› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Bredde på billeder
- Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 4 måneder siden af jesper. This post has been viewed 146 times
-
ForfatterIndlæg
-
2. november 2010 kl. 18:55 #48392
k_holstDeltager- Nova
Snakken har flere gange været oppe i billedtråde.
Mange efterspørger link til stor version af billeder.
Der findes flere gratis muligheder for upload af store filer, og når der er tale om billeder der ligger på en ekstern server giver forum ingen begrænsninger.
Hvilken størelse billeder foretrækker du?
Lad denne afstemning være en uofficiel anbefaling, som dem der poster billeder selv kan vælge om de vil følge.
Eksempler:
M3 800 pix.
M3 1200 pix.
M3 1600 pix.
2. november 2010 kl. 19:02 #48393
JohnDeltager- Nova
At kunne se hele billedet uden at scrolle er godt. Jeg holder på mellemformatet.
hilsen John
2. november 2010 kl. 19:08 #48394
k_holstDeltager- Nova
Det er jo kun et spørgsmål om skærmstørrelse
Jeg vælger ofte at poste billeder i 1200 pix. Men det er kun pga. opløsningen på mit kamera. M3 billedet i 1600 pix. er skalleret op – Det bliver det altså lidt grynet af.
Men de billeder der er taget i meget høj opløsning nyder jeg at se i fuld skærm på min 24″
2. november 2010 kl. 20:58 #48421
Anonym- Super Nova
Hej Kim.
Rigtig flot billede faktisk. Det er klart at det største billede også viser de fleste detaljer – så dem med en lidt større skærm har stor fornøjelse af det. Man kan endelig også tilpasse zoomfunktionen til f.eks. 75% med en mindre skærm, hvilket så giver et fantastisk fot og skarpt billede. Det allerbedste var hvis man kunne lave en browser, som af sig selv skalerede billedet ned til det passede med ens skærm, men hvor automatikken så kunne hente den fulde størrelse ved et tast på billedet. Så må alle blive glade. Men det skal laves fuldautomatisk i forbindelse med det enkelte forum, så man ikke behøver at uploade flere størrelser. Altså man uploader i fuld størrelse, hvor forum så skalerer ned indtil man taster på billedet!Her er noget at gå i gang med for programmøren!Mvh.2. november 2010 kl. 21:07 #48424
jesperDeltager- Neutron star
For mig er målet med mine billeder at de skal være gode nok til at kunne vises i den pixelopløsning de er taget. Det kan så eventuelt være som et udsnit, og med et link til det fulde felt. Af samme grund vil jeg være en stor modstander af Johannes forslag. Faktisk ville jeg nok slet ikke poste billeder i et forum som automatisk skalerer billeder ned. Det kan måske lyde lidt primadonnaagtigt, men når man bruger op til 5-10 nætter på et enkelt billede, så er det også vigtigt at få det vist på den rigtige måde.
2. november 2010 kl. 21:14 #48426
jay- Main Sequence
Det absolut bedste er at vise et lille billede, men linke til et billede i fuld opløsning.
Det der vises i selve forum bør efter min mening højst være omkring 800 pixels bredt.
jay 2010-11-02 20:23:54 2. november 2010 kl. 21:15 #48427
k_holstDeltager- Nova
Der er du inde på noget af min pointe Jesper.
Jeg synes det er synd og skam når folk har taget flotte billeder, der så bliver smadret til ukendelighed i jpg-komprimering, for at få dem under en eller anden kb-grænse.
2. november 2010 kl. 21:55 #48435
max- Nova
Synes lige som Jay at man kan vise en noget mindre version direkte på siden med
link til en større version.Hvis man indsætter den store version direkte på siden, kan det give problemer
hvis man hurtigt vil skrolle ned pga. at det store billede først skal loades ind.
Forsinkelsen forekommer ikke kun pga. den tid det tager billedet at loade men
også pga. browserens indbyggede fortolker, som ikke har noget at gøre med en
langsom computer eller forbindelse.Desuden vil et stort billede direkte på siden også være afhængig af forbindelsenfra den server hvorfra man henter billedet.VH. Max
Max 2010-11-02 21:06:31 2. november 2010 kl. 22:19 #48441
jesperDeltager- Neutron star
k_holst wrote: Der er du inde på noget af min pointe Jesper.
Jeg synes det er synd og skam når folk har taget flotte billeder, der så bliver smadret til ukendelighed i jpg-komprimering, for at få dem under en eller anden kb-grænse.Nemlig. Hård (auto)skalering og komprimering er vold mod de flotte billeder som folk kæmper så hårdt for at tage i det danske møgvejr. Selvfølgelig skal billedstørrelsen være indenfor rimelighedens grænser, og hvis man poster et stort billede skal billedet berettige til det, men det synes jeg normaalt heller ikke er noget problem her på forum. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Bredde på billeder' er lukket for nye svar.