Bornholm – hvad kan jeg forvente?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Bornholm – hvad kan jeg forvente?

• Dette emne har 19 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 10 Ă„r siden af ironhand. This post has been viewed 227 times
Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

ironhand
      • Asteroid

Hejsa

Jeg er sÄ nybegynder at jeg ikke engang ejer det rigtige udstyr.

Men jeg har et godt digitalkamera og har netop fÄet et gammelt 1000mm objektiv.

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/olympusom1n2/shared/zuiko/htmls/1000mm.htm

Min plan er at tage billeder af mÄnen nÄr jeg nÊste gang er pÄ Bornholm igen.

Mit spÞrgsmÄl gÄr dog pÄ, om der kunne vÊre andre spÊndende ting jeg kan tage billeder af med dette objektiv?

Belysningstiden er jo dĂ„rlig, men mĂ„ske kan der vĂŠre himmellegmer der kan vĂŠre interessante for mig at se – uden at jeg behĂžver fotos deraf.

PĂ„ forhĂ„nd tak for input 🙂

mvh

Viggo

Anonym
        • Super Nova

Tja du kan forvente at se Thomas komme kĂžrende pĂ„ sin gamle traktor – mĂ„ske har han endda sin kikkert med!

Han skal nok melde sig hvis han ser det her!

Mvh.

Johannes

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Helt sikkert!! Og jeg mÄ sige det er en spÊndende linse du har fundet dér. Gad vide hvad Thomas siger, hvis han fÄr mulighed for at kigge i den??

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

SĂžren Hansen
          Deltager
            • Giant

Det kalder jeg s*u en tele der vil noget

jesperg
            Deltager
              • Super Nova

Velkommen til astro-forum Viggo.

SpÊndende objektiv, jeg har selv noget tilsvarende, et gammelt Mamiya 500mm f/5,6 med en 2x telekonverter, sammen svarer det til dit 1000mm f/11. Du skal lige vide, at de gamle analoge objektiver ikke er coatede pÄ det bageste linse-element, for at forhindre at refleksion fra billedchippen reflekterer tilbage og giver forstyrrelse i billedet (det var ikke noget problem med film).

Du behÞver ikke et mÞrkt sted, som Bornholm, for at fotografere MÄnen, den er sÄ lysstÊrk at du kan nappe den alle steder. Andet end MÄnen krÊver en motormontering, med sÄdan én kan du fx prÞve OriontÄgen M42, Plejaderne M45, eller galaksehoben i Virgo i forÄret. God fornÞjelse.

Jesper G.

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Nu behĂžver man jo ikke ligefrem tage til Bornholm for at tage billeder af MĂ„nen – selvom det selvfĂžlgelig ikke kan skade!

Har du et teleskop til visuelt brug eller foto?

Thomas, Bornholm

ironhand
                  • Asteroid

Hej alle

Tak for alle input 🙂

Jeg er pĂ„ Bornholm engang i mellem og bor ellers i KĂžbenhavn. Ideen ved, at jeg laver en “tur” ud af det er ikke kun for at gĂ„ ud og skyde billeder af mĂ„nen – men for at fĂ„ hele pakken. Du ved… forberedelserne, kulden, den varme kaffe fra termokanden, nattelydene fra skoven og vigtigst af alt: Den stjernehimmel jeg kan beundre med mit blotte Ăžje. For det kan jeg meget bedre pĂ„ Bornholm og ikke her i KĂžbenhavn.

@Jesper: Tak for info omkring coatingen af den bagerste linse. Det havde jeg ikke tÊnkt pÄ. Interessant. MÄske skal jeg for sjov tage mit gamle analogkamera med. Bare for en sikkerhedsskyld.

Nu skriver du, at jeg har brug for en motormontering. Men jeg tÊnkte pÄ at skyde nogle fotos af mÄnen og sÄ bare SE andre objekter via kameraet. Dvs. ikke tage fotos. Kan jeg ikke det uden motor?

