Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål

• Dette emne har 395 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 23033 times
Viser 15 indlæg - 136 til 150 (af 396 i alt)
  • Forfatter

jacobb
      • Nova

Det lader til at det bliver i aften det store 32″ teleskop bliver rettet mod boblen

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Vi venter spændt! Niels’ råbilleder antyder jo, at der kan være tale om et meget smukt objekt, hvis det får belysningstid nok.

Uanset objektets natur, så tror jeg, vi har fat i noget spændende her, som kan være undgået de professionelles blik.

Thomas, Bornholm

jacobb
          • Nova

Ja det bliver spændende at se!

Prøver at ikke have for høje forventninger til de billeder, selvom det er et stort teleskop…

jacobb
            • Nova

Så er vi vidst igang 🙂

henrik.schneider
            Deltager
              • Nova

God jagt Jacob, spændende projekt 🙂

jacobb
                • Nova

Takker Henrik.

Nu må vi se hvad resultatet bliver, håbet er jo at der er nogle data at gå videre med

Men spændende er det.

jacobb
                  • Nova

Der er 3 teleskoper der ligenu hiver lys ned af boblen

Et 17″ planwave, en 12″ newton og det store 32″ cassegrain nasmyth..

jacobb
                    • Nova

Nå drenge, det er blevet til 40min Ha og 40min OIII fra det store teleskop med et FLI PL4240 backillumiinated ccd (96%qe @ 550nm)

2timer grøn fra 17″ eren (stl11k) og 2timer OIII fra 12″ newtonen (FLI microline 8300)

Der var kraftig dug og skyer der stoppede ham

Jeg prøver at høre om han kan lokkes til at nappe lidt nir og B med 32″ snarest

Jeg skulle have rawfilerne i morgen Jacobb2013-09-26 02:03:09

jacobb
                      • Nova

Lille Update

Jeg har set et par små billeder fra 32″ eren og den er meget fin i Ha og der er vist også lidt synligt i OIII.

Når jeg kommer hjem i aften downloader jeg filerne fra alle 3 teleskoper og smider dem herind

Mvh

Jacob

henrik.schneider
                      Deltager
                        • Nova

Jacobb wrote: Lille Update

Jeg har set et par små billeder fra 32″ eren og den er meget fin i Ha og der er vist også lidt synligt i OIII.

Når jeg kommer hjem i aften downloader jeg filerne fra alle 3 teleskoper og smider dem herind

Mvh

Jacob

Jamen Jacobb, så se dog at komme hjem så vi andre kan se lidt af de photoner som der er blevet fanget………

jacobb
                          • Nova

Jeg ville også meget gerne hjem nu. Men statsbanerne vil gerne have at jeg leger med tog indtil ved 19 tiden…

Jeg er nu blevet lovet Lnir, ircut og blå i starten af næste uge Jacobb2013-09-26 15:34:17

jacobb
                            • Nova

Nå filerene fra 32″eren lader lige vente på sig da jeg har problemer med at kalibrere dem…

2 timers eksponering med 17″ planwave f/4.56 GRØNT filter

2 timers eksponering med 12″ ASA Newton f/3.62 OIII

Jacobb2013-09-26 21:14:58

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Ja, der er godt nok ikke meget O-III signal…

I grønt kan man da skelne tågen, som en rund boble.

Thomas, Bornholm

jacobb
                                • Nova

Men der er signal i OIII bare ikke meget….

jacobb
                                  • Nova

De er meget rå dem her pga manglende kalibrering

Man kan tydeligt se at det er en backilluminated ccd med “slibe”mærker

Det er hvad jeg har ligenu, han har tilsyneladende døbt filerne forkert da det øverste hedder Ha og det nederste OIII… Tror jeg da…Jacobb2013-09-26 22:48:20

Viser 15 indlæg - 136 til 150 (af 396 i alt)
                                • Emnet 'Boble nær ngc6820/6823 nyt spørgsmål' er lukket for nye svar.