boble Nebulaer

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER boble Nebulaer

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 693 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

Frank Larsen
    Moderator
      • Super Nova

Hej Alle

Natten til Fredag luftede jeg kikkerten og gik på sæbeboble jagt.

Først skulle jeg prøve den nye boble og derefter den gamle.

New Bubble:

R: Halfa 3x420sekunder, G: O[III] 300+420+600sekunder, B: S[II] 420sekunder
      Det er presset rigtig meget iøvrigt.

Nå, men hovedmålet var NGC7635 Bubble Nebula som stod næsten i Zenith og jeg var kun få milimeter fra at crashe teleskopet da filterhjulet næsten ramte gaflens base – pyha.
      Jeg har valgt hubble paletten til dette objekt da jeg syntes det blev mere harmonisk og detaljeret:

LRGB:

Grøn: Ha: 9x400s bin 1×1
      Blå: OIII: 7x300s bin 2×2
      Rød: SII: 7x300s bin 2×2

Lum=Ha

Udstyr til begge bobler var:
      LX200 12″ arbejdende ved f/3.3 ved brug af reducer. Starlight Express SXVH9 kamera samt astrodon 6nm Narrowband filtre. Guided med Phd og QCam5 på en 102/600mm frauenhofer.

FrankLarsen2008-09-29 22:17:08

rigo
      Deltager
        • Super Nova

Nice Frank…

Det med at du laver bin 2×2 hvad / hvor meget giver det ?

Er det let at stack sådan forskelige bin’s ?

Frank Larsen
        Moderator
          • Super Nova

Hej Rigo

Binning 2×2 gør eksponeringstiden 4 gange mindre.

Opløsningen bliver det halve.

Den lavere opløsning kompenserer jeg for ved at optage min Luminace kanal i 1×1 binning. I dette tilfælde valgte jeg at Halfa skulle være både farve og Lum.

Husk at LRGB er det primært Lum kanal der bestemmer detaljerne – farvekanalerne kan man i princippet blurre en hel del.

Maxim kan stacke hvadsomhelst. Her har jeg selvfølgelig kun stacket billeder af samme størrelse – det er først når jeg laver LRGB billedet at der bliver lidt sjov – men Maxim resampler bare bin 2×2 til 1×1 og så kører det helt transperant.

Men man sagtens stacke billeder med forskellig binning og med forskellig brændvidde. Kun hvis feltet ikke er nogenlunde det samme kan man blive nødtil at lave lidt beskæring efterfølgende.

Men man skal være klar over at det giver en anelse mere udlæsningsstøj at køre binning 2×2 eller 3×3 så sørg for at få signal nok.

Jeg bruger af og til bin 3×3 hvis jeg skal frame et objekt eller se hvad der er.

Frank Larsen
          Moderator
            • Super Nova

Jeg glemte lige at tilføje at Maxims autostarmatch har det lidt svært med at aligne bin1x1 og bin2x2 hvis der er mange stjerner.

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Hvosa, ja den resampler… Det er lykkes mig engang at få den til at resample Lum ned til RGB, se det var ikke lige det man ville 🙂 Aner ikke hvorfor, tror det var en fejl40.

Astromestrisk alignment kan altid bruges.

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Jeg plejer istedet for at lade Maxim gøre det, selv stacke og resample , syntes det giver mere kontrol, har ikke teste om det giver bedre resultat., Eks er min M13 og Dobbelhoben også alle i L1x1 rgb2x2

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'boble Nebulaer' er lukket for nye svar.