boblen i rimelig seeing

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER boblen i rimelig seeing

• Dette emne har 36 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 1 måned siden af nvc. This post has been viewed 392 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 37 i alt)
  • Forfatter

wieben
    Deltager
      • Nova

Hej Lars,

Du har fuldstændig ret. Det handler om fotonflux pr. pixel, pixel opløsning og seeing.

Måske en kombination mellem sum af mindre serier og sigma reject mellem serierne kan give det bedste af begge teknikker.

wieben
      Deltager
        • Nova

Hent vildt flot behandling Jesper. Og tillykke til Morten at det hele opstillingen nærmer sig perfektion.

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

morten wrote: Tak Jesper for (som vanligt) helt suveræn behandling af billedet, og for kommentaren.

Lars du har helt ret, specielt fordi jeg er 58 år (og faktisk lidt ordblind, sig det ikke til nogen – jeg har bl.a. levet af at skrive hele mit liv). I den unge generation er de stærke verber på retur.

Hej Morten

Det er selvølgelig i orden – ordet er “strakt”., men det gør ikke dit arbejde ringere.

Og så er du ikke den eneste, som anvender denne bøjning.

Mvh

Torben (med riven)

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Sproget udvikler sig jo hele tiden og retskrivningen følger udviklingen, ikke omvendt. Hvis bøjningen strukket fortsat bliver almindeligt brugt, bliver det til retskrivning i løbet af nogle år… Men det er off topic så lad os få fat i moderatoren… Æhhh…

morten
            Deltager
              • Super Nova

Tak for kommentarer til billedet, Heine, Erik, Lars, Jesper, TOC Torben og andre.

Jeg fik lavet en stak OIII, og har lavet en bicolor af alle exp over 2.4 pixels. Kan dog ikke rigtigt styre stjernefarverne. må nok vente til vejret tillader en RBG. Jeg har lægget den i linket nedenfor.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/27494488/ha%202_4-RGB.fit

Også i fremtiden vil det stadig være sådan at smalbånd vil give bedre kontrast. Smalbånd er sværere for de nye teknikker fordi signalet er så svagt. Det er klart, at når støjen kommer derned, hvor man kan få en reel fotontæller, så bliver eksponeringstiderne og filtre ligegyldige. Det forudsætter at den samlede støj er så lav, og QE så høj, at man entydigt kan sige at en foton har, eller ikke har, ramt en given pixel. Jeg tror der går et stykke tid før vi er der, men det bliver spændende.morten2016-09-18 15:34:59

jesper
              Deltager
                • Neutron star

Hej Morten,

Har du mulighed for at lægge OIII stakken op separat? Det er svært at billedbehandle når Ha og OIII er lagt sammen.

nvc
                Deltager
                  • Super Giant

Ja det er virkelig super data/billeder Morten/Jesper, glimrende!

Mvh. Niels

morten
                  Deltager
                    • Super Nova

Tak niels, du har jo selv lavet et fremragende billede at dette klassiske objekt.

Jesper

Her er to links, jeg har udviddet selektionen til Ha delen, så alt over 2.4 pixels kommer med (ca 2”).

Der er ikke så meget oIII, så det er støjende. Måske er det ikke umagen værd, jeg laver nogle flere data, senere i år eller til næste år.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/27494488/OIII%202_4.fit

https://dl.dropboxusercontent.com/u/27494488/ha%202_4.fit

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Tak for filerne. Nej der er godt nok ikke meget OIII men det der er kan bruges. Jeg tror måske heller ikke det er umagen værd at bruge mere tid på OIII. Måske hellere noget RGB til stjernerne? Nu vil jeg prøve at lave en bicolor version.

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

Jeg har sat en bicolor version ind her ovenover den rene h-alpha udgave:

http://www.astrofoto.dk/Morten-boble.html

nvc
                        Deltager
                          • Super Giant

Prøvede lige med en boble mix-version fra dengang Morten, desværre var/er mit FOV væsentlig mindre end dit, altså en MlC-NVC boble version,

Edit 19/9-2016, 9.58: Efter Michaels nedenstående indlægbesluttede jeg at modificere ovenstående version til en mere afdæmpet udgave. Her er den “originale udgave”,

Mit bidrag til boble mix billedet, hovedsagelig farverne, kommer jo fra 2014,

http://www.forum.2astro.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7999

Mvh. Niels nvc2016-09-19 10:50:21

michaelr
                          Deltager
                            • Super Giant

Holy shit, undskyld mit sprog, det er bare lidt vildt det der. Super flot billede Jesper, men Niels komposit var lidt en mavepuster. Jeg måtte sidde ned, tage dybe beroligende vejrtrækninger, drikke lidt koldt vand. Jeg er så småt ved at komme på fode igen, koldsveden er næsten væk og jeg ryster ikke så meget på hånden, så jeg kan skrive på en iPad igen. Men holy shit!! Bliv ved, stop ikke!

Bedste hilsner Michael

nightsky
                            Deltager
                              • Neutron star

Den gamle skrøne med at man ikke kan tage sindsyg gode astrofotos fra Danmark er hermed officielt afgået ved døden.

Dybde, opløsning og billedbehandling er helt i top.

Lars Malmgren
                              Deltager
                                • Super Nova

BRAVO Clap

morten
                                Deltager
                                  • Super Nova

Tak til Jesper og Niels for ekspert behandling. Kombinerede data er åbentbart vejen frem.

Tak også til Lars, Michael og Niels for meget fin ros, det er rigtigt rart at få.
                                Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 37 i alt)
                                • Emnet 'boblen i rimelig seeing' er lukket for nye svar.