› Fora › ASTRO-FORUM › GENEREL ASTRONOMI › Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål
- Dette emne har 395 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 23032 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. oktober 2013 kl. 02:44 #108263
mhansenDeltager- Nova
Jeg har fulgt en lille smule med i tråden og jeg kan da komme med følgende input. Hvis det er en WR stjerne, så vil i ikke kunne bruge Johnson UVB filtre til specielt meget. Det skyldes at UVB ikke kan skelne imellem WR stjerner og O stjerner (mener jeg det er), her skal der spektra til. En WR stjerne vil have kontinuums spektrum med meget kraftige emissionslinjer i N og C, alt afhængigt af hvilken type det er, men den vil også have Doppler udvidede linjer, specielt fra det materiale som sendes ud. Vi har lavet målinger med NOT på ordinære WR stjerner og fundet vindhastigheder op mod 4000 km/s. Det burde i kunne se meget tydeligt.
Hvis det er en Planetarisk tåge skal den ligeledes have kraftige emissionslinjer, men stort set ingen kontinuumsstråling (så vidt jeg husker). Jeg kan ikke huske hvilke klare emissionslinjer en PN har, men den vil ihvertfald lyse i HII, da de fleste er ioniseringståger. Igen, så vidt jeg husker. Hvis i kan samle alle spektra et samlet sted vil jeg også gerne kigge dem igennem. Kan jeg få færdigkalibrerede spektra i FITS format, kan jeg analysere dem lidt nærmere i IRAF, som er et professionelt program. Jeg kan ikke komme med konkrete svar (jeg er jo trods alt stadig studerende), men jeg kan da give mit besyv med og jeg kan blandt andet komme med et estimat af vindhastigheder og den slags.
MHansen 2013-10-06 02:45:02 6. oktober 2013 kl. 11:14 #108269
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Update:
3 okt fik jeg yderligere 12 x 10 min SA spektra. Stakning med de allerede postede(16 x 5 min, i alt 3h:20min)viser stadig ingen oplagte emissionsliner.
Mogens B 2013-10-06 11:25:01
Hilsen Mogens B.
6. oktober 2013 kl. 17:10 #108286
jacobb- Nova
Hej Michael H og Mogens B
Der bliver i øjeblikket arbejdet på at skaffe spektre af tågen udover dem Mogens allerede har kæmpet sig til.
Det er herligt at du melder dig på banen Michael H, det vil der sikkert blive brug for.
Og Mogens, super godt, kan du levere et billede af det og måske et link til fits filen?
Så holder vi tingene samlet her på tråden
Jeg håber at der vil ske lidt indenfor de næste par uger, men det kan også meget let tage lang tid.
Se den side side som Frank Linkede til tidligt i denne tråd, det er spændende læsning synes jeg.
Jeg vil i aften lave et udkast til hvad jeg vil poste på ARAS forum, så i starten af næste uge kan det også være de kommer med på banen.
Der er stadig brug for dyyyybe optagelser i OIII og alle andre mulige filtre
Mvh
Jacob
6. oktober 2013 kl. 21:32 #108300
mstauningDeltager- Black Hole
Ikke gode, de bærer meget præg af vind:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/18928789/Astro/Jacob/Jacobs_Objekt-LRGB.jpg
Så der skal nok bare laves nogle nye…
6. oktober 2013 kl. 22:40 #108305
jacobb- Nova
Var det med V filter? Det er ellers ikke helt vildt påvirket af vinden
6. oktober 2013 kl. 23:02 #108309
mhansenDeltager- Nova
Mogens B wrote: Update:
3 okt fik jeg yderligere 12 x 10 min SA spektra. Stakning med de allerede postede(16 x 5 min, i alt 3h:20min)viser stadig ingen oplagte emissionsliner.
Har du mulighed for at sende mig de færdigkalibrerede fits (bølgelængde og gerne flux kalibreret)? Ellers vedlæg en standardstjerne med kendte linjer som jeg selv kan kalibrere efter. Så vil jeg gerne kigge nærmere på dem og sammenligne.
Et forslag kunne være også at tage et spektrum af kendte emissionståger, såsom M27, M57 eller lign. til sammenligning.
send gerne til michael.f.hansen at science ku dk i en zipfil.
MHansen 2013-10-06 23:04:25 7. oktober 2013 kl. 00:22 #108312
Frank LarsenModerator- Super Nova
Flot optagelse Michael Stauning! Du er gået meget dybt. De tre stjerner umiddelbart over og omkring TYC stjernen er 16-19 størrelsesklasse i r.
Boblen er også synlig – men umiddelbart kun i rød og den er svag.
