Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål

• Dette emne har 395 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 23019 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 396 i alt)
  • Forfatter

jacobb
      • Nova

I farten glemte jeg at sige mange tak til dig Thomas, håber du hører noget fra “de kloge hoveder” snart.

Mvh og endnu engang tak

Jacob

jacobb
        • Nova

Lige et link til den tråd på deepskyforum som astrojensen talte om

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Boblen omkring TYC 2139-1802-1 er også synlig på SLOAN Digital Sky Survey, hvor den har en temmelig skarpt afgrænset kant mod syd og en noget mere diffus kant mod nord. Desværre er feltet skåret af mod vest, ned gennem tågen omkring TYC 2139-1802-1, så man kan ikke se vestsidens kant.

Det hele minder mistænkeligt om en planetarisk tåge…! Den virker alt for afgrænset, til at den kan være en del af det større tågekompleks, men selvfølgelig kan man ikke udelukke dette.

Vrider mit hovedet, for at finde ud af, hvem man nu skal kontakte. Holder jer underrettet.

Thomas, Bornholm

Frank Larsen
          Moderator
            • Super Nova

Jeg kan ikke finde nogen referencer via Aladdin, VizieR, Simbad
            osv. 4 bueminutter væk er der tilgengæld masser at observationer i IR
            og alle mulige andre bånd.

Der er et clue dog – tycho stjernen
            optræder i et katalog med “Excess IR”. Jeg har dog dog kigget på POSS
            pladerne fra både 5+’erne og de nyere og den er helt klart tydeligst i
            0.65um båndet (Halfa) så med mindre den skyldes en IR læk i filtrene så
            er jeg også ret overbevist om at det er en reel feature. Når man ser på
            de andre klarere stjerner i feltet har de dog også haloer så der skal
            vist mere observation til for at være sikker.

Men raporter om
            nebulositet i forbindelse med denne stjerne kan jeg ikke finde – så jeg
            er ret sikker på at den ikke er katalogiseret. Ny er den dog ikke 😉

her er DSS2 band F fra POSSII pladerne forstærket en del.

Her CDS link hvor alle CDS registrerede kataloger er samlet og listet omkring den position:
            http://cdsportal.u-strasbg.fr/#19%2043%2033.0%20+23%2045%2015

Spændende!

jacobb
              • Nova

Ja det er lidt spændende, og endnu engang tak til jer for hjælpen indtil videre!

Jeg tjekker astro-forum mere end normalt disse dage…

Mvh

Jacob Bassøe

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Hej Frank

så med mindre den skyldes en IR læk i filtrene så er jeg også ret overbevist om at det er en reel feature.

På SLOAN billederne er boblen ret tydelig og har en skarp kant på sydsiden og en mere ujævn kant på nordsiden. Der er detaljer i boblen, der fuldstændig udelukker en artefakt.

Desværre kan jeg ikke gemme og uploade billeder fra SDSS eller linke til dem. Brug denne side:

http://skyserver.sdss3.org/dr8/en/tools/chart/navi.asp

Indsæt TYC 2139-1802-1 i søgevinduet og tryk enter og derefter på Get Image.

Desværre er billedet gennemskåret. Åbenbart stoppede survey’en der…

Thomas, BornholmAstrojensen2013-09-16 11:51:59

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Her er et negativbillede fra SDSS:

Det ligner absolut ikke en artefakt.

Edit: Her er det i positiv:

Her ses den ujævne lysfordeling og detaljerne i boblen bedre.

Thomas, BornholmAstrojensen2013-09-16 12:04:11

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Jeg kan uploade billedet i positiv, men det kommer ikke frem.

Thomas, Bornholm

Frank Larsen
                    Moderator
                      • Super Nova

Hmm, det er vist på tide at få rettet blikket (de store kikkerter) mod objektet ved lang brændvidde og få samlet nogle fotoner.

Ret overbevisende på SLOAN. Jeg kunne ikke liige overbevise aladdin til at vise DSS3

jacobb
                        • Nova

Hvad foreslår du Frank?

Lars Malmgren
                        Deltager
                          • Super Nova

Potientielt crowd-project ??

Svanen står jo fint lige nu…
                          Altså spændende hvis du er med til at identificere en ny planetarisk nebula, Jacob Thumbs%20Up

Hvor og hvordan rapporterer man sådan noget til de professionelle ??

jacobb
                            • Nova

Ja det begynder da at blive lidt spændende.

Jeg aner dog ikke hvor man skal henvende sig med den slags!?

jacobb
                              • Nova

Arbejder lige på at finde en at kontakte.

jacobb
                                • Nova

Astrojensen/Thomas din postkasse er fyldt

Frank Larsen
                                Moderator
                                  • Super Nova

Såmænd bare at vi går sammen og får taget nogle dybe optagelser med lang brændvidde. Og du skriver et paper og finder et sted at offentligøre.

Jeg kiggede lige på Sloan data i,g,r og u frames. tydelig rund struktur på R. langstrakt struktur i G, lidt data i I, men drukner i signal fra stjernen. Intet signal i U – men det er der generelt ikke.

Stjernen ligger omkring mag13 så det bliver en udfordring da strukturen er meget svag.

Men det kunne da være en opfordring til alle at tage nogle billeder med 1″-2″/pixel af området centreret på TYC 2139-1802-1. Og så må vi/du jo bare søge videre på nettet efter en navngiven henvisning. Indtil videre kan vi jo kalde den Jacobb-1 nebulaeLOL

Men skal du krediteres for opdagelsen er det er lang vej. Her er Dave Jurasevich historie om sæbeboblen ved Crescent som blev en 2 år lang kamp for at få opdagelsen krediteret.
                                  http://www.starimager.com/Image%20Gallery%20Pages/Hydrogen%20Alpha%20Images/ic%201318_AP_8%20pane%20mosaic_bubble%20nebula.htm

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 396 i alt)
                                • Emnet 'Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål' er lukket for nye svar.