Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål

• Dette emne har 395 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 23018 times
Viser 6 indlæg - 391 til 396 (af 396 i alt)
  • Forfatter

Frank Larsen
    Moderator
      • Super Nova

Tidsserier er vigtigst for at undersøge evt. variabilitet. Der kan være perioder på alt fra timer til måneder. Jeg forventer en løbende flux ændring, men da vi ikke ved noget som helst er det nok bedst at følge den tæt i en længere periode.

Stjernens BVR forhold er velkendte i litteraturen, men nogle meget dybe BVRI målinger kunne være interressante. Et par timer i B på 16″ kunne godt ønskes.

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Hermed et spektrum af de bedre, nok det bedste jeg har set af stjernen indtil nu.

Taget af Robin Leadbeater 2014-09-10, Lhires III, C11

Data bliver offentliggjort efter Starparty så alle kan prøve selv at lave en klassifikation af
        stjernen.

Under Starparty er der mulighed for at prøve kræfter med de data vi har. Jeg giver gerne
        lidt vejledning i brugen af VSpec og ISIS.

I grafen nedenfor har jeg en de-rødme (gad vide om det hedder det på dansk) på 1,29 og
        sammenlignet det med en B0V stjerne.

Det er faktisk slet ikke så let.

Nightsky2014-09-16 00:15:27

Frank Larsen
        Moderator
          • Super Nova

Hej Lars,

Ja – det er et rigtig godt spektrum. Virker dog lidt undersamplet – har han brugt binning under optagelsen?
          Bliver sjovt at sammenligne med den klassifikation jeg lavede tidligere.
          Vi skal have lavet en estimation af støjen i kontinuum så vi kan vurdere hvad der er linier og hvad der er støj.

Hils Robin mange gange og sig tak!

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Har hygget mig klassifikation ud fra Robin’s spektre

Bedste bud er stadig (med alle mulige forbehold) en B0V hovedserie. Der er dog enkelte
            ting som ikke passer perfekt.

Glæder mig vildt meget til at analysere disse data til Starparty sammen andre amatører der
            laver spektroskopi og fotometri.

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Hejsa.

Har tjekket mine filtre, det kunne jo være at filterhjulet ikke drejer V frem når man klikker på V, men det gør det altså.

Jeg tager data for de to nætter + flats +darks+bias med. SÅ kan vi kigge dem efter også..

mvh
              Jens

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Hej alle

Hermed Robin Leadbeaters data på stjernen, som i alle kan hente og prøve kræfter med.
                http://www.nightsky.dk/Astronomi/Stars/TYC2139-1801-1_Sphere/_tyc_2139-1802_20140910_874_Leadbeater.zip
                (Bemærk at de to emissionslinjer er himmelbaggrund)

Jeg har selv været i gang og er rimelig overbevist om at jeg begynder at have fat i den rigtige
                metode. Er ved at have styr på reddening og de effekter interstellar støv har på spektret.
                D.v.s. man kan begynde at udtale sig om det støv der er mellem os og stjernen og trække
                det fra i data.

Er det en ide med en on-line seession, send evt. PM, eller er projektet løbet ud i sandet her
                på forum? Skal det flyttes over på et mere aktivt forum? Det virker som spild af tid at skrive
                på astro-forum omkring dette emne.

Nightsky2014-09-28 20:14:53

Viser 6 indlæg - 391 til 396 (af 396 i alt)
              • Emnet 'Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål' er lukket for nye svar.