Bold eller person!

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Bold eller person!

Viser 15 indlĂŠg - 31 til 45 (af 54 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

Lars Malmgren
    Deltager
      • Super Nova

SĂ„ har Johannes vĂŠret inde og slette lidt billeder rundt omkring.

Men der mangler da lidt, ikke Johannes.
      NGC253
      Rosetten fra 2014
      Merlotte

er vist heller ikke helt fine i kanten…

Jeg bemÊrker ogsÄ at vinder-billedet M45 er fjernet.
      Men dejligt, at der er blevet stĂžvsuget lidt Thumbs%20Up

mhansen
      Deltager
        • Nova

Utroligt hvad der sker herinde, nĂ„r man forlader “biksen” et par dage. ShockedConfused

dennis.torsten
          • Main Sequence

Som Torben skrev i sit indlĂŠg, sĂ„ tilhĂžrer jeg “det tavse flertal”. Derfor et par ord fra mig ! Det var fĂžrst i sidste uge jeg fandt ud af, at “Astro-forum” overhovedet eksisterede. Jeg er jo selv gammel astronomi interesseret (og nĂžrd!!), sĂ„ jeg forventede en masse “nĂžrdet” og teknisk prĂŠget snak om udstyr og diverse.

Stor var min overraskelse, da jeg erfarede at jeg var havnet lige midt i en kamp pÄ liv og dÞd, med blod og tÊnders gnidsel !!

Fandeneme ikke hvad man er vant til fra “nĂžrderne” !?

Jeg skal ikke nyde noget at dÞmme i denne sag, men jeg havde en tilsvarende sag pÄ min arbejdsplads for et stykke tid siden. En grafiker sad og fiflede med firmaets materiale for egen vindings skyld. Resultat: Þjeblikkelig bortvisning og sagsanlÊg smidt i nakken. Erhvervslivet er nÄdeslÞst i dén retning.

Jeg syntes simpelthen at det er sÄ torskedumt af Johannes at han giver sig til at snyde med billeder, nÄr det jo er hans helt Äbenlyse talent, at han er en fremragende billedbehandler. Han havde jo ikke engang behÞvet at lave optagelser selv, han kunne have hjulpet andre med deres (uden snyd, selvfÞlgelig!) og kunne have opbygget et betydeligt renomme pÄ det alene ! Det er sgu lige til at grÊde over !Dennis torsten2015-06-13 08:00:14

Finn
          Deltager
            • Neutron star

Bold eller Person

Flodt og mÄske lidt hovent overskrift mÄ man sige i denne situation !!!!

Hvordan man vil udlÊgge denne trÄd eller denne http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=13611 for den sags skyld ???, kan

man jo diskutere om til en uendelighed.

PĂ„ 2astro Kan man vist ikke se Johannes Jensens billeder mere, tror faktisk han er udelukket fra Forummet?????

Man kan sÄ spÞrge sig selv hvorfor ??????

mvh Finn

henrik
            Deltager
              • Nova

Hej Johannes

Du har altid lavet gode billeder – selv uden Hubble-frames.

Og forum er til for at vi skal nyde interessen sammen, ikke skĂŠmmes og skĂŠndes

SÄ bare glem det og kom videre (ogsÄ jer andre ikke?)

Mvh Henrik

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Henrik wrote: Hej Johannes

Du har altid lavet gode billeder – selv uden Hubble-frames.

Undskyld Henrik, men det fÄr mig op af stolen. Det er jo ganske simpelt ikke rigtigt.

Det er jo temmelig meget der tyder pÄ ikke er tilfÊldet, sÄ jeg forstÄr ikke hvorfor du mener vi bare
                skal glemme det og lade som om intet er hĂŠndt Henrik? Kan du fortĂŠlle os hvilke gode billeder han
                har lavet, hvor der ikke er lÄnt fra andre? Iflg. indlÊg fra manden selv kan det have stÄet pÄ i 10
                Är.

Det er mĂ„ske den standard forum skal arbejde fungere efter fremover – bedrag mig bare, du fĂ„r
                alligevel tilgivelse sÄlÊnge jeg kan fÄ lov til at sige wow, flot, godt lavet o.s.v.

Nightsky2015-04-04 22:35:33

dennis.torsten
                  • Main Sequence

?Dennis torsten2015-06-14 14:03:24

nightsky
                  Deltager
                    • Neutron star

Det er personer han gÄr efter.

Det ender desvĂŠrre ikke her. Åbenbart omtaler Johannes ogsĂ„ folk bag deres ryg temmelig
                    negativt.

