› Fora › ASTRO-FORUM › GENEREL ASTRONOMI › Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål
- Dette emne har 395 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 23021 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. september 2013 kl. 15:25 #107122
Frank LarsenModerator- Super Nova
Lars Malmgren wrote: Potientielt crowd-project ??
Hvor og hvordan rapporterer man sådan noget til de professionelle ??Godt spørgsmål. Måske Jacob skal spørge Dave Jurasevich som jo opdagede sæbeboblen i Crescent og brugte 2 hårde år på at få den godkendt gennem CBAT. Han nævner selv at det IKKE er den rigtige vej at gå. Der skal en artikkel i et professionelt videnskabeligt astronomisk tidskrift til – det er den hurtige og foretrukne vej da CBAT primært arbejde med transiente objekter ((super)novaer og asteroider).
16. september 2013 kl. 15:26 #107123
hans.bengtsson- Main Sequence
Jag tror också att detta är en planetarisk nebulosa.
Om man tittar på de 6 bilderna som är tillgängliga via DSS Plate Finder, så ser man i rött en ungefär cirkulär nebulositet, och i blått en nebulositet som sträcker sig ungefär Sydväst – Nordost. Andra stjärnor av ungefär samma magnitud på bilderna är inte omgivna av motsvarande nebulösa region, så det handlar knappast om någon bildeffekt (halo). Jag kan inte heller se att nebulosan tidigare är katalogiserad.
M v h
Hans Bengtsson
16. september 2013 kl. 15:41 #107126
edbbobDeltager- Super Nova
Spændende tråd.
Den er perfekt til et crowd imaging projekt. Jeg skal absolut ikke rode mig ud i mere end jeg har gang i, i forvejen, men hjælper gerne med erfaringer fra JE, M81 og M27. Tænk på at data ikke behøver at være skudt i går eller i morgen. Finten her er at få så mange data som muligt, så man kan lave en vægtet stack, med maks SNR. Da objektet er relativt lille, kan man croppe det ud af de alignede stacks, og det gør resten af arbejdet utroligt meget nemmere. Så det er bare med at komme i arkiverne…
Vh
Morten
16. september 2013 kl. 19:35 #107142
astrojensenDeltager- Neutron star
Hej Jacob
Send lige din PM igen. Postkassen er tømt. Hvorfor dælen er der ikke ubegrænset plads? Det er der på alle andre fora.
Anyway. Folkens, gå bare i gang med et crowd imaging projekt. Det ville være pænt cool. Objektet er cirka 1′ i diameter, så teleskoper med lidt længere brændvidde vil nok være at foretrække.
Jeg prøver at undersøge, hvem vi kan kontakte. Det kan tage lidt tid.
Thomas, Bornholm
16. september 2013 kl. 19:56 #107143
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Interessant opdagelse. Umiddelbart vil jeg mene, at den ikke
ligner boblen som blev opdaget for ca. fem år siden. Den ad-skiller sig derved, at den ikke ser ud til at have veldefineretyderkant, men tilsyneladende har en større klarhed jo mereman nærmer sig centret af den.På POSS II-optagelserne i hhv. rød og blå er forskellen ret stor.Som flere skriver, så er den tydeligst i rød, men interessant nok,så er der også et par tydelige features som udgår fra centret påden blå – og hvis man ser godt efter, så er der på den blå nogetsom minder om en markeret yderkant som tegner det meste af encirkel.På den røde ser det ud som om stjernen GSC 2139 1802 befindersig i centret, men det gør den ikke på den blå.For god ordens skyld er her positionen på “centralstjernen” – hvilketden muligvis ikke er, da man burde forvente en svagere af slagsen,hvis man skal sammenligne med naturen af de kendte planeta-riske tåger – men hvad ved bønder om agurkesalat?Pos: 19h43m32,6312s – 23 45,1363NmvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
16. september 2013 kl. 20:03 #107144
hans.bengtsson- Main Sequence
Nedanstående bild är hämtad via DSS Plate Finder. Poss-II Blue, 24 juli 1990. Storlek 3×3 bågminuter, norr är uppåt. Nebulosan tycks här ha en utsträckning ungefär SW-NE.
m v h
Hans Bengtsson
16. september 2013 kl. 22:11 #107151
jacobb- Nova
Nå så fik jeg svar fra en meget venlig Dave Jurasevich.
