› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Bold eller person!
- Dette emne har 53 svar og 29 stemmer, og blev senest opdateret for 8 Är, 10 mÄneder siden af proshot. This post has been viewed 794 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
31. marts 2015 kl. 20:33 #131234
mortenbDeltager- Super Giant
Johannes har ikke henvist til ET ENESTE af de fotos som han har stjĂ„let materiale til. Er det virkelig nok bare at sige “ups undskyld” og sĂ„ kĂžre videre ud af sporet. Som minimum mĂ„ der da ligge FULD klarhed og indrĂžmmelse, evnt. i listeform !!!, hvilke fotos der er fiflet med og stjĂ„let materiale til. Man kan da umuligt mene at tilliden er oprettet fĂžr forbrydelsen er indrĂžmmet til fulde ?
Ethvert andet sted var Johannes uden tĂžven og OMGĂ ENDE .. smidt pĂ„ porten. HER .. har man i flere dage vist den tillid at afvente indrĂžmmelserne fra Johannes. Men der kommer tilsyneladende ingen .. udover “jeg beklager”.
Konsekvenserne mÄ vÊre indlysende. Johannes HAR IKKE forstÄet budskabet og en eksklusion mÄ ganske enkelt vÊre resultatet !
Hold nu op med at vĂŠre sĂ„ blĂždsĂždne. Johannes’s muligvis Ă„relange dobbeltmoral, fifleri og nedgĂžring af andre mĂ„ da stoppe HER OG NU !
I Ăžvrigt – hvad med alle hans indlĂŠg som “guest”, hvad skal der ske med dem ? Skal de slettes eller navngives ? Fremtidige lĂŠsere bliver da NOGET forvirret !
Hvad Johannes gÞr privat eller som underviser skal jeg ikke blande mig i. Men tilliden i DETTE forum og i almindelig offentlighed er en ganske anden sag. Sagt temmelig firkantet .. FULD tilstÄelse eller UD !
31. marts 2015 kl. 22:40 #131240
outlookDeltager- Super Nova
Det er ihvertfald synligt, at folk falder inden for to kategorier her: Den ene halvdel tilgiver Johannes det “formastelige” at have manipuleret med astronomiens hellige gral, astrofotografien. Den anden halvdel mere uforsonlig og vil have Johannes brĂŠndt pĂ„ bĂ„let som en kĂŠter, syndig som arvesynden selv efter at have spist af ĂŠblet og fristet af DjĂŠvelen selv!
Og dog ser jeg en tendens til tilgivelse, hvis bare Johannes vil “skrifte” og bekende sine synder. Nu skal det ikke vĂŠre nogen hemmelighed, at Johannes hĂžrer til de mere kontroversielle, hvis ikke den mest kontroversielle amatĂžrastronom i forum. Og disse personligheder har det pĂ„ ingen mĂ„der let i det offentlige forum, isĂŠr ikke nĂ„r trovĂŠrdigheden lider et knĂŠk.
PÄ den anden side viser historien ogsÄ, at man er tilbÞjelig til at tilgive en sÄdan opfÞrsel, fordi manden viser et sÊrligt talent som netop er eftertragtet i det pÄgÊldende fag. Det ser man jo fx ogsÄ i det
politiske liv og i erhvervslivet, selvom de pÄgÊldende personer har lavet noget, der grÊnser til det kriminelle eller endda har overskredet den hÄrfine grÊnse.
Jeg hÞrer til den flÞj, hvor man skal give folk en chance og det uanset om de har evner for dit eller dat. Det er sÄ let at trÊde ved siden af og hvor er vi henne, hvis ikke vi netop var mennesker og i stand til at tilgive. Det er det, der adskiller mennesket fra dyrene for naturen viser ingen. SÄ jeg synes da, at Johannes skal fortsÊtte sine bestrÊbelser pÄ, at fÄ flere og bedre billedbehandlere i forum indenfor den sÊrlige gren som har mange udÞvere, nemlig astrofotografien af tÄger og galakser m.m.
Og sĂ„ i Ăžvrigt som det er nĂŠvnt andet steds, at oprette en kategori som kunne hedde “Bygge-videre-pĂ„-andres-billeder” hvis man skulle vĂŠre lidt hĂ„rd i filten eller mĂ„ske rettere at manipulere lidt med virkeligheden. Om ikke andet har Johannes sikkert fĂ„et salget af “Boren-Simon” teleskoper til at stige og det er da helt sikkert ogsĂ„ et godt teleskop, ingen tvivl om det.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting31. marts 2015 kl. 22:48 #131241
jonas.cDeltager- Super Giant
Hej Johannes,
Jag tror du kommer att bli riktigt nöjd med denna lilla astrograf. Jag har “originalet” WO Star 71 och TS 71:an Ă€r samma astrograf men i andra klĂ€der.
