Bresser Messier 6" Dobson teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Bresser Messier 6" Dobson teleskop

• Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 3 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 1148 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Jan Frederiksen
    Deltager
      • Asteroid

Hej

Jeg er nybegynder inden for denne hobby, men vil gerne have et Teleskop, jeg vil gerne kunne se planeter og galakser.

Jeg har kikket på denne her og vil høre om det er en der er værd at købe.http://www.kikkert-teleskophuset.dk/shop/184-messier-dobson-teleskoper/2737-bresser-messier-6-dobson-teleskop/

Mvh Jan

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Det ser ud til at være et godt lille kompakt teleskop. Det eneste jeg kan invende at brændvidden kun er på 750mm, hvilket ikke giver forstørrelse du måske ønsker på planeterne. I hvert fald skal du så investere i gode okularer.
        Måsker du skulle kigge på noget som dette: Dob 1
        Eller: Dob 2
        Eller: DK Dob 1
        Eller: DK Dob 2
        Endelig er der også den mere automatiske løsning:Auto
        Men måske som noget at det allerførste burde du kontakte en lokal forening/amatørastronom som du kan stå på skuldrene af.
        Hilsen Claus

Jan Frederiksen
        Deltager
          • Asteroid

Hej Claus

Tak for svaret, vil det sige at feks. en 130mm med en lang brendvidde er bedre en en 150 mm med kortere brendvidde ?

Du har nok ret , jeg bør nok kontakte en klub , jeg tror ikke der er nogen her i Holstebro.

Hilsen Jan

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Den er ikke “bedre”, det er et spørgsmål om alsidighed og om nemmere at opnå en “stor” forstørrelse, hvis du bor rigtigt mørkt bør du få så stor åbning som muligt og en brændvidde på omkring 1500/2000 vil nok være passende.

Jeg kender ikke til mulighederne omkring Holstebro, da jeg kommer fra hovedstadsområdet, men måske byder en med mere lokalkendt ind på dette.

clauskaf