Brændt dims

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Brændt dims

• Dette emne har 28 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af gert. This post has been viewed 395 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • Forfatter

gert
    Deltager
      • Giant

Hej der er brændt en dims i printpladen til min cgem. Er der nogen der ved, hvor man kan få dimsen skiftet? Mvh. Gert

gert
      Deltager
        • Giant

jsa
        Deltager
          • Moon

Er det kun mig, eller kan andre heller ikke se billederne?

/Jesper

chris_h
          Deltager
            • Super Nova

.jpg istedenfor .jpeg, så kommer de frem Smile

gert
            Deltager
              • Giant

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Det ser ud til at være en tantalkondensator der er brændt. Årsagen kan

være, at den har fået for høj spænding.

Om man kan redde printet ved at skifte den er et spørgsmål, da man ikke

kan vide, om andre komponenter er skadet.

Vi har været ude for, at en tantalkondensator brændte af, fordi strøm-

forsyningen fejlede – spændingen steg fra ca. 12 til omkring 30V.

Tantalen kortsluttede, og det var vores held, da den så reducerede

forsyningsspændingen til 0 V.

Jeg skiftede tantalen, og vores kamera kørte fint igen.

Kan du beskrive forløbet?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

gert
                Deltager
                  • Giant

Hej Torben, der skete faktisk ikke andet end, at monteringen stoppede og begyndte at blinke med power-knappen. Der lugtede ikke engang brændt, da jeg åbnede ind til printpladen. Den er i øvrigt heller ikke brændt på bagsiden, ved ikke om det har betydning?/mvh. gert

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Det skulle ikke undre mig, om den brændte tantal har samme værdi, som

fætteren ved siden af. Hvad står der på den?

Tjek om din strømforsyning leverer den specificerede spænding. Er det en

12 Volt?

mvh

TorbenTorben Taustrup2016-03-07 12:37:21

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

olna
                    Deltager
                      • Planet

når jeg kigger efter billeder af celestron nxw439, så ser det ikke ud som om der står det samme på begge, men jeg kan ikke finde et billede hvor det står tydeligt.

gert
                      Deltager
                        • Giant

Strømforsyning er 12 volt som den skal være, men den er gammel, så jeg benytter nok lejligheden til at skifte den….

Værre er det med, hvad der står på den, for så bliver det jo rent gætteri…

henrik.schneider
                        Deltager
                          • Nova

Hej Gert

Min erfaring med Celestron (dog ikke CGEM) er at den er ganske følsom over for forkert spænding. Er spændingen enten for høj eller for lav blinker den røde power-led, og ellers sker der intet. Jeg husker ikke lige om displayet på Nexstar også er slukket i disse tilfælde.
                          Vanskeligt at se eller gætte sig til hvad den kondensator gør, men jeg vil da foreslå du prøver at sætte strøm til og så måle spændingen til monteringen og spændingen over den defekte kondensator. Jeg vil gætte på den sidder et sted i forsyningsspændings kredsløbet, og så kan du jo næste bare vælge en kondensator som du vil, (jo flere uF jo bedre – bare der er fysisk plads)

gert
                          Deltager
                            • Giant

Hej Henrik, det er lige der mine manglende evner dukker op….jeg har ikke rigtigt udstyr til at gøre noget ved det, desværre/mvh. gert

henrik.schneider
                            Deltager
                              • Nova

Prøv lige at se her- C15 har størrelsen 107 dvs. 10E7 pF => 100uF hvis jeg stadig husker min skole lærdom rigtigt.

Købes evt. her
                              http://www.let-elektronik.dk/sparkfun-dk/components/general/capacitor-10uf-smd-strip-of-50.html

Redigeret (prefix fejl – ups)

henrik.schneider2016-03-07 14:49:14

henrik.schneider
                              Deltager
                                • Nova

gert wrote: Hej Henrik, det er lige der mine manglende evner dukker op….jeg har ikke rigtigt udstyr til at gøre noget ved det, desværre/mvh. gert

hmm, kan du selv lodde en ny i? har du en loddekolbe som er lille nok, og en rolig hånd?

henrik.schneider
                                Deltager
                                  • Nova

D’et efter 107, betyder 6,3volt – dvs. erstatningen skal minimum være 6,3volt
                                  MEN her begynder det at blive lidt skummelt, hvis en 6,3volts komponent dør så drastisk at det tyder på overspænding, og forsynings spændingen til enheden er 12volt. Så må der jo være en spændings reduktion et eller andet sted i kredsløbet for at denne ikke altid dør. SÅ man kunne absolut godt frygte at den spændings regulering er død også, og hvad har den så ikke taget med sig på vejen?
                                  Kunne du evt. tage et super skarpt foto af printet, så vi kan se navnene på de øvrige komponenter, så kan man jo prøve at gætte lidt på kredsløbet.

henrik.schneider2016-03-07 14:56:35

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
                                • Emnet 'Brændt dims' er lukket for nye svar.