Hur som helst Àr det nog det bÀsta köp jag bÄgonsin gjort. En liten lÀtt astrograf som Àr mycket bra kontrast och har enastÄende skÀrpa.
Den passar lika bra pÄ en lÀtt montering, typ HEQ-5 Synscan som en Astrotrac. Fantastiskt reseinstrument alltsÄ.
BÀsta HÀlsningar och Glad PÄsk!
Jonas
Johannes wrote:
Jeg skĂŠver bl.a. lidt til en TS71 f4.9 superapo med integreret Fluorit Reducer og en let, men stabil montering med en bĂŠreevne op til 8-10 kg. I forhold til stĂžrrelsen, er det ikke specielt billigt grej, men som sagt noget, jeg lettere vil kunne bruge – ogsĂ„ uden for mit observatorie!
ForelÞbig god PÄske til jer alle.
Mvh
31. marts 2015 kl. 23:08 #131243
jan.jakobsen- Planet
Jeg hÞrer til den flÞj, hvor man skal give folk en chance og det uanset om de har evner for dit eller dat. Det er sÄ let at trÊde ved siden af og hvor er vi henne, hvis ikke vi netop var mennesker og i stand til at tilgive. Det er det, der adskiller mennesket fra dyrene for naturen viser ingen. SÄ jeg synes da, at Johannes skal fortsÊtte sine bestrÊbelser pÄ, at fÄ flere og bedre billedbehandlere i forum indenfor den sÊrlige gren som har mange udÞvere, nemlig astrofotografien af tÄger og galakser m.m.
+ her fra Leif. Det positive vi kan have ud af det skete er vel vi kan lÊre af det. MÄske ogsÄ at de billeder Johannes har lagt frem her, har vÊret en en inspiration for bÄde ny begyndere og erfarne, om hvor vigtig en billed behandling er.
Ja han har snydt, og dummet sig. Nu er han sÄ tilbage, jeg synes han skal bydes velkommen, og lad os sÄ lÊre af det skete. At brÊnde ham pÄ bÄlet bringer os ikke videre.
31. marts 2015 kl. 23:25 #131245
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Nu mÄ det her fis stoppe !!
Johannes har ikke trÄd lidt ved siden af.
Han har gennem Är systematisk bedraget os alle samme med sine forfalskede billeder, og derved lÞget overfor alle.
Han har gentagne gange overfuset andre, nÄr hans falsknerier ikke blev omtalt tilstrÊkkelig positivt efter hans mening.
Han har gentagne gange stjÄlet andres billeder for at misbruge dem til at fremme sig selv i konkurrencer, publicering i blade osv.
Han har fÄet folk til at investere tusindvis af kr i udstyr fordi de troede, at det ville vÊre muligt at lave billeder som han. Havde de kendt sandheden kunne det vÊre de havde investeret anderledes.
Han har omtalt andre hĂ„nligt fordi de brugte dyre astro ccd-kameraer, nĂ„r HAN jo kunne lave bedre billeder med sit billige Canon dslr…At bede Johannes om at bekende hvilke billeder han har forfalsket handler slet slet ikke om at brĂŠnde ham pĂ„ bĂ„let.
Det er jo netop en mulighed for at vinde lidt af totalt mistede trovÊrdighed tilbage !!Dertil er det ogsÄ en oprydning, sÄ vi ikke har disse forfalskede billeder liggende pÄ forum, som giver en komplet misvisende indtryk af hvad der er muligt at opnÄ med det givne udstyr og den pÄstÄede eksponeringstid osv.
Jeg mÄ ogsÄ stille spÞrgsmÄlstegn ved om Johannes talent og evner udi billedbehandling overhovedet er sÄ fantastiske.
Det er jo en mindre sag, at lave sublime billeder, nĂ„r man stjĂŠler fra hĂžjre og venstre!Hvis Johannes fortsat nĂŠgter, sĂ„ mĂ„ billederne efter min mening “de-bunkes” en for en.
Det vĂŠrste er efter min mening usikkerheden om de billeder der er publiceret og det falske indtryk det giver ny-tilkomne i fremtiden…SĂ„ spar os for denne misforstĂ„et politiske korrekthed, det er til at brĂŠkke sig over.