Han syntes det lød meget spændende og hans eneste umiddelbare forbehold var at det er et meget ofte fotograferet område.
Han sagde at følgende skulle tjekkes igennem grundigt
A Catalogue of HII Regions, Stewart Sharpless, US Naval Observatory, September 10, 1959
A Comparison Catalogue of H-II Regions, Pavla Marsalkova, Stefanik Observtory, Prague, and Dept. of Astronomy and Astrophysics, Charles University, Prague, Czechoslovakia, 03 June 1973
Lynds’ Catalogue of Bright Nebulae , B.T. Lynds, Steward Observatory, University of Arizona, January 26, 1965
Catalogue of Galactic Planetary Nebula, L. Kohoutek, 2001.
Digital Sky Survey (DSS) plates from the SIMBAD database including POSS I, POSS II, Quick V, HST Phase 2 (GSC1 and GSC2)
The INT Photometric Ha Survey of the Northern Galactic Plane (IPHAS)
WHAM HII Survey
Spitzer Space Telescope Survey
The IPHAS survey listed above is a current survey being done on the Canary Islands. It’s picked up hundreds of new planetary nebulae, so this is the one I’d pay close attention to after you’ve exhausted the older catalogs.
Mvh
Jacob
Jacobb 2013-09-16 22:16:11 16. september 2013 kl. 22:23 #107154
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hihi super! – Jamen så er det bare at gå igang.
Jeg har desværre noget arbejde jeg skal have for hånden her i aften og i nat så jeg melder mig ikke under fanen lige nu. Hvis det bliver ordentligt klart her senere kan det være teleskopet bliver sat igang ved f=3042mm i Ha og OIII
16. september 2013 kl. 22:31 #107155
jacobb- Nova
Ja det lugter langt væk af meget arbejde det her
Cool hvis du tager lidt med ha og OIII, og udover det er al hjælp velkommen
Jeg prøver at få lidt skud i SII mellem skyerne bare for at få billedet færdigt, dog stadig med mine 450mm…
Ingen mindreværdskomplekser her
Jacobb 2013-09-16 22:33:51 16. september 2013 kl. 22:41 #107158
jacobb- Nova
Afprøver forresten nyt legetøj i form aaf Lunatico’s “good night system” i forbindelse med en beta version af CCDAP5 der understøtter GNS
Indtil videre med succes
Jacobb 2013-09-16 22:43:06 16. september 2013 kl. 23:40 #107160
jacobb- Nova
Drenge!!! Smid lige nogle svømmevinger og et korkbælte ud til mig!!!
Jeg er på dyyybt vand
16. september 2013 kl. 23:48 #107161
Vrøvl! Der sker sgu ikke noget! Tag en dyb indånding og slap af.
Nu skal vi bare ha’ identificeret den der boble, hvis den allerede er katalogiseret, eller have gennemfotograferet den og dokumenteret hele processen, hvis den ikke er, så der kan sendes en rapport til en eller anden.
Thomas, Bornholm
16. september 2013 kl. 23:50 #107162
jacobb- Nova
Hæ hæ, skønt med en lille peptalk! Takker
17. september 2013 kl. 10:15 #107172
Okay. Nu har jeg checket Lynds, Sharpless og Kohoutek katalogerne, uden resultat. Objektet er ikke deri. Jeg har prøvet med IPHAS, men deres dataformater er LIDT for nørdede for mig. Der er ekstremt mange objekter og ingen deciderede fotos at gå ud fra, så vidt jeg kunne finde. Her må jeg have professionel hjælp.
Objektet optræder på alle fotos i DSS, undtagen Quick-V og IR.
Næste skridt er nok at kontakte Kohoutek. Han arbejder på observatoriet i Hamborg og jeg har hans email.
Skal jeg fortsætte? Y/N
Thomas, Bornholm
17. september 2013 kl. 10:19 #107174
jacobb- Nova
Hej Thomas
Super arbejde!! Jeg sad igår aftes og tjekkede på livet løs, gav dog op ligesom dig mht IPHASDu må meget gerne kontakte ham, jeg tænker på at kontakte en Henrik kender inde på NBIMvhJacob -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål' er lukket for nye svar.