Har lidt problemer med den angivne spektral klasse- den passer vist nogenlunde med det her viste kontinuum, men benyttes farverne angivet i Simbad fås el farveindex på 0.03 – og det er da vist langt fra en G8 stjerne??
Hmm – havde lidt for travlt på arbejde i eftermiddags. Ja 0.03 passer vist ikke med G8IV.
Jeg må lige konsultere VizieR igen. Det var dog et target inden for få buesekunder af den rigtige lysstyrke. spooky.
Så er Jacobs Neb gået bag huset. Æv. Har nok sammenlagt lidt over en time i V. Ingenting er umiddelbart at se – udover en tendens til at der måske er noget der ligner det vi har set fra de “blå” DSS plader.
Har kæmpet lidt med skyer og lidt dis. Min sky ligger på 5-8000ADU på 1800 sekunders optagelser – ikke rart at bo nær køvenhavn når man skal lave sådan noget her.
Senere på ugen vil jeg prøve to optagelser – en i R og en i Ha – expo justeret så evt. ren Ha emmision får samme lysstyrke.
Hmm, Ja jeg havde forventet en aflang struktur – ca lodret i billedet hvis det skal passe med pladerne i DSS og DSS2. Kun den røde ende har den runde struktur. Men der er der også knald på og en del struktur i kanten ser det ud som om. Hmm, kunne det være en Nova rest?
Hvis jeg skal få nogen til at give en vurdering, vil det være rart med en pakke (jpg er fint) med det bedste foto fra hvert filter. Kan du lave det Jacob med korrekt eks. tid og filter angivelse.
Der “kigges” på hurtigt sagen lige nu. Spændende hvad der kommer ud af det. Det bliver ingen afgørelse, men måske noget om det er værd forfølge og om hvordan. Vi får se.