Jeg fandt selv ud af at jeg nok er blevet udrÄbt til en fjende, da Torben og Flemming offentliggjorde
                    beviset for svindlen med M106. Hvorfor aner jeg ikke? Jeg har intet med Torben og Flemming
                    fund at gÞre. Jeg har intet med Johannes at gÞre, ud over jeg mÞder ham en gang om Äret til
                    starparty. Sidste efterÄr sad vi sammen og hyggede os gevaldigt over en kop kaffe. SÄ det
                    kom meget bag pÄ mig at jeg er blevet en fjende og mÄske endda er med i en sammensvÊrgelse
                    mod Johannes. Hvordan f_nden kan man sidde og hygge sig sammen i godt selskab med andre
                    amatÞr astronomer og bagefter jage en dolk i ryggen pÄ en.

Det er simpelthen usselt og ekstrem dÄrlig stil fra Johannes side og faktisk noget som gÄr mig
                    en del pÄ. Det betyder jo at Johannes forsÞger pÄ ÞdelÊgge gode bekendtskaber med andre
                    amatÞr astronomer som jeg kender, for enten er man med ham eller ogsÄ er man i mod ham.
                    Den fÄ gange om Äret hvor jeg mÞder andre amatÞr astronomer til stjernetrÊf eller foredrag,
                    har jeg kun mÞdt venlige og rare folk, som det har vÊret en fornÞjelse at hilse pÄ. DesvÊrre
                    bliver Johannes sÄ den fÞrste og forhÄbentlig den eneste hvor det ikke er tilfÊldet.

Da dette skete valgte jeg at stÄ frem med de ting som jeg havde fundet ved M1 fÞr Torben og
                    Flemmings offentliggĂžrelse. Hurtigt kom der mails fra andre der pegede i retning af hvor man
                    skulle finde navnet pÄ dem som der er stjÄlet fra. Jeg valgte sÄ at offentliggÞre et navn ud fra
                    tips som jeg havde fÄet og sidenhen holdt mig nogenlunde passiv. Faktisk var det planen slet
                    ikke at skrive noget, men det fik han da selv i den grad skudt i sĂŠnk.

FĂžrste post
                    Hvis man kigger pĂ„ fĂžrste post her “Bold eller person” og bare tĂŠnker lidt over det han skriver,
                    kan man vel ikke andet tage afstand fra det. Nedenfor noget som jeg droppede i fĂžrste
                    omgang at skrive:

ForstÄr ikke hvorfor Johannes pÄstÄr det startede med er biblioteksbesÞg? Det startede vel pÄ
                    det tidspunkt i hans fortid hvor han besluttede sig for at tage kredit for andres materiale?

Hvorfor prÞver han at glorificere er hundeslagsmÄl. De fleste vil vel vÊre ked af blive sat i
                    forbindelse med sÄdan et.
                    HundeslagsmÄl: voldsom strid, ofte om bagateller og med brug af ufine metoder

Omkring salg af udstyr: Jeg tror mange kan huske hvad der ogsÄ var optakten til sidste gang
                    han solgte alt udstyret. SĂ„ vidt jeg husker kom der nogle poster, hvor han Ăžffede over at der
                    ikke kom nok respons. Sidenhen blev udstyret solgt under henvisning til sygdom, som selvfĂžlgelig
                    er fint nok. Det tog dog ikke lang tid fÞr han atter var pÄ banen igen.

Fremad:
                    – Skal vi have nye beviser pĂ„ bordet?
                    – Hvordan kommer vi videre, jeg tror dette stikker dybt.
                    – Rammer dette her Ă„rets starparties fordi folk ikke kan vĂŠre i stue sammen nu. Kilen der er
                    drevet ind bliver svÊr at fjerne. Jeg har f.eks. meget svÊrt ved at forstÄ sagen bare skal
                    lÊgges pÄ hylden og at vi stadig skal betragte Johannes som en dygtig astrofotograf.
                    – Hvad med foreningerne Asfo-Team og AAF – de mĂ„ vĂŠre hĂ„rdt ramt.
                    – Hvad med forum? tror mange, inkl jeg selv, ikke har den samme lyst til at skrive mere. Bl.a.
                    fordi man fĂžler indlĂŠg kan blive vendt og drejet i forhold til disse sager.

Om Johannes forsÊtter med at poste pÄ forum, er jeg sÄdant set ligeglad med. Man kan vÊlge
                    ikke at lÊse dem og evt. lige komme med en bemÊrkning om at rÄd og dÄd skal tages med et
                    gram salt.

Nightsky2015-04-05 00:45:05

Lars Malmgren
                    Deltager
                      • Super Nova

Hej Dennis Torsten,

Tak fordi du tÞr at stikke hÄnden ind i en hvepserede ved at kommentere pÄ denne triste sag.

Man kunne sige velkommen til den danske amatĂžr-astronomi… Pinch
                      Men heldigvis er det yderst sjÊldent at vi har sÄdan en ubehagelig diskussion her pÄ astro-forum, sÄ jeg hÄber ikke du eller andre lader dig skrÊmme vÊk.

