Blodmåne

• Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af tom. This post has been viewed 70 timesa. This post has been viewed 70 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

johnni.gade
      • Giant

Sikkert et dumt spørgsmål, men er den visuel fra Danmark i aften? 🙂

landbo
      Deltager
        • Nova

Johnni Gade wrote: Sikkert et dumt spørgsmål, men er den visuel fra Danmark i aften? 🙂

Nej til dumt spørgsmål. Og nej til hvor ifølge LINK og formodentelig ej heller på grund af skylaget. Men internettet bringer jo masser af live billeder. Det er dog ikke helt det samme men i mangel af bedre kan det vel gå.

PS. Det sker i øvrigt ikke i aften, men udsendelserne begunder kl. ca. 11.00 DST på LINK .Landbo2014-10-08 10:50:23

johnni.gade
          • Giant

Alrighty. Men det bliver et nej kan jeg forstå 😉

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Se her ang. hvornår der kan ses sol- og måneformørkelser i Danmark >>
            http://www.timeanddate.com/eclipse/in/denmark/copenhagen

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

Læs i øvrigt lige Toms indlæg i denne tråd >

Nå, men hvis I støder på udtrykket Blood Moon eller blodmåne, så vær
              opmærksom på at det er profetiske udtryk som mere høre til i den sorte
              middelalder end i nutiden.

http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=12741&PID=126953#126953

Big%20smile

johnni.gade
                • Giant

Fire måneformørkelser på stribe stod der i tråden? Hvad skal det sige? Men jeg kunne forstå at blodmåne var en måneformørkelse, hvilket jeg egentligt også troede de fleste vidste. Det er vel bare en smart måde at sige det på.

tom.a
                Deltager
                  • Super Giant

Blodmåne er et forholdsvis ”nyt” udtryk og det er inden for de sidst ca. 2 år at udtrykket er blevet populariseret i sådan en grad at f.eks. DR og videnskab.dk også bruger udtrykkene.

Når jeg skriver nyt i ”” så er det fordi udtrykket har eksisteret i hundredvis eller tusindvis af år i den jødiske tro. Men det har aldrig været brugt indenfor astronomi.

I 2008 og 2013 var der så to præster/forkynder som med deres profetier har vundet så meget gehør at udtrykket er gledet over den almindelige sprogbrug, udenfor de pågældende præsters trossamfund.

Jeg har prøvet at google det danske udtryk Blodmåne i forskellige tidsintervaller

2000-2002 8 hits

2003-2004 5 hits

2005-2006 5 hits

2007-2008 14 hits

2009-2010 13 hits

2011-2012 26 hits

2013-2014 46 hits

Resultatet, som skal tages med en skefuld salt, viser tydeligt at det er indenfor de sidste 2-4 år at udtrykket er blevet almindelig at bruge. Og det er også i forbindelse med hitsene fra 2010 til 2014 at blodmåne bliver koblet til måneformørkelser, især 2013-2014.

I perioden 2000 til 2010 er de fleste hits forbundet med en børnebog som hedder Blodmåne over Leningrad.

De fire måneformørkelser som jeg nævner i starten af tråden Bloodmoon – Blodmåne, er udnævnt at de to præster til at være specielle vigtige blodmåner, fordi der er fire totale måneformørkelser på stribe. Fire på stribe sker forholdsvis sjældent. Kun en af måneformørkelserne kan ses fra DK, den som finder sted d. 28. september 2015.

Nå, men udtrykket blodmåne er godt i gang med at blive integreret i det danske sprog! Så vi kan ligeså godt vænne os til at blive konfronteret med blodmåne gang på gang, ligesom Mars Hoax der har cirkulæret siden 2002.

Så må vi jo oplyse personen, som har brugt blodmåne, om sagens sande sammenhængen 

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
                  Min blog http://grib-stjernerne.dk/

landbo
                  Deltager
                    • Nova

Johnni Gade wrote: Alrighty. Men det bliver et nej kan jeg forstå 😉

Ja, det er sket nu. Fuldmånen har væren her, men du kan sikkert finde nogle af live videoerne her på nettet og stadig nyde synet. Det er dog lidt “tamt” at sidde og kigge på en fuldmåne, der står fuldstændig stille uden flimmer, som vi plejer at have her hjemme.

johnni.gade
                      • Giant

Men fire på stribe? Der kan vel kun være én måneformørkelse af gangen.

tom.a
                      Deltager
                        • Super Giant

Johnni Gade wrote: Men fire på stribe? Der kan vel kun være én måneformørkelse af gangen.

Det jeg mener med fire på stribe er, at fire på hinanden efterfølgende måneformørkelser er totale. Oftes veksler de mellem total, patiel eller penumbra (halvskyggen) formørkelser. Så der kan en eller flere partielle eller penumbraformørkelser mellem to totale måneformørkelser.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
                        Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Blodmåne' er lukket for nye svar.