Sandheden mÄ frem, sÄ vi alle kan fÄ fred for denne dumme sag, Johannes inkl.31. marts 2015 kl. 23:27 #131246
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hvis sandheden ikke kommer frem, sÄ har vi intet lÊrt !
1. april 2015 kl. 00:25 #131248
jonas.cDeltager- Super Giant
Hej,
Man kan ocksÄ se denna trÄkiga historia pÄ detta sÀtt:
Ja, Johannes har definitivt inte varit Ă€rlig nĂ€r han tagit pĂ„ sig Ă€ran av material frĂ„n andras bilder. Det Ă€r oĂ€rligt och kanske ett brott mot upphovsmannalagen. (Detta fĂ„r han sjĂ€lv hantera om det kommer krav frĂ„n upphovsmĂ€nnen pĂ„ honom), men det Ă€r oerhört osannolikt att Johannes nĂ„gonsin kommer att lĂ€gga till andras material i sina bilder igen. Resultat: Johannes “loose”.
Han har erkĂ€nnt misstagen, eller “brottet”, om nu nĂ„gon hellre vill anvĂ€nda det uttrycket.
Troligtvis har man förlorat förtroende och stolthet för en astrofotograf man trodde var en av de frÀmsta men enligt information, Àr han fortfarande en erÀnd lÀrare i astrofotografering och bildbehandling. Det borde vÀl ÀndÄ vara nÄgot man inom amatörvÀrlden vill ta vara pÄ?
Resultat: Johannes och amatörastronomerna “loose”.
Men; det vi hĂ„ller pĂ„ med i denna grupp Ă€r hobbyverksamhet – inte nĂ„got vi livnĂ€r oss pĂ„. Vi behöver alltsĂ„ inte skriva detta över hela himlen. Kan vi inte dĂ€rför kanske lĂ„ta det hela bero nu.
Jag tror inte direkt pÄ att man skaffat utrustning för att fÄ samma resultat som Johannes men kanske för att försöka uppnÄ nÄgot liknande. I sÄ fall har man nog ÀndÄ satsat pÄ rÀtt utrustning, eller hur?
Jag har naturligtvis ingen aning om det finns nÄgra personliga vendettor som har mÄlet att brÀnna Johannes pÄ bÄl men om det Àr sÄ, anser jag inte detta hör hemma i ett forum tillÀngnat amatörastronomi.
Med vÀnlig önskan om en Glad PÄsk till er alla,
Jonas
Jonas C 2015-04-01 00:34:06 1. april 2015 kl. 07:17 #131251
michaelrDeltager- Super Giant
KĂŠre alle
Som jeg har sagt tidligere, synes jeg at Johannes skal sige undskyld, gÞre rent bord og komme op pÄ hesten igen. Johannes har efter min opfattelse sagt undskyld og er ogsÄ ked at det han har gjort og jeg har svÊrt ved at tro, at han vil kunne gÞre det igen. Men jeg synes ikke, at johannes har gjort rent bord, og jeg har det ogsÄ selv svÊrt med, at der ligger billeder pÄ forum, pÄ Astrobin og andre steder, som vi ikke ved om er omfattet.
Jeg forstÄr godt, at folk fÞler sig krÊnkede og at det er lidt mÊrkeligt, at billederne fortsat ligger rundt omkring, og da ingen andre end Johannes ved hvad der er sket mÄ det vÊre op til ham at tage affÊre. Jeg tror ikke, at der er andet at gÞre end at opfordre Johannes til at gÞre rent bord, og sÄ mÄ vi hÞre hvad han siger.
Vh
Michael
1. april 2015 kl. 07:43 #131252
Johannes trang til selv-iscenesÊttelse er allerede i fuldt sving. I stedet for at henvise til de konkrete fejl og undskylde personligt til de mennesker han har hoveret over for, sÄ:
1) UDSTYRET, med hvilket bedragerierne er begÄet, bliver solgt. Naturligvis fordi Johannes ALDRIG kommer til at lave fotos af samme FANTASTISKE kvalitet som fÞr. For ikke at blive sammenlignet, skal gerningsvÄbnet af vejen !
2) Selvrosen kommer allerede til udtryk ved udpensling af de gode ting han har gjort – citat: “Du er en klovn, men ingen gĂ„r forgĂŠves til din dĂžr for at fĂ„ hjĂŠlp. Samtidig har du gjort et kĂŠmpearbejde for at indlemme folk i vores hobby. Det ses tydeligt ved, at medlemstallet vel nĂŠrmest var det dobbelte, da du stod for fotoholdet i AAF”!