Kun een gang fĂžr (mig bekendt) har vi haft en der brugte andres billeder og postede dem som sine egne. Han blev vist bortvist.
                      Ellers er her sÄmÊnd fredeligt og rart Big%20smile

SÄ et oprigtigt velkommen og jeg hÄber du bliver !

Lars Malmgren
                      Deltager
                        • Super Nova

AngÄende Johannes fÞrste post her i denne trÄd.

Johannes wrote: Selv fra uventet side, har jeg privat modtaget en lidt mere nuanceret
                        bedĂžmmelse. Lidt sĂ„ledes: “Du er en klovn, men ingen gĂ„r forgĂŠves til
                        din dÞr for at fÄ hjÊlp. Samtidig har du gjort et kÊmpearbejde for at
                        indlemme folk i vores hobby. Det ses tydeligt ved, at medlemstallet vel
                        nĂŠrmest var det dobbelte, da du stod for fotoholdet i AAF”!

En ting jeg har gÄet og tÊnkt over er, at nÄr han kan stjÊle andres billeder og lyve os op i ansigterne med dem.
                        Hvorfor skulle han sĂ„ tale sandt, nĂ„r han pĂ„stĂ„r modtager mere “nuancerede bedĂžmmelser” ?
                        At medlemstallet nĂŠrmest er fordoblet, mens Johannes stod for fotoholdet…

Kan det bekrĂŠftes, eller er det bare manipulation igen-igen ?

PS En del billeder er fjernet fra Johanneses Astrobin konto (som nu kun hedder “Jensen”).
                        Om det er gjort af administratoren eller af Johannes selv ved jeg ikke.
                        Men det er nok Ärsagen til at en del trÄde vises uden hans billeder.
                        SĂ„ kan man jo heller ikke sĂ„ let tage ham i at have fusket med mere end de 2-3 billeder, som indtil videre er fĂŠldet…

Med mindre man har hentet en kopi af dem allerede Wink

dennis.torsten
                          • Main Sequence

Hej Lars Malmgren,

Tak for dine positive ord !

Nej, jeg bliver ikke skrĂŠmt vĂŠk. Jeg tilhĂžrer jo den “gamle skole” af amatĂžrastronomer i Danmark, og blot at komme herind pĂ„ forum’et, og erfare hvad folk kan idag, med nye teknikker (og uden snyd !), har stadig en stor wow-faktor for mig. Selv de billeder som i andre mĂ„ske betragter som normal standard, kan jeg stadig falde i svime over (haha)

Ang. det snyd som den person har lavet, og som i mine Þjne ikke lÊngere fortjener navns nÊvnelse : Jeg tÊnker pÄ alle de personer og foreninger som manden har pisset pÄ !!! Denne sag er endnu sÄ ny, at den stadig har uoverskuelige konsekvenser. I vores egen lille andedam kan vi mÄske godt pinde problemet ud, men hvad med internationalt ? Der er jo en reel fare for at de dÞmmer over en langt bredere kam.

Tak til AAF for den mÄde de har tacklet sagen pÄ. Det giver sgu respekt. De skal blot holde fast og ikke give manden rÄderum lÊngere.

jensad
                            • Moon

Hej alle deltagere i debatten

Jeg har selv sammen med andre gode folk vĂŠret medlem af “Asfo-nauterne”, som jo er den gruppe for astronomiinteresserede, som Johannes Jensen har ledet det seneste Ă„r. Det er jo med noget bestyrtelse og ogsĂ„ noget ubehag, vi ser den sag angĂ„ende Johannes Jensen, der er blevet udrullet her pĂ„ forum de sidste par uger. Vi har faktisk haft en rĂŠkke gode mĂžder det sidste Ă„r fyldt med god energi og inspiration – ikke kun fra Johannes side, men ogsĂ„ fra nogle dygtige og retskafne folk, som er nye indenfor dansk amatĂžrastronomi, men som helt sikkert er pĂ„ vej frem, hvis de ellers ikke bliver hylet ud af det af denne sag.

Jeg vil ikke her kommentere selve sagen, vi har et mÞde senere pÄ ugen, hvor vi selv tager stilling til den. Det der fremgÄr med sikkerhed er, at Johannes selv har indrÞmmet et par ting, der er lagt nogle dokumenterede analyser frem af nogle af hans billeder, der er fremkommet en del oplysninger som er mere eller mindre sande (hvor sande kan vÊre svÊrt nÞjagtigt at afgÞre) og endelig er der sÄ selvfÞlgelig en del lÞse rygter og beskyldninger.

