objektet, og PC stjerneprogrammet Stellarium angivelse af objektets position. Men som sagt kĂžrer teleskopet ikke hen til den anfĂžrte position, men generelt langt under horisonten. (Har sikret mig at objektet ER synligt og over hosisonten)
Begge motorer kĂžrer fint uden “knurren” eller mislyde, og hver gang jeg trykker for parkering af homeposition, gĂ„r teleskopet korrekt tilbage til udgangspunktet. Som sagt er tidszone og dato indstillet korrekt. Har nogen et forslag til lĂžsnong af problemet??
18. november 2017 kl. 15:45 #313775
bentlDeltager- Planet
Hej Gjesing
Umiddelbart lyder det til forkert indtastet position.
Hvor i landet befinder du dig?
mvh
Bent
mvh
Bent18. november 2017 kl. 16:03 #313777
Jeg har indtastet KĂžbenhavn ind i setup, og hĂ„ndkontrol viser sĂ„ de rigtige koordinater for KĂžbenhavn. Har ogsĂ„ prĂžvet at indtastet fra min plasering for min lokation (Esbjerg omrĂ„det). Det vises sĂ„ korrekt i “Site” i hĂ„ndkontrollen, men stadig kĂžrer teleskopet under horisonten nĂ„r jeg sĂžger pĂ„ et objekt
/ Hilsen Gjesing
18. november 2017 kl. 17:54 #313784
outlookDeltager- Super Nova
Hvad for en alignment har du lavet? PrÞv en 1-star alignment. Monteringen har problemer med en 3-star alignment og til tider ogsÄ med en 2-star. Du kan formentlig finde svar i denne trÄd ogsÄ: https://www.cloudynights.com/topic/563436-exos-2gt-information-thread/
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting18. november 2017 kl. 19:54 #313787
clauskafDeltager- Nova
Kender ikke den pĂ„gĂŠldende opstilling, men kan se at det er en tyskerâșKan det tĂŠnkes at du starter pĂ„ den “forkerte ” side af meridianen, nĂ„r den nu rammer sĂ„ meget ved siden af? Er der et “nulpunkt” pĂ„ time akslen? Er deklarationen korrekt? MĂ„ske kan du finde objektetet ved at lĂžsne time akslen og panorere? SĂ„ kan ogsĂ„ skĂžnsmĂŠssigt vurdere hvor mange timer den rammer ved siden af og dermed fĂ„ et indtryk af hvad fejlen skyldes.
18. november 2017 kl. 20:38 #313791
RudiDeltager- Neutron star
Bresser home position, samme som Skywatcher, sÄ det er nok ikke det der er galt
/Rudi B. Rasmussen
18. november 2017 kl. 21:47 #313797
adamDeltager- Main Sequence
Jeg kunne hellere ikke forstĂ„ min GoTo’s tankegang.
Det hjĂŠlper mĂ„ske at forstĂ„ hvad den gĂžr, hvis du vĂŠlger et objekt i hĂ„ndkontrollen, som du kan se pĂ„ himlen, og nĂ„r den er fĂŠrdig med at kĂžre, drejer du teleskopet manuelt, sĂ„ det ogsĂ„ peger pĂ„ det samme objekt. NĂ„r begge dele peger samme sted, kan du kĂžre “home” for at se hvor GoTo tror Home er.  SĂ„ du mĂ„ske kan finde ud af hvorfor den gĂžr det.
19. november 2017 kl. 18:43 #313826
Tak for input. Synes ikke rigtigt at noget af ovenstÄende hjÊlper. MÄske en her i Astro Forum med samme opstillings udstyr, kunne vÊre interesseret i en telefon kontakt ?
19. november 2017 kl. 19:39 #313830
lindhardDeltager- Super Nova
Hej Max
mÄske kan du finde hjÊlp her
https://www.cloudynights.com/topic/541000-issues-with-bresser-exos-2-mount/
mvh
Lars11. december 2017 kl. 18:56 #314739
Tak for forslag. Og hvordan er det sÄ gÄet siden??
En venlig lokal amatÞrastronom kom forbi og fik det ordnet. Bl.a. var den ene motor placeret forkert pÄ foto i manualen. (Hvem kunne lige vide det, at den skulle placeres modsat af hvad billedet viser?) Teleskopet blev ogsÄ vendt 180 grader i bÞjleophÊng. Programmet blev resat og afprÞvet ved simulering af/med SkySafari. Stor tak til hjÊlperen
13. december 2017 kl. 08:51 #314831
Anonym- Main Sequence
Hvordan forkert? forklar hvad du mener. Kan kun vendes og skrues fast som vist i manualen
13. december 2017 kl. 18:58 #314854
Svar til Astro A/S. Viste billed er fra Bresser’s hjemme side. Hvis motoren pĂ„ deklinations akslen skal sidde som vist pĂ„ billedet, sidder de to trekant pile (position 18) ikke over for hinanden, men 180 grd forskudt. Jeg havde monteret den ud fra viste billede. I manualen sidder motoren pĂ„ modsatte side, og det havde jeg overset. (Jeg er begynder pĂ„ omrĂ„det). Hvis viste “reklame foto” fra Bresser havde vĂŠret i overensstemmelse med manualen var misĂŠren nok ikke opstĂ„et. Det er ingen kritik af Bresser eller andre, jeg var bare ikke opmĂŠrksom pĂ„ det.
13. december 2017 kl. 20:23 #314858
jonas.cDeltager- Super Giant
Ăr inte EXOS-2 GOTO samma montering som den gamla Meade LXD-75? De ser exakt likadana ut i varje fall.
I sÄ fall kan du sÀkert söka hjÀlp pÄ CN genom att frÄga om just den monteringen./Jonas
14. december 2017 kl. 06:26 #314869
Til Astro A/S se indlĂŠg
14. december 2017 kl. 09:54 #314871
Anonym- Main Sequence
Man kan umulig vende motorene forkert. Du har vendt teleskopet forkert.
Har du ikke en manual som du kan fĂžlge? -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'BRESSER Messier MC-152/1900 Hexafoc EXOS-2 GOTO' er lukket for nye svar.