Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål

• Dette emne har 395 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 23017 times
Viser 15 indlæg - 376 til 390 (af 396 i alt)
  • Forfatter

Mogens.Bildsøe
    Deltager
      • Nova

FrankLarsen wrote: mangel på tydeligt turnoff er vel indirekte beviset for at det ikke er en hob der dominerer feltet

Nope, en hob kan være så ung, at ingen af dens stjerner endnu har forladt hovedserien- og i så fald ligner plottet meget det ovenfor postede!

Men det er jo slet ikke aktuelt, hvis TYC stjernen er en (post)AGB stjerne- så har den jo netop forladt hovedserien for ret meget længe siden!

Hilsen Mogens B.

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

Det har du jo ret i.

Så fotometrien kan ikke helt hjælpe os til at sandsynliggøre luminositets klassen.

Noget andet….post AGB er ofte variable. Det kunne være interressant at se på hvordan stjernen opfører sig over tid. Både på kort og lang skala. Så løbende punkt målinger fra nu af og hen over sommeren vil være rigtig værdi fulde.

Jeg har nævnt det i sektionen for variable stjerner og har lovet at lave søgekort med indikation af brugbare referencer. Var det ikke lige en opgave for dig at være tovholder på?

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

FrankLarsen wrote: …Var det ikke lige en opgave for dig at være tovholder på?

Øøh,jeg bruger jo ikke megen tid på fotometri-tidsserier og føler ikke, at jeg selv er kvalificeret til at bidrage med videnskabligt valide data; det mener jeg bestemt kan varetages med langt større omhu af andre personer her på forum. Så umiddelbart tror jeg ikke, at jeg er den rette at sætte på den opgave- hvad indebærer “tovholder” i øvrigt i den aktuelle forbindelse?

Hilsen Mogens B.

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Frank.

Lad os få et søgekort, så kan vi få 16″eren til at pege på den i laaang tid Smile

mvh
            Jens

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Mogens B wrote:

…Var det ikke lige en opgave for dig at være tovholder på?

Øøh,jeg bruger jo ikke megen tid på fotometri-tidsserier og føler ikke, at jeg selv er kvalificeret til at bidrage med videnskabligt valide data; det mener jeg bestemt kan varetages med langt større omhu af andre personer her på forum.

Fair nok – men jeg er noget uening. Du virker til at have godt styr det og har vist stor ildhu og interresse omkring at analysere størrermængder stjerner. Det er vigtigst – det andet kommer med øvelsen ;o) – vi andre i gruppen lærer også en masse nyt for hvert lille skridt vi tager på denne rejse.

Så umiddelbart tror jeg ikke, at jeg er den rette at sætte på den opgave- hvad indebærer “tovholder” i øvrigt i den aktuelle forbindelse?

Med tovholder mente jeg den der stod for at lave søgekort, udvælge passende reference stjerner, koordinere dataindsamlingen og samle resultaterne på en præsentabel og overskuelig måde.

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

Jens.Jacobsen wrote: Hej Frank.

Lad os få et søgekort, så kan vi få 16″eren til at pege på den i laaang tid Smile

mvh
                Jens

Sågerne:

AAVSO chart 30′ x 30′. I rødt har jeg markeret umiddelbart brugbare referencer. Nr 1 er et perfekt match og ligger dejligt tæt på. Dernæst er nr. 4 den næst bedste og så 2 og 3.

Her plot fra Alladin Skycatalog – Der er markeret flere reference stjerner – alle har B og V i intervallet 11-13, men der er stor forskel på B-V og rigtig mange er contamineret af tæt liggende nabostjerner.
                De med blå farve markerede stjerner er de samme som på AAVSO plottet og tallene er linienummeret i tabellen nederst i billedet. TYC stjernen er den nederste i tabellen.

Det vi meget gerne vil have er undersøgelse af:

1. Er der nogen variabilitet på kort bane dvs. timer – dage
                Det skulle kunne klares med en håndfuld lange tidsserier

2. Er der nogen variabilitet på lidt længere periode uger og måneder
                Spot målinger (kortere tidserier som samles til et average og standardafvigelse) henover sommeren

3. Over år – men dette har lav prioritet, og gøres måske bedst ved en litteratur undersøgelse og/eller fotometri i eksisterende billeder fra diverse databaser og amatør billeder på nettet

V målinger er nok bedst da de er mindre påvirket af airmass, men fås B OG V, så er det klart en fordel.
                Sørg for godt signal niveau så vi kan få så godt et signalstøjforhold som muligt.

FrankLarsen2014-05-02 12:25:23

Mogens.Bildsøe
                Deltager
                  • Nova

Hej Frank,

jamen tak for de pæne ord. Jeg tror nu stadig ikke at mit astro-gear og mit observationssted kan bidrage med de kvalitetsdata, som er nødvendig hvis målet er publicering i et autoriseret tidsskrift- og som jeg forstår det, er dette vist ambitionen?

Men jeg vil da fortsætte som hidtil og blande mig efter bedste evne

Hilsen Mogens B.

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej Frank

Jeg prøver når stjernen kommer om så jeg kan ramme den med 16″eren.

