› Fora › ASTRO-FORUM › GENEREL ASTRONOMI › Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål
- Dette emne har 395 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 23026 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. oktober 2013 kl. 12:03 #108867
jacobb- Nova
Hej Alle,
Artikkel opdateret med små rettelse samt nye informationer vedr. BLAST optagelser.
19. oktober 2013 kl. 12:46 #108910
jacobb- Nova
Her er lidt nyt
Har fået taget 9x1200s med Hb 8nm med mit lille 85mm teleskop
Intet at se, men det er ikke let når der er fuldmåne…
Og her 6x600s SII 3nm taget med 20″ f/4.5 beskåret lidt
Svagt synlig boble, håber at Niels har lidt flere data i SII
Mvh
Jacob
Jacobb 2013-10-19 13:18:10 21. oktober 2013 kl. 02:00 #109001
jacobb- Nova
Hej igen
Så fik jeg startet en tråd på ARAS forum
Jeg er ved at være bange for at jeg/vi ikke når at få en afklaring før næste sommer, objektet står efterhånden lavt i skumringen…
Det er ikke umuligt, men det skal gå stærkt nu hvis det skal blive i år.
Mvh
Jacob Bassøe
Jacobb 2013-10-21 02:03:00 21. oktober 2013 kl. 11:38 #109008
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
En amatørs overvejelser over, hvad centralstjernen i Jacobs boble er for en størrelse:
Udgangspunktet er jo, at afstanden er kendt – sådan ca. – idet det antages, at den ligger i komplekset omkring NGC 6820, altså ca. 1875 pc.
Vezier angiver 3 forskellige magnituder for TYC stjernen: to for h.h.v. B(T) og V(T), og en for h.h.v. B og V. B(T) og V(T) kan desuden omregnes til Johnson magnituder baseret på egne målinger og den omregningsfaktor, som Frank har refereret til i anden tråd.
Tages Viziers værdier for pålydende, kan man ved hjælp af afstandsmodulus beregne stjernens absolutte magnitude. Det har jeg gjort og fået, at abs. mag V ligger mellem ca. 0.2 og 1. Dette er maximumværdier, idet der muligvis skal korrigeres yderligere for extinction/color excess.
Sammenlignes med HR diagrammet må der derfor være tale om en rød kæmpe, en rød klump (RC) stjerne eller en hovedseriestjerne tæt på type B (eller måske endda type O). Tror ikke på WR (manglende emissionslinier) og en G8 hovedserie stjerne er vel udelukket.
Det bemærkes desuden, at spektret postet tidligere mangler tydelige absorptionslinier.
Det er klart, at såfremt forudsætningen vedr. afstand ikke holder, falder resten til jorden. Jeg er desuden stærkt i tvivl om, om Viziers magnituder er korrigeret for color excess?
Mogens B 2013-10-21 12:36:40
Hilsen Mogens B.
21. oktober 2013 kl. 20:16 #109017
Frank LarsenModerator- Super Nova
De er helt sikkert IKKE korrigeret.
Det er interresante betragtninger Mogens. Jeg hælder selv til en B0 stjerne uden de helt vilde spektre detaljer. O stjerne,…burde der så ikke have været bare et eller andet i spektret? Det ville ellers passe som UV ioniseringskilden til en bagvedliggende eller forgrunds sky af brint. Men en B stjetne kunne nu nok også hælde noget energi af sig.
Rød stjerne ville måske passe med Ir excessen.
21. oktober 2013 kl. 20:41 #109020
hans.bengtsson- Main Sequence
De färgindex man ser i de olika katalogerna man når via VizieR bygger på uppmätta magnitudvärden och är inte korrigerade för stoft som finns mellan stjärnan och observatören.
Färgexcess är ju skillnaden mellan det uppmätta färgindexet och det färgindex stjärnan skulle uppvisat om inget stoft hade funnits i vägen.
Man bör alltså först veta stjärnans spektraltyp (inklusive luminositetsklass) och se vilket färgindex en sådan stjärna normalt har. Sedan jämför man detta färgindex med det uppmätta färgindexet. Skillnaden är färgexcessen, som då ger en vink om eventuella stoftmassor som ljuset har färdats igenom och som gjort ljuset rödare.
Det är således fullt möjligt att en stjärna kan ha en kraftig färgexcess även om det uppmätta färgindexet inte är så stort – det kan ju handla om en mycket blå stjärna (t.ex. spektrum B) som utan stoft kanske skulle haft negativt färgindex.
m v h
Hans Bengtsson
21. oktober 2013 kl. 22:14 #109025
Hej Frank og Hans,
netop fordi vi kun har et rudimentært spektrum og fordi jeg var i tvivl om, hvorvidt de opgivne magnituder er korrigeret for color excess, har jeg helt undladt at forholde mig til farve indeks og udelukkende regnet på den absolutte magnitude i V. Som jeg har skrevet er de beregnede absolutte V magnituder max værdier, som kun kan være lavere såfremt der skal korrigeres seriøst for extinction. Sammenholdes værdierne med HR diagrammet, gives der HOVEDSAGELIGT de muligheder, som er nævnt- hvilken (om nogen) der er den rigtige kan så f.eks. afgøres, når det korrekte farve indeks kendes.