Det er nok rigtigt, men selvhĂŠvdelse og drive har mange formater, men HER OG NU .. kom ydmyghed og undskyldninger nok mere til deres ret !
3) “Eftersom min fejl er indiskutabel, er det heller ikke noget, jeg vil finde yderligere undskyldninger for, eller komme nĂŠrmere ind pĂ„” . Johannes har ikke yderligere lyst til at udpensle sine bedragerier, SĂ hvis denne sag skal opklares, sĂ„ skal forum SELV afslĂžre resten. Ărligheden og en undskyldningen i form af FORKLARING AF og VISNING af bedragerierne fĂ„r altsĂ„ ikke hjĂŠlp fra Johannes side.
4)”Men under alle omstĂŠndigheder, skal jeg indrĂžmme, at lysten til at gĂ„ ud til min kikkert, har vĂŠret meget ringe, siden dette startede. Endda sĂ„ ringe, at jeg stadig overvejer, om jeg helt skal stoppe med denne hobby. Min beslutning venter jeg imidlertid med, til vi i vores gruppe, har haft vores nĂŠste mĂžde. .. “For jeg kan ikke bĂŠre, hvis deltagerne pga. mig bliver identificeret med noget, de ikke kan gĂžre for!”
Johannes indlĂŠg starter med at han har mistet lysten til denne hobby og hvad han ikke kan “bĂŠre”. Ikke desto mindre har han fĂ„ timer efter afslĂžret sine sĂŠrdeles gennemtĂŠnkte planer om nyanskaffelse af udstyr.
5) I stedet for “igen” at redegĂžre, forklare og undskylde, sĂ„ skal vi lĂŠse at han er parat til hundeslagsmĂ„l og paranoiaen fĂ„r fuldt udslag med intet mindre end: “Der er muligvis nogle, som vil opfatte det som den ultimative sejr, hvis jeg trĂŠffer den beslutning, hvilket stĂ„r dem frit for.”
Johannes har intet begrebet af alvoren i sit forehavende. Han tror vitterligt, at der er tale om person angreb af HAM, og ikke af det han har gjort.
6) Og endelig kan man vel nĂŠsten blive flov over at Johannes udnytter resten af pladsen til en “hjerte skĂŠrende” salgsannonce. Men selv her kommer iscenesĂŠttelsen til sin ret. Johannes GIDER nemlig ikke dele udstyret op i portioner, men udpensler tydeligt hvor billigt det er til salg og hvordan en kĂžber fĂ„r det billigt “ved at gĂžre arbejdet selv”.
I sandhed – KONGEN HAR TALT !
Det stĂ„r klart for mig, at Johannes ALDRIG frivilligt kommer til at bidrage til opklaring af bedragerierne. Det stĂ„r klart at Johannes allerede betragter sin stĂžrste fejl til det at vĂŠre blevet OPDAGET ! Og det stĂ„r klart at Johannes aldrig kommer til at give en REEL undskyldning for sin svindel. Og hertil kan vi sĂ„ lĂŠgge dobbeltmoralen, selvhĂŠvdelsen og paranoiaen. Der ER som Lars skriver ikke tale om et enkelt uheldigt tilfĂŠlde .. men et Ă RELANGT tema. Hvis man tror DET ĂŠndrer sig “overnight”, sĂ„ tager man fejl !
Jeg hĂ„ber forum er i stand til at gennemskue denne sĂŠrdeles intelligente manipulator og lĂŠgger sin tillid til andre dygtige og TROVĂRDIGE astro grafer og fĂ„r hĂŠvet standarden ved at bortvise Johannes.
Med dyb beklagelse.
