Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål

• Dette emne har 395 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 23035 times
Viser 15 indlæg - 151 til 165 (af 396 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Skal lige have trimmet min montering efter der var en fynbo forbi og udskifte en del på den 😉 Men så er jeg da helt klar med på at skyde et par timer ved f/5.3 eller f/8 (opløsningen vil så være 0,75″ eller 1,10″).

Har vi nogen ide om en ca mag på objektet? Eller skal man bare starte ud med 10min subs for at tage nogle korte test expos LOL Også bare lægge til, indtil passende tid for god baggrunds SNR?
      Kan tage L, C, R, G, B , V samt Ha – har også et spektra filter men det sidder desværre for tæt på CCD’en, skal lige have opfundet noget der.
      C er nok også noget der kan bruges, da det som antydet er helt Clear – ingen bortfiltering her, hvis man lige ser bort fra lidt UV der lukkes af for under 275nm (desværre).

jacobb
        • Nova

Helt Michael længe siden

Den er svag, med rgb filtrene er 5-10 min nok fint med Ha 10-20 vil jeg mene.

Der har været lidt efterspørgsel efter B men crgb ville være super. Det kan være Frank har nogle ønsker.

Super at du vil bidrage!

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Du bestiller bare klart vejr, så skal jeg hive photoner ned til dig 😉

Lige et PS, mon ikke 1,10″ er nok? – så behøver jeg ikke splitte mit setup…

jacobb
            • Nova

Jo det vil jeg mene det er.

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Her er som tidligere lovet et billde fra GLIMPSE.

Jeg har lavet det så rød er 8um, grøn er 5.8um og rød er DSS2 plade F i POSSII datasættet

Centralt er TYC 2139-1802-1 stjernen. Meget tydeligt at bobblen også er her i disse lange bølgelængder.
              Stjernen er også med tydeligt – passer med klassifikationen IR Excess.
              Men den naboområde er også MEGET interresant.

Jeg bemærker iøvrigt at boblen er lidt mindre i de lange bølgelængder. Hvis emmisionen er “Broadband” må fordelingen af intensiteter være temperatur relateret og groft kunne man måske konkludere noget om et skal formet område der er varmt yderst og koldere indeni!?

Det skal lige nævnes at Jacobs kugle er ca. samme diameter som den røde pil – så der er flere bobler uden om den.

jacobb
                • Nova

Vildt, men hvad betyder det oversat for mig her på bageste række?

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Er gået igang med at trimme slagen ud af motorene, RA ser fin ud – men DEC skal desværre splittes ad igen, der er så meget slag mellem drev og motor at det er umuligt at gøre noget (kan lave meget aflange stjerner selv på 10sek expos.. Ca et godt felt lange stjerner !! Har nok glemt at spænde noget der inde Embarrassed

jacobb
                    • Nova

Øv øv Michael. Jeg er som du kan se her godt i gang med mit beskedne udstyr…

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Den er fixed – man skal ski også spænde skruerne

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Så er den sat igang, ganske vist er det ikke helt mørkt endnu…

Kan se du også er igang.

jacobb
                          • Nova

Super Michael! Ja det snurrer lystigt i haven her også, var til middag hos nogle venner og kunne se på min side at alt var startet perfekt op

Glæder mig til at se hvad du får hevet ned

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Tjoe lidt kommer der da ned:

Clear filter, 10min

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Hmm sjov “extra” spike den har…

Limit Mag her er lige nu 20.45 så skal nok skyde længere tid for at overdøve udlæsnings støjen.

Men napper lige en serie af 10min…MStauning2013-09-28 21:39:59

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Nope over expoer stjernen ved 10min..

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Erh hvad skulle RA og DEC være i J2000? Tror ski jeg er 3 buemin ved siden af.

Viser 15 indlæg - 151 til 165 (af 396 i alt)
                                • Emnet 'Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål' er lukket for nye svar.