Bog om at tegne og visuelle observationer

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Bog om at tegne og visuelle observationer

• Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 34 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Der er kommet en ny, aldeles fremragende bog om visuel astronomisk observation og tegning. På fransk. Det har dog ikke afholdt mig fra at bestille den. Bogen hedder “Astrodessins”, hvilket kan oversættes til astrotegninger. Man kan kigge lidt i bogen her:

http://www.astrodessin.com/apercu.html

Hovedside: http://www.astrodessin.com/index.html

Bestilles her: http://www.astrodessin.com/commander.html (tryk på Hors France og betal med Paypal)

Kig den igennem med linket øverst og se de fuldstændigt syrede tegninger! Jeg har købt den. Det bliver min julegave til mig selv i år.

Thomas, Bornholm

tom.a
      Deltager
        • Super Giant

For pokker for nogle flotte tegninger!!! Shocked

Har skrevet den på min ønskeseddel som fødselsdagsgave Smile

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
        Min blog http://grib-stjernerne.dk/

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Bogen kom d.23, men da var jeg ikke hjemme! Nu har jeg hentet den i postbutikken i brugsen og kigget den igennem. Og kigget lidt mere. Og mere. For i den hulen da osse, med sindssyge tegninger! Der er knapt en side i de to bøger, hvor man ikke kan finde en tegning. Der må være langt over tusind, for der er +540 sider i de to bøger tilsammen og der er mange sider, hvor der er 8 – 10 tegninger, eller flere.

Nogle af tegningerne er helt vilde. Der er tegninger af planetariske tåger, observeret med et 1m teleskop med 2400x forstørrelse… Der er nogle helt absurd detaljerede planettegninger, observeret med 400 – 500mm teleskoper i god seeing med 400x – 900x forstørrelse. Galaksetegningerne er også fantastiske.

Ekstremt anbefalelsesværdig bog for den entusiastiske, visuelle observatør, også selvom man ikke kan læse fransk, for billederne alene er rigeligt bogens pris værd.

Thomas, Bornholm

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Apropos – så er der en lille en siders artikel i Astronomy

december 2013. Kan scannes hvis nogen er interesserede?

Edit: altså om at tegne/sketcherudibr2013-12-27 18:11:32

/Rudi B. Rasmussen

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Ja, post den bare. Altid sjovt at læse den slags.

Ang. bøgerne, så troede jeg, ud fra hjemmesidens billeder, at det drejede sig om to bøger i A5 format, eller deromkring, men formatet er faktisk A4! Nogle af tegningerne fylder en hel A4 side.

Thomas, Denmark

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Hej Thomas

Er det muligt du vil tage et par billeder af et par sider, så man kan danne sig et indtryk.

Omkring det franske, er det små korte sætninger eller længere afhandlinger. Tror du er muligt med sine begrænsede sprogkundskaber at stave sig igennem teksten?

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Lars

Jeg skal gerne prøve at tage nogle billeder.

Det franske er ret så avanceret! Jeg forstår en smule af det, kan gætte mig til noget og er helt lost ved resten… Men billederne er flotte og man får meget information bare fra dem og så teleskop-data osv. som jo er tilføjet ved hvert billede.

Der er et temmelig grundigt afsnit om hvordan synet fungerer og her må man sige, bogens gennemførthed lyser igennem: Der er ikke et eneste foto! Alle illustrationer af øjets virkemåde, nerveceller, hjernen, etc., alt er tegninger!

På mange måder er bogen nærmest en renæssance. Planetbillederne og de sort/hvide deep-sky billeder bringer minder frem om astronomibøgerne fra før rumalderen.

Thomas, Bornholm

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Jeg prøvede at tage nogle fotos af et par af siderne, men det blev ikke godt. Papiret er ret blankt, så der kom reflektioner fra blitzen. Enten skal jeg prøve i dagslys, eller også skal jeg skanne dem.

Thomas, Bornholm

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Iøvrigt: Hvis denne bog ikke bliver oversat til engelsk, vil det være en forbrydelse mod menneskeheden – eller i hvert fald mod alverdens amatørastronomer, der ikke kan fransk.

Thomas, Bornholm

jan.jakobsen
                        • Planet

Lyder som en spændende bog Thomas, jeg kan aboslut intet fransk så håber den kommer på engelsk. Jeg er blevet meget ispireret af dine beretninger om visuelt astronomi.Clap

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Tak, Jan. Jeg håber, jeg får mere tid og overskud i det nye år, så jeg kan observere mere og igen komme i gang med at tegne.

Thomas, Bornholm

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Ah, Erika Rix. Hende kender jeg udmærket fra CN. Tak for det, Rudi.

Thomas, Bornholm

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Bog om at tegne og visuelle observationer' er lukket for nye svar.