1. april 2015 kl. 12:28 #131262
mortenDeltager- Super Nova
KĂŠre venner
Stop nu, please!. Jeg er iogforsig enig med Morten og Michael, men dette er en hobby, hvis eneste formĂ„l er at vi skal have det sjovt – deri er jeg 100% enig med Jonas. Bortset fra det i starten mĂ„ske lidt pirrende i at se en svindler afslĂžret, sĂ„ er diskussionen efterhĂ„nden vĂŠrre end Johannes svindel, synes jeg.Hvis der gĂ„r for meget konkurrence i den mht vores billeder sĂ„ inviterer det jo til snyd. Personligt synes jeg det er sjovt at dele hinandens rĂ„ data, dels for at se hvordan det forskellige udstyr performer, og dels for at lĂŠre mere om behandling af data. BevidstlĂžs postning af showcases, hvis eneste formĂ„l er at fĂ„ folk til at sige wow, er meget mindre inspirerende end at fĂžlge en proces. Hvis vi skal lĂŠre noget, er det at opfordre til at dele selve porcessen noget mere (det er vi allerede gode til, og det er derfor jeg er glad for dette forum).Johannes vil ikke dokumentere sine billeder her pĂ„ forum, og det er hans valg. SĂ„ vidt jeg ved det har han i et vist omfang gjort det i sine aftenskolekurser i SĂžnderjylland, og det er jo fint.Vores moderator har helt entydigt meldt ud at Johannes forum medlemskab er OK, og at vi ingen regler har udover lovgivningen, det kan man vĂŠre enig eller uenig i, men sĂ„dan er det, og jeg ser ingen grund til at blive ved med at diskutere det (TOC hĂžrer ikke til den KĂžbenhavnske (uendeligt) diskuterende klasse, de er jyder ;-). Det er vel ligeledes moderator der skal afgĂžre om man vil meddele astrobin, TS og andre at nogle af Johannes billeder beviseligt er svindel. Det er der heller ingen grund til at diskutere mere. Jeg synes, at det aftvinger stor respekt, at TOC brugte den tid der skal til at afslĂžre Johannes, og havde modet til at poste det, samt at de i den grad gik efter bolden, og ikke manden.Efter min opfattelse er de forurettede ikke i vĂŠsentligt omfang os almindelige meinge forum medlemmer, men dem der har fĂ„et stjĂ„let deres billeder, dem har vi ikke hĂžrt fra. Dem der har brugt Johannes rĂ„dgivning til at kĂžbe udstyr, og efterfĂžlgende ikke har vĂŠret tilfredse, har mĂ„ske ogsĂ„ grund til at fĂžle sig forurettede, ligesom de forhandlere der har brugt eventuelt manipulerede billeder, men dem har vi heller sĂ„ vidt jeg ved heller ikke hĂžrt fra.Jeg har et teleskop der er stort set identisk med Johannes B-S, og har ikke kunnet forstĂ„ hvordan han kunne styre ASA korrektoren, der i mine hĂŠnder er hysterisk mht tilt, mĂ„ske har han kunnet det, mĂ„ske er det manipulation, det fĂ„r jeg nok aldrig et trovĂŠrdigt svar pĂ„. Til gengĂŠld ved jeg nu, hvorfor han med et inferiort kamera (modificeret DSLR vs mit QSI583) har kunnet tage dybere billeder pĂ„ samme, eller kortere tider. Dette er interessant men bringer ĂŠrligt talt ikke mit pis i kog, jeg fĂžler mig ikke forurettet. Var dette noget der foregik i den professionelle arena, sĂ„ var det en helt anden sag. Dette er som sagt en hobby, hvis eneste formĂ„l er at have det sjovt, alene, eller sammen med gode astrovenner. At en svindler poster farvelader med stjĂ„lne data bĂžr ikke ĂždelĂŠgge det.Jeg hĂ„ber, at Johannes bliver glad for sit nye transportable udstyr og fĂ„r gode stunder pĂ„ Vogelsberg og andre steder. For mig er han en svindler, og jeg gider ikke fremover forholde mig til hans billeder med mindre han dokumenterer dem betydeligt bedre end hidtil, d.v.s med links til rĂ„ data og beskrivelse af behandlingen. Om han vil det, er naturligvis helt op til ham, og han kan jo vĂŠre ligeglad med om jeg vil tage hans billeder alvorligt. Om hans farvelader skal fjernes fra forum er op til moderator, som jo sĂ„ kan afvente copyright sager fra krĂŠnkede astro-egoer (jeg er ikke jurist, men kan forestille mig, at forum har et ansvar for at have billeder liggende med copyright issues).Sidste fra mig i denne sag.Mmorten 2015-04-01 12:40:37 1. april 2015 kl. 17:23 #131271
morten.brixDeltager- Super Giant
Helt enig Morten.
Dette forum var ret godt, indtil alle rygklapperierne startede. Flere fik en sludder for en sladder omkring deres spĂžrgsmĂ„l men fik ikke noget reelt svar pĂ„ det de sĂžgte svar pĂ„. “For hvis du ikke klapper pĂ„ min ryg, sĂ„ klapper jeg heller ikke pĂ„ din”
Dette hĂ„ber jeg nu er slut og at forum igen kan starte pĂ„ en frisk…….
