Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål

• Dette emne har 395 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 23028 times
Viser 15 indlæg - 301 til 315 (af 396 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa

Mogens B.
      Jeg har taget nogle spektre af stjernen og kommer til samme resultat som dig. Ingen emissionslinjer.

For at overkomme problemet med kontaminering fra andre stjerner, har jeg ændret retning
      af spektret over flere optagelser. På den måde kan man klippe/klistre kontaminerede områder
      ud og sætte et andet ind. Feltet er dog så overfyldt at det ikke lykkes helt.

Det tog også en frygtelig tid, for jeg skulle ned og lave fokusering plus kalibreringspektre på
      Altair mellem hver rotation af kamera.

Koldt støv:
      Data taget ned fra BLAST (20″ opløsning, 250-500 micron)

Som det ses er der maser af kolde områder, men intet ved boblen. Det skal tolkes således at
      vi ikke ser koldt støv. Det er ganske interessant.

De andre områder er sandsynligvis regioner med protostellare og/eller “varme kerner” i en
      molekylær sky, omkring en protostellar kilde eller et sted hvor en er ved at blive dannet.

Omkring “G” stjernen:
      En forklaring på at spektret ikke ser rigtigt ud, kan iflg. ekspert være resultatet af spredt lys (scattered).
      G stjerner har et simpelt spektre ved lav opløsning, og det er også rimelig ens med nattehimlen
      i kontinuum hvis der er spredt lys.

Og så er det ud til Nova Del 2013

Nightsky2013-10-10 23:39:11

Mogens.Bildsøe
      Deltager
        • Nova

Spændende teknik og beundringsværdig tålmodighed Lars, men som du skriver: Nok for mange stjerner i feltet.

Skal selv lige på banen efter en øjenoperation og når det igen er skyfrit her på Djævleøen: Vil forsøge en BVI fotometriserie ved først givne mulighed.

Hilsen Mogens B.

Frank Larsen
        Moderator
          • Super Nova

Novaen – ja, men overskyet her ;o)

Finn
          Deltager
            • Neutron star

Der bliver lagt noget arbejde i ” Jacob`s Boble ” meget spændende at følge med i her fra sidelinien, håber da også snart man kan finde ud af et eller andet konkret.

Det er jo en helt lille krimmi at følge med i.

mvh Finn

jacobb
              • Nova

Hej Finn

Ja der bliver lagt rigtig meget arbejde i det fra mange forskellige mennesker.

Det er nok et godt tidspunkt for mig lige at gentage min tak til alle der hjælper

Tusind tak til jer der bidrager med tanker, teorier, billeddata mm. Uden den hjælp og opbakning ville dette være svært, grænsende til umuligt.

Mvh

Jacob Bassøe

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

Der er lidt udvikling i sagerne og ny viden er kommet til.

Det er lykkedes mig at få adgang til IPHAS billeddata fra Isaac Newton Teleskopets Wide Field Camera (INT WFC) og der kunne jeg så hente blandt andet dette billede af Jacobs Bubble taget gennem 9.5nm Halpha filter:

[Credit: INT WFC, WFS andIPHAS]

Der kommer lissom lidt mere power og opløsning på når man sætter et kamera i primærfokus på et 2.5m teleskop ved F/3.29

“Dimsen” i boblen er lidt til diskussion, men er faktisk synlig på Jacobs discoery billede ligesom den mørke skygger oppe over der strækker sig ud til kanten af boblen.

Vi er nået til den foreløbige konklusion at der ikke er OIII emmision forbundet med området her (fra de OIII optagelser der er lavet her for nylig) – men observationer fra POSSII – J plader (400-580nm) viser strukturer – så det er sandsynligvis Hbeta emmision hvilket understøttes af at der i U band på WFC data er et svagt signal med samme struktur (antages at være Hgamma)

[credit: Second Palomar Sky Survey]

Jacobs billede har tilsyneladende signal i SII, men der er svært at afgøre. Vi vil derfor opfordre til at der tages meget dybe optagelser i [SII]( 6719A and 6730A). Desværre er der risiko for et vist overlap med Halfa linien i SII filtret så vi vil meget gerne vide præcist hvilke SII filtre i bruger.FrankLarsen2013-10-13 01:25:51

Frank Larsen
                Moderator
                  • Super Nova

Faldt over denne her filter undersøgelse:

http://www.astrosurf.com/buil/filters/curves.htm

Det er ikke helt til at stole på hvad man ser gennem et filter tilsyneladende

nvc
                  Deltager
                    • Super Giant

Ved ikke om dette kan bruges til noget, men jeg fik også taget 3*5min SII (Baader 8nm) dengang i sep. måned,

Master fit,

Mvh. Niels

jacobb
                      • Nova

Hej Niels

Det kan da i høj grad bruges, dog må du da gerne (hvis du har tid/lyst) tage lidt flere og måske med længere eksponering. Du har jo en ordentlig bamse af et teleskop

Takker

Jacob

nvc
                      Deltager
                        • Super Giant

Hej Jacob, no problem, jeg vil gerne hjælpe til, bare vejret kunne arte sigSmile så det blev muligt for mig at guide med en FL~2500mm.

Mvh. Niels

jacobb
                          • Nova

Super Niels!

Det er jo ikke en ulempe at have en kompetent mand der har et 16″ teleskop med på holdet

Jeg regner med at Frank og jeg får målt baaders filtre, måske i løbet af den kommende uge.

Efter en meget kort mail korrespondance med baader blev det klart at de bestemt ikke ønsker at levere nogen data på deres filtre… Så er det godt at Frank kan klare den slags

Mvh

Jacob

jacobb
                            • Nova

Hej med jer alle

Så er der lidt opdatering mht undersøgelsen af boblen

Især Frank, men også Lars og jeg har knoklet for at tjekke mulige teorier og prøvet at finde kilder til at understøtte de teorier.

Jeg må sige at jeg for alvor er blevet presset på det faglige… Men det gode er jo at man lærer meget af det.

Nu har Frank fået strikket en artikkel sammen der skal sendes til nogle eksperter, så de måske kan kaste lidt lys over vores mystiske boble.

Vi har stadig brug for flere data, Hb og SII ville være rigtig godt!!

De fleste overvejelser vi har gjort os er med i artiklen, så god fornøjelse!

Der kan forekomme løbende ændringer af artiklen.

Klik på forsiden for at hente PDF’en

Kom endelig med kommentarer, tanker og ideér

Mvh

Jacob Bassøe

Jacobb2013-10-18 12:00:52

Finn
                            Deltager
                              • Neutron star

Uha uha nu begynder det for alvor at blive spændende, flot og uførlig artikkel der er skrevet. Håber sandelig der er noget i den der fanger eksperternes intreresse, men det er jeg sikker på der er.

Kunne jo være sjovt hvis et af de rigtig store teleskober ude i verden lige kørte forbi den.

En krimmi af de bedste 🙂 glæder mig til næste kapittel.

mvh Finn

nvc
                              Deltager
                                • Super Giant

Tak for info. Jacob, venligst stav mit navn rigtigt på forsidenSmile Mvh. Niels (ikke Nils)

jacobb
                                  • Nova

Hej Niels

Det bliver selvfølgelig rettet, dog først i aften Jacobb2013-10-18 10:32:24

Viser 15 indlæg - 301 til 315 (af 396 i alt)
                                • Emnet 'Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål' er lukket for nye svar.