@Thomas: Jeg har intet teleskop til foto eller visuelt brug. Det eneste jeg har er det objektiv og et kamera. (Og nok et alm. kikkert).

Jeg tĂŠnkte, om jeg med det udstyr kunne se nogle “interessante ting”. Dvs. stjerne, planeter som jeg ikke kan/vil tage et billede af, men bare have lov til at se med gennem objektivet. Eller om jeg kan glemme det med et objektiv som kĂžrer pĂ„ f/11?

Jeg vil prÞve at se om jeg kan fÄ fat i en himmelvejviser. Nogen forslag? MÄ gerne vÊre pÄ engelsk ogsÄ.

Jeg prÞver nok ogsÄ at tage nogle star trail billeder med mine andre objektiver. Bare for at prÞve udstyret. Jeg skal lige finde ud af hilken type hobbyastronom jeg bliver: Den der tager billeder eller den der gerne vil se ting med det blotte Þje (altsÄ via et teleskop). Er jeg betaget af deep space objekter eller vil jeg se planeter? Eller det hele?

SĂ„ det er fedt at kunne prĂžve med mit eksisterende udstyr for at fĂ„ smag for det – uden at skulle bruge ekstra penge i fĂžrste omgang.

Noget andet er, at jeg prĂžver at fĂ„ fat i et filter til objektivet sĂ„ jeg kan tage fotos af solen. Jeg gĂ„r ud fra, at det ogsĂ„ gĂ„r under kategorien ‘astrofotografi’? 🙂

Med venlig hilsen

ViggoIronhand2014-02-25 21:42:22

ironhand
                    • Asteroid

@Thomas: ForĂžvrigt – skulle du vĂŠre interesseret i at se objektivet sĂ„ kan vi da sagtens mĂždes pĂ„ Bornholm 🙂 Kunne da vĂŠre vildt hyggeligt.

landbo
                    Deltager
                      • Nova

Du kan sagtens “skyde” mĂ„nebassen med dit objektiv. Du dog have kameraet, undskyld linsen, pĂ„ et fotostativ, da du skal forvente en lukkertid i omegnen af 1/60 ved fuldmĂ„ne. Er “bassen” knap sĂ„ fremtrĂŠdende kan du naturligvis forvente lĂŠngere eksponeringstid.

Planetfoto kan du ogsĂ„ bruge linsen til, ogsĂ„ uden et “astrostativ”. Man bruger at en stump film for derefter at stakke de enkelte frames. Problemet med et DSLR er dog at “billederne”, du fĂ„r her fra har vĂŠret stĂŠrkt komprimerede i et destruktivt format, hvor man mister noget hver gang man gemmer. Har selv haft bedre held med og tage en stribe billeder (100 stk) sĂ„ hurtigt kameraet kan vĂŠre med i RAW og stacke disse. SidstnĂŠvnte teknik vil formodentelig krĂŠve du har en timer der kan styre lĂžjerne. HĂ„nden pĂ„ aftrĂŠkkeren duer bare ikke.

Til stackningen kan du bruge forskellige gratisprogrammer som eks. RegiStax eller AviStack2, isĂŠr det sidste kan jeg varmt anbefale til planeter. De er begge Windows programmer. Er du “ĂŠblemand” er jeg sikker pĂ„ at Google eller andre sĂžgemaskiner kan finde noget gratis ogsĂ„.

NÄr billederne er stacket krÊves der sÄ lidt efterbehandling i eks. Gimp eller et andet avanceret billedbehandlingsprogram.

Der findes masser af videoer pĂ„ YouTube af hvordan man kan gĂžre. PrĂžv at sĂžge pĂ„ “planetary photography”.

Forvent ikke du bliver verdensmester de fĂžrste mange Ă„r.