Det med forfalskede billeder! Der er jo noget, der hedder sund fornuft. Vi har herinde set rigtig mange billeder, taget med meget forskelligt udstyr og sÄ kommer der én,der lige pludselig laver MEGET flottere billeder end alle vi andre. Det er jo lidt mystisk og kunne vÊre stoppet meget fÞr, hvis man ikke havde vÊret bange for IKKE at blive klappet pÄ ryggen igen.
Men stop nu denne diskussion, den deler bare vandene endnu mere. Gjort er gjort og sket er sket. Kom videre.
Vi skal have det sjovt…..
1. april 2015 kl. 17:27 #131272
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Jeg er enig i, at alle aspekter og vinkler i denne sag efterhĂ„nden er belyst – mĂ„ske endda overbelyst.
Jeg forstĂ„r godt, at folk skal have aflĂžb for deres harme i denne sag – trĂŠls er det.Omkring afgĂžrelsen har jeg fulgt flertallets mening – det er jo dem som ytrer sig der bliver hĂžrt,
men vi har stadig det store tavse flertal, som efter antallet af hits at dÞmme ogsÄ har lÊst med.Johannes har med vilje ikke berÞrt de ÞmtÄlelige spÞrgsmÄl, som vi er mange der godt vil have
svar pÄ, nemlig hvilke billeder der er dopet.
Da vi ikke har fÄet et svar, mÄ vi handle. Jeg har for nogle dage siden informeret Astrobin om
forholdet, men har endnu ikke fÄet et svar fra dem.
Plan B er at indmelde mig og pÄ den mÄde lade informationen tilflyde dette forum, da jeg har en
formodning om, at Johannes ikke selv gÞr det. BÄde billedet af M-106 og M-1 ligger der, og disse
fine billeder har fĂ„et mange “likes”.Inden jeg blev administrator for Astro-Forum, var der jo en, som blev smidt ud, fordi han havde
offentliggjort billeder som han pĂ„stod, at han selv havde taget – hvilket han ikke havde.
Vi har vÊret meget tolerante i denne sag, men sker der snyd igen, sÄ falder fars hammer.NÄr der kommer nye billeder fra Johannes, sÄ vil de nok blive modtaget med nogen skepsis, for
selvom han bedyrer, at han ikke vil dope billederne igen, sĂ„ vil der hele tiden vĂŠre en tvivl – det
er den nye virkelighed for dig Johannes.I Ăžvrigt var der en som spurgte, om afslĂžringen af Johannes var i min egenskab som menigt
medlem eller som administrator. De tanker har jeg ogsÄ gjort mig, og er kommet frem til, at
det principielt kan vĂŠre begge. Alle har ret til at indberette snyd – pligt vil jeg sige, for der er
plat nok i dette samfund.mvh
TorbenTorben Taustrup 2015-04-01 17:34:57 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
1. april 2015 kl. 17:41 #131273
morten.brixDeltager- Super Giant
vi mangler en syntes godt om knap!
1. april 2015 kl. 18:27 #131276
jesperDeltager- Neutron star
Jeg er enig med Morten La Cour. Dt er slemt hvad Johannes har gjort men han har trods alt ikke myrdet nogen eller stjÄlet biskoppens bukser.
Den vĂŠrste konsekvens af hvad der er sket ville nĂŠsten vĂŠre hvis gode astrofotografer, der ikke lige har lyst til at skrive en detaljeret gennemgang af metoder og poste rĂ„ filer, automatisk bliver mistĂŠnkeliggjort og udsat for krav om omvendt bevisfĂžrelse. PĂ„ Amerikanske fora har jeg set fotografer med en anderledes stil blive afkrĂŠvet rĂ„ filer til brug for selvbestaltede domsmĂŠnd. En af de mest “kloge” og Ă„benmundede af disse havde aldrig selv taget et planetfoto. Dertil kommer astro forum forhĂ„bentlig aldrig. Selv ville jeg heller ikke kunne beskrive min billedbehandling, da processen er/var alt for rodet og intuitiv.Jesper 2015-04-01 18:29:33 1. april 2015 kl. 18:30 #131277
Og Johannes har allerede slettet den txt hvorpĂ„ bl.a. mit indlĂŠg er baseret… han er dygtig ! burde man ikke fjerne den “edit” funktion, evnt. tidsbegrĂŠnse den til œ time ? En synes om knap ville i Ăžvrigt vĂŠre en fin idĂ© !
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Bold eller person!' er lukket for nye svar.