Hilsen Mogens B.
21. oktober 2013 kl. 22:38 #109026
nightskyDeltager- Neutron star
Hhhmmm. Hvordan beregner man interstellar reddening, hvis man kun har absorptions linjer?
Eneste måde jeg har prøvet at beregne reddening på, er med spektre der har brint emission, via “Balmer decrement”.
Nightsky 2013-10-21 22:53:22 22. oktober 2013 kl. 21:30 #109044
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hej Lars,
Det kan vel gøres via spektral linierne som jeg er næsten sikker på dukker op når der kommer mere opløsning på.
Så vidt jeg har kunnet læsemig til kan det ogdå gøres ved absorptions linier.
FrankLarsen 2013-10-22 21:33:02 22. oktober 2013 kl. 22:06 #109046
nightskyDeltager- Neutron star
Jeps, Frank det tror jeg også man kan, men er ikke sikker. Men man kan ikke bruge Balmer Decrement, det gælder vist kun når der tales om emission.
Hvis vi kender stjernes spektralklasse præcist, kan vi regne baglæns med hvad vi observer sammenholdt med det forventede spektre. Men når vi ikke kender spektralklassen, hvad gør man så.
Desværre er det lige nøjagtig der det meste af det jeg har fundet ender. F.eks. her
http://burro.astr.cwru.edu/Academics/Astr221/StarProp/dust.html31. oktober 2013 kl. 01:03 #109442
jacobb- Nova
Nå en lille opdatering herfra
Ikke noget nyt fra eksperterne, men der bliver kigget på sagerne, så nu må vi se.
Frank er jo en ihærdig herre, han fandt denne interessante artikel i dag.
prøv at læse side 6 og 7 omkring karakterisering af mulig dust-empty PNe – de snakker bla. om mangel på visuel [SII] kombineret med kraftig [NII] og mangel på High Velocity Features (?) indikerer shock heated Gas – og konkluderer derefter ud fra mangel på Xray og ikke-termiske radiokilder at der måske er tale om en “faint high exitation PN med kraftig emmision i [OIV]”.
Det kunne jo passe lidt på de observationer vi har – 24micron båndet Frank fandt dækker blandt andet [OIV] og [NeV] linierne.
Og denne er også interessant
“No
λλ6716,6731 emission was detected in our spectra from the nebula, consistent with the lack of any emission seen on the narrow passbandimage. There was also no [O iii] line emission detected in the spectrum despite the detected [O iii] λ5007 emission from the shell in the [O iii] image. We attribute the absence of detected [O iii] in the spectrum due to a combination of a I([O iii] λ5007/I(Hα) 1, considerable line- of-sight extinction as suggested by the numerous dust lanes in the region (see Figure 1), and a lower sensitivity of our spectral setup at 4500–5500 Å compared to the 6000–7500 Å region.”Det her er spændende, men dog kan der i OIII billeder ses en svag skal, det har vi ikke set på vores boble (endnu)
Jeg tror stadig ikke at det er en pn, men håbet lever stadig
Mvh
Jacob
Jacobb 2013-10-31 09:31:45 31. oktober 2013 kl. 07:06 #109449
RudiDeltager- Neutron star
Hvis der er forholdsvis meget IR og lidt synlig lys, kunne det jo også være en Dyson Sphere
/Rudi B. Rasmussen
31. oktober 2013 kl. 10:26 #109454
jacobb- Nova
Jamen så er vi jo i kontakt med de forkerte eksperter for tiden.
Vi skal have fat i spock og derefter SETI
31. oktober 2013 kl. 10:54 #109456
RudiDeltager- Neutron star
He he – yeps. Det var selvfølgelig bare en joke, hvis man regner lidt på vinkelstørelsen og afstanden vil det nok for selv meget fremmelige civilisationer være enormt
/Rudi B. Rasmussen
31. oktober 2013 kl. 22:05 #109476
Tog forleden en serie frames m.h.b. på fotometri- og fik så den ide, at jeg jo tillige kan bruge disse til kontrol af det tidligere postede spektrums mulige emissioner (når jeg nu ikke har et spektroskop med spalte):
Den røde linie i nedenstående figur viser profilen i en del af spektret, mens den sorte linie viser pixel værdier over eksakt det samme område i feltet- men her altså værdier uden Star Analyser!
Desværre ligger der en klar stjerne netop omkring Halfa, så en emission kan muligvis være gemt her, men den generelle korrellation mellem “toppe” i de to kurver bekræfter antagelsen om, at de alle er forårsaget af kontaminerende stjerner.
Mogens B 2013-11-01 18:18:34
Hilsen Mogens B.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål' er lukket for nye svar.