God fornĂžjelse.

tom.a
                      Deltager
                        • Super Giant

Ironhand wrote:

Jeg tĂŠnkte, om jeg med det udstyr kunne se nogle “interessante ting”. Dvs. stjerne, planeter som jeg ikke kan/vil tage et billede af, men bare have lov til at se med gennem objektivet. Eller om jeg kan glemme det med et objektiv som kĂžrer pĂ„ f/11?…

Med venlig hilsen

Viggo

Medmindre at du har en speciel kobling, sĂ„ du kan sĂŠtte et okular bag din linse, sĂ„ vil du se mindre gennem linsen + kamera end gennem en god 10×50 prismekikkert.

Det er i hvert fald min erfaring.

AvnĂž Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemĂžrket mĂždes.
                        Min blog http://grib-stjernerne.dk/

ironhand
                          • Asteroid

@Landbo: Tusind tak for alle dine input. Jeg har downloaded AviStack2 og laver nogle tests her i KĂžbenhavn sĂ„ jeg kan lĂŠre hele udstyret ordenligt at kende. Jeg skal nok uploade nogle resultater 🙂

Og tak for tippet om YT videoerne. Nu ved jeg hvad jeg skal hygge mig med i aften 🙂

@Tom: Enig.

Hvis jeg kan nĂ„ det vil jeg se om jeg kan kĂžbe mig sĂ„dan en adapter og okular – hvis priserne er fornuftige. Tusind tak for tippet!

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Det vil vÊre meget bedre, at kÞbe et lille teleskop pÄ en rigtig montering. SÄ kan du bÄde observere visuelt og bruge det til astrofoto.

Thomas, Bornholm

ironhand
                              • Asteroid

@Thomas: Men hvor er sporten i det? hehe.. Det kommer sikkert nÄr jeg fÄr penge pÄ kontoen igen.

Jeg vil prĂžve at se hvad jeg kan hive ud af det eksisterende udstyr. Det er sikkert bedre end det Gallileo havde – sĂ„ mon ikke jeg kan fĂ„ en snert mere inspration efter eksperimentet 🙂

Jeg har fĂ„et tons af godt konkret input her i forummet. Tak skal I alle have 😀 Det er fedt!

mvh

Viggo

p.s. Jeg uploader resultaterne nĂ„r de er klar 🙂Ironhand2014-02-26 22:43:30

clauskaf
                              Deltager
                                • Nova

Hej Viggo

Du spurgte ogsÄ efter en himmelvejviser og jeg mener ikke at andre har svaret pÄ dette: programmet Stellarium som du kan finde pÄ nettet er rigtigt godt, men hvis du vil bevare dit nattesyn, sÄ er et drejeligt stjernekort (kan vist kÞbes pÄ Plantariet, ellers prÞv nettet/boghandler) samt en rÞd lygte at foretrÊkke.

Det er sjĂŠldent at der en der starter sĂ„ “blĂždt” op som dig, det sĂŠtter jeg pris pĂ„, man kan hurtigt kĂžbe sig fattig i denne hobby uden helt at vide hvad man vil.

Du skriver at du bor i KÞbenhavn. Ved du sÄ ogsÄ at RundetÄrn har Äbent hver tirsdag og onsdag her i vintersÊsonen? Der kan du evt. mÞde op og snakke med medlemmer fra den lokale forening KAF(KÞbenhavns Astronomiske Forening)se evt. kaf-astronomi.dk

Hilsen Claus

clauskaf
                                Deltager
                                  • Nova

Hej Viggo

Jeg glemte lige: Det koster 25,- at komme i RundetÄrn og Äbningstiden er henholdsvis: 18-21 eller 19-22 se evt. rundetaarn.dk

Jeg er selv en af fremviserne derinde, men har vagt ca. en gang om mÄneden sÄ sandsynligheden for at mÞdes er ikke sÄ stor.

Hilsen Claus

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 20 i alt)
                                • Emnet 'Bornholm – hvad kan jeg forvente?' er lukket for nye svar.