Jeg forsøgte mig d. 30/9 i Johnson V
ikke rigtigt noget at se, men jeg er heller ikke kommet så dybt med kun 1,5 times expo og en del tildugning og få lange frames. Jeg er på omkring m17 i v.
Fits med WCS header
FrankLarsen 2013-10-07 00:25:15 7. oktober 2013 kl. 00:29 #108314
Lovede Spitzer billeder:
Her er de i asinh skala:
5.8um:
5.8um GLIMPSE. Uddrag af mosaic
8um:
Begge er skåret nøjagtigt som i min egen optagelse ovenfor.
Her WISE IR data på positionen:
WISE website
FrankLarsen 2013-10-07 00:58:43 7. oktober 2013 kl. 08:21 #108327
jacobb- Nova
Hej Frank
Er det bare mig eller er den ikke umiddelbart synlig på Spitzer billederne?
Jeg kan sagten se masser på de billeder men ikke meget lige omkring stjernen.
Det er muligt det er mig der ikke kan se det ordentligt på en ipad..
Mvh
Jacob
7. oktober 2013 kl. 08:28 #108328
jacobb- Nova
Eller er det mig der kigger det forkerte sted måske…
7. oktober 2013 kl. 08:44 #108329
mstauningDeltager- Black Hole
Nej da var bare sat sammen af aftens LRGB – men har da også V og Ha fra den aften..
Skulle måske lige lave en ZIP med alle filerne, fint kablibreret?7. oktober 2013 kl. 11:53 #108333
Hej JAcob
JA, det er svært at orientere sig på de langbølgede IR billeder – da ingenting er til at genkende.
Så her har jeg lagt Ha fra 32″ren oveni som et transperant lag. Så bliver det lissom interressant. For imiddelbart ved siden af er der et område der lyser voldsomt i 8000nm IR og båddet område og din bobbel er omsluttet af en fælles boble – men kunne derfor få tanken at de er relaterede. Stjernerne i det IR lysende område ses ikke i visuel fordi de er skjult bag optisk “tykke” gas/støv områder (eller fordi de er meget kolde)
7. oktober 2013 kl. 12:34 #108334
jacobb- Nova
Ahhh, så var jeg ikke helt gal på den alligevel 🙂
Det ser sgi da meget interessant ud, men hvad kunne forklaringen være på at vores boble ikke er synlig i ir og samtidig en del af den større boble der er synlig i ir?
Ikke fordi jeg regner med et klart svar da det nok ville gøre hele undersøgelsen unødvendig
7. oktober 2013 kl. 13:02 #108335
mhansenDeltager- Nova
Det kunne være interessant at få lavet nogle submilimeter målinger af området, fordi det kunne umiddelbart godt ligne en bok-globulus. Jeg mener nemlig at protostjerner i Bok’er er kendetegnet ved at lyse kraftigt i IR, mens alt det synlige lys bremses af den omkringliggende tætte sky, det som Frank også nævner. Problemet er bare at skyen også er kommet med i det synlige lys og det passer ikke umiddelbart overens med en Bok. De fremstår som en sort “klat” på himlen.
Det kan muligvis også være en hvid dværg som ligger gemt bag en tæt omkringliggende sky. Jeg kan ikke huske hvordan en nydannet PN ser ud, men man kunne vel forestille sig at en sådan er så tæt at stjernen ikke selv kan ses, til at starte med, men kun opdages ved at skyen omkring den lyser?
7. oktober 2013 kl. 13:18 #108337
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Hej igen,
@ Michael H: Der er ikke mere at hente i de stakkede optagelser end der er vist på de allerede postede. Som det fremgår af disse har jeg brugt et gitter uden spalte, hvilket betyder at det optagne spektrum er temmelig forurenet af feltets øvrige stjerner og uden mulighed for en rimelog baggrundskorrigering. Dispersion pr. pix er approximeret lineært og estimeret v.h.a. et samtidigt optaget spektrum af vega ud fra 0. ordens spektret og Balmerseriens Hbeta linie i 1.ordens spektret (-> 17.298 Å/pix).
Spektrene er udelukkende optaget for at se, om der evt. kunne erkendes emissionslinier. Dette er ikke tilfældet med det her anvendte udstyr. Som nævnt i foregående poster: Alle oplagte emissioner modsvares af kontaminerende foran/bagved liggende stjerner.
@ Frank: Ku’ det være interessant med en optagelse i IR? Jeg har jo et Johnson IR filter med centerrum omkring 8000 Å?
Mogens B 2013-10-07 15:48:02
Hilsen Mogens B.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål' er lukket for nye svar.