› Fora › ASTRO-FORUM › GENEREL ASTRONOMI › Bog/artikel om EQMOD
- Dette emne har 34 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 1 måned siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 505 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. februar 2010 kl. 11:26 #31580
mhansenDeltager- Nova
Så er den første del-udgave klar af bogen.. Der mangler stadig billeder og visse forklaringer.. Men når jeg finder et sted at smide den hen, så er i meget velkommen til at læse den og give ris/ros. Indtil videre kan den hentes på http://astrophysics.homelinux.com/Docs/eqmod_bog.pdf.
3. februar 2010 kl. 11:36 #31581
jacobb- Nova
Nydeligt arbejde so far!
Glæder mig til at læse den færdige bog.Jeg har ligesom Jesper en Eqdir adapter liggende ubrugt i skuffen, har aldrig prøvet da jeg har prioriteret at få lidt lys på CCD’enMen der er ingen tvivl om at det skal prøves.Mvh og tak for dit hårde arbejdeJacob3. februar 2010 kl. 14:40 #31597
niveDeltager- Super Nova
Hej Michael H. Flot og et stort arbejde . Jeg mener det er sat op på en god og forståelig måde , fortsæt endeligt .
3. februar 2010 kl. 19:47 #31619
nightskyDeltager- Neutron star
Godt arbejde. Simpelthen et super godt initiativ du har taget. Jeg syntes formen er god.
Glæder mig til forsættelsen.
3. februar 2010 kl. 21:16 #31627
rigoDeltager- Super Nova
det er rigtig fint Michael
4. februar 2010 kl. 09:29 #31656
FinnDeltager- Neutron star
Hansen, har du flyttet din bog, nåede ikke at få den læst ordentligt, fik kun lige kikket lidt i den i går, men nu virker linket ikke mere, ØV
4. februar 2010 kl. 13:28 #31675
mhansenDeltager- Nova
Nej, jeg får lige flyttet bogen til et andet permanent link.
4. februar 2010 kl. 16:58 #31681
mr.mox- Nova
Må jeg linke til bogen som en guide til hvordan EQMOD virker? Jeg tænker på at linke fra min produktside med Astrolink og fra manualen til denne.
4. februar 2010 kl. 19:43 #31694
mhansenDeltager- Nova
Det må du meget gerne.. Men igen, du skal ikke bruge det forrige link.. Du skal linke til dette.Og det er jo stadig ikke den endelige udgave.
http://astrophysics.homepage.dk/Bog/eqmod_bog.pdf
Jeg sørger naturligvis for at annoncere den endelige udgave. Jeg søger i øvrigt en række personer som gerne vil læse korrektur på bogen. De der melder sig vil naturligvis blive nævnt i bogen, hvis det ønskes. For at jeg kan holde styr på alle, så send en mail til mig med navn til: astrophysics at post.cybercity.dk5. februar 2010 kl. 09:05 #31714
FinnDeltager- Neutron star
Fint lavet Michael, nem at forstå for folk som mig, der ikke er så teknisk begavet, og gerne skal havde det hele skåret ud i pap, fik den printet og nærlæst i aftes, og fandt ud af at der var et par, pararametre der lige skulle ændres i min opsætning . Så egentlig kan det ikke gå stærkt nok med at få den skrevet færdig
Har købt et Cabel af Andreas så jeg nu køre uden håndkontrol, og det virker faktisk rigtigt godt, nåede lige at lave nogle align stjerner i aftes, efter din beskrivelse og vupti det kørte bare. Super
5. februar 2010 kl. 10:50 #31720
andreas- Super Giant
Jeg har da lige et par fine billeder af de kabler jeg har lavet til Finn 😉
Det ene er til direkte tilslutning af EQ6, det andet til EQ5.
Kablerne her er 800mm, som standard er de 1800mm.
Fordelen ved dette kabel er at de som har permanent opstilling, eller udelukkende ønsker at benytte EQMod ikke skal gennem advarslerne m.m. i håndkontrollen, hver gang mountet tændes. Det er bare at tænde strømmen og vælge connect i planetarieprogrammet (og så selvfølgelig køre sin alignment).
Kablet giver 5V TTL ud, i modsætning til de andre kabler jeg har lavet som er RS-232 kompatible (12V).
En anden fordel er at al elektronikken, der potentielt kunne være fugt følsomt, er støbt ind.
Jeg har endnu ikke fået lavet tegning på kablerne, men den skal nok komme på min hjemmeside.
/Andreas
Andreas 2010-02-05 09:53:13 5. februar 2010 kl. 16:08 #31726
rigoDeltager- Super Nova
De nye i Win7 er ellers at den ikke skifter com port mere, og man få af vide med det samme hvilken com port der akativ
5. februar 2010 kl. 16:43 #31727
mr.mox- Nova
Rigo, det kræver dimsen har et serienummer indbygget, hvilket er langt fra sikkert. Det har dem Andreas laver, og derfor virker det – også på Windows XP og Vista.
Jeg tror nok, at det Vista gør, er at den ikke automatisk bruger et nyt COM-portnummer forbi der nu sidder en USB-COM-port i et bestemt hul i USB-hubben. Hvad der så sker, hvis man har flere USB-COM-dimser er vist stadig ret tvivlsomt.5. februar 2010 kl. 16:53 #31729
rigoDeltager- Super Nova
Der i hverfald stor forskel på XP og den nye win7, i XP tog den bare ny com port hvergang med det samme stik jeg har brugt hele tiden. Man behøver engang køre driver end mere
5. februar 2010 kl. 17:29 #31730
andreas- Super Giant
Jeg blander mig lige 😉
De USB-til-RS232 du har Rigo er formentlig uden serienummer, som Jacob skriver, og derfor vil den hvergang hive næste nummer i rækken. Jeg har selv haft den type adaptere og fandt dem ganske irriterende, derfor lavede jeg de andre. Det er driveren til kablerne der gemmer serienummeret og derfor ved den at lige præcis den dims skal ha’ det og det COM ports nummer, og der er ikke nogle problemer med at ha’ flere på og give dem forskellige numre. Og de får samme nummer næste gang, også selv om man forbinder det anderledes, f.eks. gennem en anden hub.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Bog/artikel om EQMOD' er lukket for nye svar.