› Fora › ASTRO-FORUM › GENEREL ASTRONOMI › Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål
- Dette emne har 395 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 23040 times
-
ForfatterIndlæg
-
30. september 2013 kl. 14:26 #107874
Frank LarsenModerator- Super Nova
hehe – ja det er ikke lavt hængende frugter det her.
Todo liste:
0. Få is i maven og ro på – det er jo ikke en nova som forsvinder om lidt – Du har dokumenteret at du har opdaget den – både her og på deepsky forum.1. DOKUMENTATION
1a. Fortsætte litteratur søgning – Vi har stadig den undersøgelse fra Isac Newton teleskopet vi ikke har helt har fundet hoved og hale i endnu.1b. Vi fortsætter med vores optagelser i det synlige og evt. Nærinfrarøde område og får lavet en samlet meget dyb optagelse centreret på TYC 2139-1802-1 stjernen. Optagelser skal være i BVR, Ha, OIII og andet man har til rådighed – men der skal samles flere timer i hver kanal så vi kan begynde at måle lidt.
1c. Så skal vi sammenfatte hvad vi har af dokumentation af området i en lille spiselig artikkel med reference liste. Jeg vil gerne gå igang med dette – har så småt skrevet lidt allerede.
2. Vi skal finde på et par teorier som kunne være mulige (med litteratur henvisninger og beskrivelse af hvordan det hænger sammen med observationerne) og dernæst beskrive hvad der skal til for at eftervise/modvise – dette er det allersværeste punkt i processen – men vigtigt hvis vi skal gøre nogen interreserede.
3. Vi skal finde ud hvem vi skal henvende os til. Jeg har måske et par ideer.
4. Finde ud af hvordan vi henvender os – de får tonsvis af ligegyldige mails med spørgsmål – vi skal stikke ud i mængden – men samtidig virke særdeles seriøse. Det er vigtigt at vi viser at vi har forsøgt at komme til bunds selv inden vi “ber om hjælp”.
5. kontakte dem og så være tålmodige – sidst jeg havde fat i NOT gik der en måned inden vi fik svar.
6. Følge op pr. telefon.
7. ??
Men foreløbigt – Ro på.
30. september 2013 kl. 14:36 #107875
jacobb- Nova
LOL, hvad skulle jeg gøre uden dig
30. september 2013 kl. 15:18 #107878
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Fik i går et langt bedre spektrum (16 x 5 min, lagt et andet sted i feltet) end det tidligere postede, her vist sammen med profilen før instrumentrespons-kalibrering.
Der ses tilsyneladende en del oplagte emissionslinier, som dog alle modsvares af kontaminerende foran/bagved liggende stjerner (tjekket via blink funktionen i Aladin). Nærværende peger derfor i samme retning som det tidligere viste: at (sjerne)spektret er et rent kontinuum uden emissionslinier?
Her ville et spaltespektroskop være at foretrække.
Hilsen Mogens B.
30. september 2013 kl. 15:23 #107879
PS. Jeg har fundet et tal for afstanden til stjernen – 450pc (parsec) [http://cdsads.u-strasbg.fr/abs/2010PASP..122.1437P] eller omtrent 1467 lysår.
1pc (parsec) er den afstand hvorfra jord -sol seperationen (1AU) ses som netop 1″.
I en afstand af 450pc er 1″ således en afstand på 450AU.Boblen er ca. 1 bueminut i diameter eller 60″ – dermed er boblen 27000AU i diameter eller ca. 0.43lysår.
Til sammenligning har vores egen sol indflydelse ud til omkring 120-130AU [http://en.wikipedia.org/wiki/Heliosphere]
30. september 2013 kl. 15:41 #107880
Hej Mogens
Spektret er sådanset nydeligt – og ærgeligt med felt stjernerne.
Min sidste kilde angiver også spektraltypen af stjernen til G8IV – det vil sige en stjerne der ligner vores spektralt en del (G2V).
[http://en.wikipedia.org/wiki/Stellar_classification#Harvard_spectral_classification]Vi skal derfor nok ikke forvente alt for spændende ting i spektret for stjernen – dog kan vi måske få noget information ved at se på de få linier der trodsalt bør være.
Mogens – tror du det er muligt at eksponere længere end 5min pr. sub? – kunne godt tænke mig at kontinuumet i spektret kom noget højere op i ADU hvis vi skal have nogen chance for at se noget i boblen udenom stjernen.
Placeringen af spektret er naturligvis en udfordring der midt i mælkevejen. Håber jeg kan få en anden grating på min spektrograf snarligt.
30. september 2013 kl. 17:18 #107884
Hej Frank et. al.
Havde store guide problemer i forgårs da jeg forsøgte 10 min subs på samme target- så i går ville jeg forsøge kortere (men flere) subs, så færre skulle kassseres. Og det gik, guiden kørte forbilledligt; så næste gang forsøger jeg igen med 10 min. subs.
Har lidt problemer med den angivne spektral klasse- den passer vist nogenlunde med det her viste kontinuum, men benyttes farverne angivet i Simbad fås el farveindex på 0.03 – og det er da vist langt fra en G8 stjerne??
Og jo, stjernespektret er een ting, men hvis der er emission i det omgivne materiale må det vel vise sig også i stjernespektret? Mens et spektrum KUN af det omgivne materiale så evt. kun viser emissionslinier?
Vil en NIR (Johnson I) optagelse evt. gøre gavn?
Hilsen Mogens B.
30. september 2013 kl. 19:38 #107889
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg skal love for, at der er gang i astrofysikken her! Herlige sager, med alt det samarbejde omkring Jacobs Bobletåge.
