Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål

• Dette emne har 395 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 23025 times
Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 396 i alt)
  • Forfatter

hans.bengtsson
      • Main Sequence

För att klargöra:

Den korrekta positionen för stjärnan är (i överensstämmelse med vad Jacobb ger):

19 43 32.6 +23 45 08 (J2000.0)

Jag misstänker att det är just det cirkumstellära skal kring stjärnan som orsakar IR-excessen som nu har upptäckts. Bra jobbat!

m v h

Hans Bengtsson

jacobb
        • Nova

Hmmm meget spændende, men kan det bevises/afvises? Og ville det give så skarpe veldefinerede kanter?

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Vi må have nogle flere, dybe billeder af tågen. Gerne gennem smalbåndsfiltre. Og et spektrum ville være meget værd, men det kræver et professionelt teleskop, når vi er nede i de magnituder. Jeg tror, vi står os ved at starte med smalbåndsfiltre og måske et superdybt crowd imaging billede. Så må vi gå til en professionel og få hjælp til at tage spektra. Det vil afsløre, hvilken type objekt, vi har med at gøre. I alle tilfælde er det jo super interessant, uanset om det er en planetarisk tåge eller en stjerne med en skal af støv, der gløder i IR.

Thomas, Bornholm

jacobb
            • Nova

Ja det er sgu fedt det her Thumbs%20Up

(sagt som en ægte Københavner slog det mig lige…)

Jacobb2013-09-17 19:49:36

hans.bengtsson
              • Main Sequence

Jag vet inte riktigt hur det kan bevisas. Men statistiskt kan man se:

Tycho-2-katalogen innehåller 2539913 stjärnor. Av dessa var det endast 1938 stycken som uppvisade den IR-excess man kan förvänta sig om stjärnan omges av ett cirkumstellärt skal, således endast 1 stjärna av 1311 stjärnor.

Att just denna stjärna, som tycks ha något som liknar ett cirkumstellärt skal, finns med i katalogen känns logiskt. Det skulle vara statistiskt osannolikt (men inte omöjligt, förstås) att detta skulle inträffa av en slump.

m v h

Hans Bengtsson

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Hans, hvilket katalog mener du, stjernen logisk skulle være med i?

Thomas, Bornholm

hans.bengtsson
                  • Main Sequence

Hej!

Jag tänkte på katalogen över Tycho-2-stjärnor med IR-excess som jag länkade till.

M v h

Hans Bengtsson

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Aha! Jeg skulle lige læse alle dine beskeder sammenhængende, for at forstå meningen (ikke, at jeg ikke kan forstå svensk, jeg taler det flydende).

Tågen tilhører altså stjernen i midten, hvilket vi også hele tiden har mistænkt, men den er ikke en planetarisk tåge, men en støvskal, som opvarmes og stråler i IR.

Det giver jo god mening, men for at være sikre, så skal der nogle spektra til. Og nogle flere fotos ville heller ikke være af vejen.

Thomas, Bornholm

jacobb
                      • Nova

Tjoo det giver jo mening, stadig spændende Thumbs%20Up

Bliver sjovt at se hvor langt vi når med det her

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Ja, meget spændende! Også selvom det ikke er en planetarisk tåge. Måske endnu mere spændende, for jeg kan ikke komme i tanke om andre stjerner med stor IR luminans, der har en synlig støvskive…

Thomas, Bornholm

jacobb
                          • Nova

Jeg troede at man skulle bruge special udstyr til den slags…

Men lad os nu se hvad det bliver til…

Hvis man googler det så lader det bestemt ikke til at være noget der er muligt, men man ved jo aldrig

jesperg
                          Deltager
                            • Super Nova

Gad vide hvor langt op i bølgeområdet man skal, for at få meget lys i kassen?

Jeg har et ældre DSLR (Canon 20D) der er konverteret til IR, med et filter indsat, optager det kun over 742 nm. (uden filter skæres intet UV/IR.

Mit mere moderne kamera har indsat et permanent Astrodon filter, der åbner for H-a men skærer alt væk over 700 nm.

Jesper G.

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Hmmmmmm. På POSS2/UKSTU R og B billederne er tågen temmelig vel synlig. På POSS2/UKSTU IR billederne er den derimod aldeles usynlig! Og stjernen er heller ikke klarere, end på de blå og røde billeder.

Skulle en tåge og stjerne, der angiveligt skulle skinne stærkt i IR ikke være klarere på IR billederne, end på de blå????

Her er noget, der ikke stemmer.

Thomas, Bornholm

jacobb
                                • Nova

Godt at der er aktive folk herinde, jeg har ikke haft tid til at kigge på sagerne omkring ir endnu…

Uden at være sikker så er det meste optik irblock coated ikke..

Mine Baader filtre er også, her Ha 7nm

Jeg har dog 2 irpass filtre til planeter, men hvis teleskopet er coated så er det svært.

Opdateret med et stort, “Tror jeg nok”Jacobb2013-09-18 12:35:55

jacobb
                                  • Nova

Nu har jeg prøvet at finde noget mht ir og synes ikke rigtig jeg kommer nogen vegne.

Thomas, det virker lidt besynderligt det du beskriver mht at den ikke er synlig…

Hmmm, håber jeg snart får svar fra en ekspert jeg kontaktede

Fik du kontaktet Kohoutek Thomas?

Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 396 i alt)
                                • Emnet 'Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål' er lukket for nye svar.