Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål

• Dette emne har 395 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 23021 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 396 i alt)
  • Forfatter

Frank Larsen
    Moderator
      • Super Nova

Lars Malmgren wrote: Potientielt crowd-project ??
      Hvor og hvordan rapporterer man sådan noget til de professionelle ??

Godt spørgsmål. Måske Jacob skal spørge Dave Jurasevich som jo opdagede sæbeboblen i Crescent og brugte 2 hårde år på at få den godkendt gennem CBAT. Han nævner selv at det IKKE er den rigtige vej at gå. Der skal en artikkel i et professionelt videnskabeligt astronomisk tidskrift til – det er den hurtige og foretrukne vej da CBAT primært arbejde med transiente objekter ((super)novaer og asteroider).

hans.bengtsson
        • Main Sequence

Jag tror också att detta är en planetarisk nebulosa.

Om man tittar på de 6 bilderna som är tillgängliga via DSS Plate Finder, så ser man i rött en ungefär cirkulär nebulositet, och i blått en nebulositet som sträcker sig ungefär Sydväst – Nordost. Andra stjärnor av ungefär samma magnitud på bilderna är inte omgivna av motsvarande nebulösa region, så det handlar knappast om någon bildeffekt (halo). Jag kan inte heller se att nebulosan tidigare är katalogiserad.

M v h

Hans Bengtsson

edbbob
        Deltager
          • Super Nova

Spændende tråd.

Den er perfekt til et crowd imaging projekt. Jeg skal absolut ikke rode mig ud i mere end jeg har gang i, i forvejen, men hjælper gerne med erfaringer fra JE, M81 og M27. Tænk på at data ikke behøver at være skudt i går eller i morgen. Finten her er at få så mange data som muligt, så man kan lave en vægtet stack, med maks SNR. Da objektet er relativt lille, kan man croppe det ud af de alignede stacks, og det gør resten af arbejdet utroligt meget nemmere. Så det er bare med at komme i arkiverne…

Vh

Morten

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Jacob

Send lige din PM igen. Postkassen er tømt. Hvorfor dælen er der ikke ubegrænset plads? Det er der på alle andre fora.

Anyway. Folkens, gå bare i gang med et crowd imaging projekt. Det ville være pænt cool. Objektet er cirka 1′ i diameter, så teleskoper med lidt længere brændvidde vil nok være at foretrække.

Jeg prøver at undersøge, hvem vi kan kontakte. Det kan tage lidt tid.

Thomas, Bornholm

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Interessant opdagelse. Umiddelbart vil jeg mene, at den ikke

ligner boblen som blev opdaget for ca. fem år siden. Den ad-

skiller sig derved, at den ikke ser ud til at have veldefineret

yderkant, men tilsyneladende har en større klarhed jo mere

man nærmer sig centret af den.

På POSS II-optagelserne i hhv. rød og blå er forskellen ret stor.

Som flere skriver, så er den tydeligst i rød, men interessant nok,

så er der også et par tydelige features som udgår fra centret på

den blå – og hvis man ser godt efter, så er der på den blå noget

som minder om en markeret yderkant som tegner det meste af en

cirkel.

På den røde ser det ud som om stjernen GSC 2139 1802 befinder

sig i centret, men det gør den ikke på den blå.

For god ordens skyld er her positionen på “centralstjernen” – hvilket

den muligvis ikke er, da man burde forvente en svagere af slagsen,

hvis man skal sammenligne med naturen af de kendte planeta-

riske tåger – men hvad ved bønder om agurkesalat?

Pos: 19h43m32,6312s – 23 45,1363N

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

hans.bengtsson
                • Main Sequence

Nedanstående bild är hämtad via DSS Plate Finder. Poss-II Blue, 24 juli 1990. Storlek 3×3 bågminuter, norr är uppåt. Nebulosan tycks här ha en utsträckning ungefär SW-NE.

m v h

Hans Bengtsson

jacobb
                  • Nova

Nå så fik jeg svar fra en meget venlig Dave Jurasevich.