Thomas, Bornholm
30. september 2013 kl. 20:37 #107899
nightskyDeltager- Neutron star
Vil det ikke være UV stråling (Lyman fotoner) fra den centrale stjerne (CS), som bliver absorberet
via fotoionisering og derved får vi emissionslinjer i det synlige område fra tågen og ikke CS?Desuden kan man måske formode at tåben/boblen er tyk optisk set og derfor vil absorbere
alle ioniserede fotoner fra central stjernen.Fra “Planetary Nebulae and their Central Stars”
In a similar way as a TV set is a viewscreen for the invisible electron rays, the planetary nebula
is a viewscreen for the UV photons of its central star. This statement becomes evident if one
examines in detail the physical processes taking place in planetary nebulae. The basic process
consists of the absorption of non-observable Lyman photons from the central star, leading
to photoionization, and the emission of observable photons as a consequence of recombination
followed by spontaneous line transitions.Averaged over time, the number of ionizations equals the number of recombinations. This
condition is termed ionization equilibrium. The nebula thus acts as a photon “converter”.We will further assume that the nebula is optically thick in the Lyman continuum due to its
large geometric extension, and consequently absorbs all ionizing photons emitted by the
central star.This is the essence of the theory used here:
The number of ionizing photons per unit time equals the number of ionizations and this in
turn equals the number of recombinations.This can be mathematically described as follows……………………….
Katalog
Desuden hvis jeg lige skimter ned over det største katalog ser en G stjerne ikke særlig sandsynlig
ud. Men jeg har altså kun lige lynkigget ned over kataloget.
http://www.aanda.org/articles/aa/full_html/2011/02/aa13984-09/aa13984-09.html
http://www.aanda.org/articles/aa/full_html/2011/02/aa13984-09/T4.html
http://www.aanda.org/articles/aa/full_html/2011/02/aa13984-09/T5.htmlIkke for at være en lyseslukker, men umiddelbart tror jeg ikke der er en direkte sammenhæng
mellem TYC stjernen og hvad der ligner en boble. Kunne være spændende med nogle afstande.IR
Nedenfor en blink mellem de plader jeg har på computeren. Specielt 2nd Gen All Sky IR
syntes jeg ikke på noget med IR ExcessStørrelsen
Størrelsen som Frank Dia 0,43 passer ikke helt med en typisk størrelse for en PN som vist
er i området Radius = 1 lysårGod jagt.
Nightsky 2013-09-30 20:50:49 30. september 2013 kl. 21:18 #107903
Hej Lars,
har blot skrevet at HVIS materialet OMKRING en centralstjerne har et linjespektrum, vil emissionerne vel også ses oven i et spektrum optaget af centralstjernen???
Ps. synes dit seneste spektrum af novaen vist på Astro kanalen er tæt på verdens flotteste SA optagelse 🙂
Mogens B 2013-09-30 21:31:28
Hilsen Mogens B.
30. september 2013 kl. 22:01 #107911
jacobb- Nova
Ok, det var ikke smart at læse de sidste indlæg med tv’et kørende i baggrunden og en kone der taler….
Jeg skal have RO for det her er sort snak for mig (prøver dog at lære)
Men skønt at i er engagerede !
30. september 2013 kl. 22:40 #107915
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Mogens
Jeg læste det vist ikke helt dit indlæg helt korrekt, beklager. Jeg tror ikke man med en SA eller
anden spektrograf, med vores teleskoper er i nærheden af at kunne detektere brugbare data
på den evt. bobles evt. emissionslinjer.Et trick ville være at gå meget ned i brændvidde, men feltet er så fyldt med stjerner at man
nok ikke kan undgå kontaminering.Jacob:
Når jeg får tid vil jeg spørge mine kontakter, men jeg tror det ender dødt. Jeg tvivler på det
interessant nok for professionelle at bruge tid på. Så som Frank nævner skal man sikkert selv
lavet et “paper”, hvordan man så end gør det.Nightsky 2013-09-30 22:43:25 30. september 2013 kl. 22:48 #107916
jacobb- Nova
Hej Lars
Ja det har sikkert ikke nok kød på for profferne, men hvis man ikke prøver så sker der ihvertfald ikke noget. Nu må vi se, håbet er dog ikke for højt.30. september 2013 kl. 22:54 #107917
Hej Lars,
JEg er heller ikke overbevist om en sammenhæng. Men er iøvrigt enig i din betragting om at hvis det er en PN er det UV lyset der ioniserer den – den er den typiske vej. Men så vil jeg forvente at man fandt emmisionslinier i boblen (ikke i stjernespektret hvor der burde være absorption).
Men nu kunne det jo tænkes at være en shock front eller andet hvorved ionisering dannes ad anden vej.
Ir excess går IKKE på tågen omkring stjernen – det er stjernen selv der har Ir Excess – det fremgår iøvrigt tydeligt da den er et IRAS objekt og er temmelig klar i IR (ca mag 9.5) meget langt op i bølgelængde.
Fra GLIMPSE (spitzer) billeder ser jeg at hele området under boblen lyser ret meget meget op ved 4-8um – og som en af litteratur kilderne nævner, kan dette være kilden til Ir Excess på stjernen (hvilket vil passe med at en G8IV ikke umiddelbart skulle være klar i IR (eller hvad?!))
Jeg er også enig i at vores instrumenter nok ikke kan nå derned – med mindre der er klare linier at gå efter – så spredes lyset jo ikke så meget ud. Ingen af mine spektrografer kan ihvertfald. Det er derfor vi skal lede efter alternative veje til at skaffe infoen.
30. september 2013 kl. 22:56 #107918
Om alle omstændigheder er projektet godt at blive klogere af – for vi kan ikke have sådn en klar plet derude uden at finde ud af hvad det er…
30. september 2013 kl. 22:57 #107919
PS – jeg er hvad at lave nogle 20min subs i V.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål' er lukket for nye svar.