Jeg vil her alene komme med nogle udtalelser angĂ„ende de Ăžvrige medlemmer af gruppen, som jeg efterhĂ„nden kender forholdsvis godt. De er alle som en gode, pĂ„lidelige og ĂŠrlige mennesker, som man kan stole pĂ„. Jeg kender ikke til et eneste eksempel pĂ„ brug af “astrodoping” i denne del af gruppen, og jeg forventer heller ikke det vil ske fremover. Vi bruger tid og energi pĂ„ denne hobby, fordi vi fĂžrst og fremmest synes det interessant, hyggeligt og sjovt. Der er ingen i gruppen som er eller har vĂŠret involveret i de omdiskuterede billeder, som Johannes har haft her pĂ„ forum. Jeg hĂ„ber og forventer, at de medlemmer af gruppen, der efter eget Ăžnske ikke selv er eller Ăžnsker at blive involveret i sagen, fremover kan deltage her pĂ„ forum og i andre sammenhĂŠnge, hvor danske amatĂžrastronomer fĂŠrdes, pĂ„ lige fod med alle andre og uden at der bliver set skĂŠvt til dem.
                            De bedste hilsner til alle.

mhansen
                            Deltager
                              • Nova

Jeg vil ikke gÄ direkte ind i detaljerne omkring denne sag, da jeg ikke kender nok til omstÊndighederne. Men ud fra hvad jeg har hÞrt ved jeg dog nok til at jeg vil kunne give mit besyv i forhold til nogle generelle overvejelser.

Ved at tage udgangspunkt i den verden jeg befinder mig mest i nu (den professionelle astrofysiske verden) kan jeg komme med en rĂŠkke “do’s” and “don’ts” ud fra mit eget perspektiv.

1: Det er altid tilladt at bruge andres rÄ data, hvis disse er lagt ud til offentlig brug. Bedes der om kildehenvisning, gÞr man naturligvis dette, men ellers behÞver man ikke gÄ i deltaljer med hvem og hvad der har skaffet de rÄ data, omend en beskrivelse af eksponeringstider, filtre, grisms and reduktionsmetoder (bias, dark, flat, wavelength og flux) altid er en god ide at medtage.
                              2: Man kan tillade sig at bruge andres billeder og figurer, hvis en sÄdan tilladelse er givet Äbent, men man skal altid huske at creditere kilden.
                              3: I alle andre tilfĂŠlde indhenter man tilladelse inden man sĂ„ meget som overvejer at benytte andres materiale i sit eget arbejde. Det vĂŠre sig som eksterne figurer eller til at “booste” sit eget materiale.
                              4: Man tager aldrig aldrig ALDRIG nogensinde credit for andres arbejde, i sit eget navn.

Man kan selvfĂžlgelig godt tillade sig at vĂŠre lidt mere “loose” omkring disse ting, hvis det man arbejder med kun er til internt brug. Jeg har, uden skam, brugt figurer fra bĂžger og papers, uden at skrive et eneste navn, til prĂŠsentationer indenfor vores kurser.
                              Men alt hvad der er meningen skal ud i “offentligheden”, skal leve op til ovenstĂ„ende regler, spĂžrger man mig.

Derudover, som andre ogsÄ er inde pÄ, hvis det blot handlede om at fÄ de skarpeste, pÊneste og dybeste billeder, kunne vi lige sÄ godt skrotte udstyret og hente HST/ESA billeder og printe ud. Men det er ikke det der er pointen. Pointen er at man prÊsenterer noget man selv har skabt, ogsÄ selvom det er komplet ufokuseret, undereksponeret og dÄrligt behandlet.

mvh,
                              Michael H

MHansen2015-04-06 16:04:47

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

Hej folkens

Lige en opdatering omkring Astrobin, som for nogle dage siden blev informeret om de dopede
                                billeder lagt ud af Johannes.
                                Her er svaret, som jeg modtog fra Salvatore Iovene:
                                Hi Torben,
                                thanks for the heads up. However, AstroBin does not police content for plagiarism.

Best regards,
                                Salvatore Iovene.

Svaret er jo interessant, for selvom man har regler, sÄ gÞr man tilsyneladende ikke noget for at hÄndhÊve dem.

mvh
                                Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

allan_dystrup
                                Deltager
                                  • Nova

Torben Taustrup wrote: Her er svaret, som jeg modtog fra Salvatore Iovene:…

Ret interessant, ja — og lidt overraskende, synes jeg.

LÊs fx entry om ->Plagiarism<- pÄ Wiki

Akademisk plagiarism er nok det der kommer nĂŠrmest:

Predicated upon an expected level of learning/comprehension having been achieved, all associated academic accreditation becomes seriously undermined if plagiarism is allowed to become the norm within academic submissions.

For professors and researchers, plagiarism is punished by sanctions ranging from suspension to termination, along with the loss of credibility and perceived integrity. Charges of plagiarism against students and professors are typically heard by internal disciplinary committees, by which students and professors have agreed to be bound.

Allan

Viser 15 indlĂŠg - 31 til 45 (af 54 i alt)
                                • Emnet 'Bold eller person!' er lukket for nye svar.