Han syntes det lød meget spændende og hans eneste umiddelbare forbehold var at det er et meget ofte fotograferet område.

Han sagde at følgende skulle tjekkes igennem grundigt

A Catalogue of HII Regions, Stewart Sharpless, US Naval Observatory, September 10, 1959

A Comparison Catalogue of H-II Regions, Pavla Marsalkova, Stefanik Observtory, Prague, and Dept. of Astronomy and Astrophysics, Charles University, Prague, Czechoslovakia, 03 June 1973

Lynds’ Catalogue of Bright Nebulae , B.T. Lynds, Steward Observatory, University of Arizona, January 26, 1965

Catalogue of Galactic Planetary Nebula, L. Kohoutek, 2001.

Digital Sky Survey (DSS) plates from the SIMBAD database including POSS I, POSS II, Quick V, HST Phase 2 (GSC1 and GSC2)

The INT Photometric Ha Survey of the Northern Galactic Plane (IPHAS)

WHAM HII Survey

Spitzer Space Telescope Survey

The IPHAS survey listed above is a current survey being done on the Canary Islands. It’s picked up hundreds of new planetary nebulae, so this is the one I’d pay close attention to after you’ve exhausted the older catalogs.

Mvh

Jacob

Jacobb2013-09-16 22:16:11

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

Hihi super! – Jamen så er det bare at gå igang.

Jeg har desværre noget arbejde jeg skal have for hånden her i aften og i nat så jeg melder mig ikke under fanen lige nu. Hvis det bliver ordentligt klart her senere kan det være teleskopet bliver sat igang ved f=3042mm i Ha og OIII

jacobb
                      • Nova

Ja det lugter langt væk af meget arbejde det her

Cool hvis du tager lidt med ha og OIII, og udover det er al hjælp velkommen

Jeg prøver at få lidt skud i SII mellem skyerne bare for at få billedet færdigt, dog stadig med mine 450mm…

Ingen mindreværdskomplekser her Jacobb2013-09-16 22:33:51

jacobb
                        • Nova

Afprøver forresten nyt legetøj i form aaf Lunatico’s “good night system” i forbindelse med en beta version af CCDAP5 der understøtter GNS

Indtil videre med succes

Jacobb2013-09-16 22:43:06

jacobb
                          • Nova

Drenge!!! Smid lige nogle svømmevinger og et korkbælte ud til mig!!!

Jeg er på dyyybt vand

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Vrøvl! Der sker sgu ikke noget! Tag en dyb indånding og slap af.

Nu skal vi bare ha’ identificeret den der boble, hvis den allerede er katalogiseret, eller have gennemfotograferet den og dokumenteret hele processen, hvis den ikke er, så der kan sendes en rapport til en eller anden.

Thomas, Bornholm

jacobb
                              • Nova

Hæ hæ, skønt med en lille peptalk! Takker

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Okay. Nu har jeg checket Lynds, Sharpless og Kohoutek katalogerne, uden resultat. Objektet er ikke deri. Jeg har prøvet med IPHAS, men deres dataformater er LIDT for nørdede for mig. Der er ekstremt mange objekter og ingen deciderede fotos at gå ud fra, så vidt jeg kunne finde. Her må jeg have professionel hjælp.

Objektet optræder på alle fotos i DSS, undtagen Quick-V og IR.

Næste skridt er nok at kontakte Kohoutek. Han arbejder på observatoriet i Hamborg og jeg har hans email.

Skal jeg fortsætte? Y/N

Thomas, Bornholm

jacobb
                                  • Nova

Hej Thomas

Super arbejde!! Jeg sad igår aftes og tjekkede på livet løs, gav dog op ligesom dig mht IPHAS
                                  Du må meget gerne kontakte ham, jeg tænker på at kontakte en Henrik kender inde på NBI
                                  Mvh
                                  Jacob
                                Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 396 i alt)
                                • Emnet 'Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål' er lukket for nye svar.