Jeg skal lige kigge lidt på hvornår, så jeg kan få det til at passe med downtime i observatoriet i år. Der skal nye lukkere på kuplen og hele obs’et skal males..

mvh
                    Jens

Mogens.Bildsøe
                    Deltager
                      • Nova

Hejsa,

d 27/8 var jeg omkring “Jabobb’s boble ” og fik fanget 11 x 5 min. luminansdata.

Nedenstående viser et crop af target (TYC 2139-1802) zoomet 300%, farvelagt med tidligere optagne BVI data og overdrevet i såvel farvemætning som non-lineær transformering.

Det er tidligere vist, at tågen har emission i Halfa, men da den her valgte farvefilterkombination spærrer helt for denne bølgelængde, og da ‘tågen’/’boblen’ omkring stjernen fremstår netop i grøn (omend kun med et svagt signal), kan man måske foreslå, at tågen også indeholder OIII (v-filterets center-lambda eligger netop omkring ca. 5000 Å)?

Hilsen Mogens B.

Frank Larsen
                      Moderator
                        • Super Nova

Hej Mogens,

Interressant optagelse. Har dog lige svært ved at vende det rigtigt i hovedet. Har du et lidt størrer udsnit.

Vi ved fra POSSII.J (center = 491nm http://www1.cadc-ccda.hia-iha.nrc-cnrc.gc.ca/en/dss/TransmissionCurves/POSSII-J-IIIaJ-GG395.jpg) optagelserne at der er emmision i den blålige ende af spektret – men også at denne har en lidt anden struktur end end emmisionen ved Ha (det kan også været andet – der ligger flere linier inden for et bånd på 6nm)

Den anerledes struktur lader til at være en del af en meget langstrakt emmisions struktur der rækker tværs over hele området med Hoben.

Der er ikke påvist størrere emmision ved de traditionelle OIII filtre – så derfor vil jeg være påpasselig med konklussionen.
                        Det traditionelle V filter er ikke nødvendigvis helt lukket ved 656nm – er der bare 0.5-1% relativ transmission ved Ha, vil du jo kunne presse boblen frem.?
                        (http://articles.adsabs.harvard.edu/cgi-bin/nph-iarticle_query?1990PASP..102.1181B)
                        Et blåt filter burde være bedre afskærende.

Frank Larsen
                        Moderator
                          • Super Nova

Her link til den blå J band plade fra DSS2 hvor man kan se den aflange struktur omkring stjernen.

LINK

KAn iøvrigt godt genkende det nu. Det vender på hovedet i forhold til hvad jeg er vant til og du er gået meget meget dybt. – så hvis det er OIII er det mange gange svagere end Ha og udelukker at tågen er en klassisk fuldblods PN.
                          Området er iøvrigt generelt fattigt på O[III] emmision – det har Jacob registreret og det nævnes også i litteraturen.

FrankLarsen2014-09-05 14:09:42

Frank Larsen
                          Moderator
                            • Super Nova

Jeg har iøvrigt gjort spektrografen klar i aftes så vi nu skulle kunne få noget data i kassen igen.

pt vil jeg kunne skyde 3 timer hver klar nat. Så 5 aftener giver 15timer eller det samme som Jacobs billede. Så burde jeg kunne nå ned i en overflade lysstyrke på 15.5 – lige til øllet mhst. tågen.

Mogens.Bildsøe
                            Deltager
                              • Nova

Hehe Frank, der er jo rigtig mange grunde til at signalet måske IKKE stammer fra OIII, så derfor spørger jeg meget forsigtigt :).

En oplagt fejlfortolkning foreligger naturligvis, såfremt V filteret lækker, men prøv at se nedenstående figur: 2 spektra af Mirfak: et spektrum som jeg tidligere har optaget helt uden filter og et optaget med V filteret. X-Axen er kalibreret rimeligt med en lineær tilnærmelse og er på figuren angivet i Ångstrøm (17.45 Å/pix).

Fluxen på de to grafer kan ikke sammenlignes, dertil var der for stor variation i transparens; men sammenlignes baggundsflux før/efter signalet med V-filter monteret, er flux efter signal reduceret til baggrundsniveau allerede før 6563 Å. V filteret har altså stort set spærret helt for Halfa. De optagne spektre er af ældre dato (ca. 5 år) og filteret (interferensfilter) kan jo ha’ lækket i dag.

Hilsen Mogens B.

Frank Larsen
                              Moderator
                                • Super Nova

🙂 godt returneret.

Hvis V filteret er et interferensfilter så er der en bølgelængde afhængighed med indfaldsvinkelen på lyset der passerer filteret. På meget hurtige kikkerter vil dele af lyset fra n ellers centreret stjerne ramme under andre vinkler hvilket forårsager mere eller mindre reflektion/transmission.

Men kun en decideret måling af filterets cutoff under forskellige vinkler i en kollimeret lystråle kan afgøre det.

Det var egentlig planen at vi skulle have lavet den øvelse med Jacobs filtre inden han solgte dem.

Indtil da ee du nok den der er tættest at have målt signal i den grøn/blå ende af skalaen.

jens.jacobsen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Godt vi fik gang i tråden her igen.
                                  Jeg regner med at lave en serie fotometriske målinger i V, men har også Rs og B i fiterhjulet.

Er der noget af det der kunne være interessant?

mvh
                                  Jens

Viser 15 indlæg - 376 til 390 (af 396 i alt)
                                • Emnet 'Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål' er lukket for nye svar.