› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Blåmejser
- Dette emne har 53 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 9 måneder siden af Finn. This post has been viewed 760 times
-
ForfatterIndlæg
-
2. maj 2015 kl. 09:14 #132875
FinnDeltager- Neutron star
Endnu en lille rapport fra Redekassen 🙂
9 Æg er det blevet til her til morgen, nåede lige at se den var inde og vende æggene, tror at den gør det ret tit.
@ Dennis. Jeg havde det selv i tankerne da man jo spiser Vagtelæg med stor velbehag, de er vel ca. lige store så hvorfor ikke Blåmejseæg ???
@ Jens. Tak for linkene de er ret spændende, og mon ikke vi alle har en eller anden intreresse i hvad der sker i naturen det tror jeg
@ Ja Leif det må absalut være kikkertsyn 🙂
Er der nogle af jer der kender til et godt IR Camera?? Min svigersøn lavede for år tilbage en stor ugle kasse men først i år er der kommet noget i, men ikke Ugler som håbet men Tårnfalke, og nu ærger vi os over at der ikke er noget camera i kassen. Men det kommer til Efteråret så den er klar til næste forår.
mvh Finn
Finn 2015-05-02 09:15:34 2. maj 2015 kl. 09:34 #132876
dennis.torsten- Main Sequence
Jeg syntes det er fuldstændig mageløst, at sådan en lille fugl, med så lillebitte hjerne, præcis véd hvad den har med at gøre ! Både med redebygning, æglægning, og at passe ungerne ! Hvad jeg ikke forstår, er at hunnen tilsyneladende er god til at få hannen med på sagen, også !
At han ikke blot føjter videre, når han har gjort sit
2. maj 2015 kl. 10:33 #132878
landboDeltager- Nova
Finn wrote:
Er der nogle af jer der kender til et godt IR Camera?? Min svigersøn lavede for år tilbage en stor ugle kasse men først i år er der kommet noget i, men ikke Ugler som håbet men Tårnfalke, og nu ærger vi os over at der ikke er noget camera i kassen. Men det kommer til Efteråret så den er klar til næste forår.
mvh Finn
Der er jo de almindelige Ethernet HD overvågningskameraer. Har selv lige købt to med Sony Exmor sensore, der tegner utroligt skarpt og i tilgift er meget lysfølsomme. Ydermere kan der uden problemer kobles op med over 100 meter billigt kabel mellem kamera og computer, hvis man ikke vil/kan bruge WIFI til overføringen grundet afstanden. LINK.
Dog kunne jeg formode der er et problem med IR lysene, når det er rovfugle der skal filmes. Mener og kunne erindre noget om at rovfugle kan se helt op i IR området, så det bør i nok lige undersøge meget nøje først inden ………………… Det ville jo være synd/ærgeligt hvis fuglene forsvandt når i tændte for kameraet for og “spionerer”.
7. maj 2015 kl. 11:21 #133055
En lille opfølgning
Her til morges skulle jeg lige se hvordan det gik med Blåmejsen i kassen, den ruger på de 9 æg og har gjort 3-4 dage.
Men lige pludselig kom Hannen ind med en lille orm i næbet og fodrede hunnen, han er da en lille hensynsfuld herre, det var jeg ikke klar over at hannerne gjorde.
@ Dennis, ja naturen overrasker gang på gang.
@ Leif, Det med IR lys har jeg ikke tængt på så måske bare købe et Vebcamera der er bedre end det jeg køre med her, for det er jeg da ikke helt tilfreds med.
mvh Finn
7. maj 2015 kl. 11:41 #133056
Leif
Jeg syntes at de der Ethernet HD overvågningskameraer bliver for stor til at havde i en Mejsekasse.
Det er sådan et her jeg har http://www.microsoft.com/hardware/da-dk/p/lifecam-hd-3000 Findes der noget der er bedre lige netop til dette foremål ???
mvh Finn
7. maj 2015 kl. 13:44 #133060
HeikoDeltager- Super Giant
Smukt og nydeligt Finn! Især de sidste billeder!
Heiko 2015-05-07 13:44:39 7. maj 2015 kl. 18:15 #133071
Ok, det er altså ruge fra nu af. De har nok tænkt at 9 skrigende unger må være rigeligt
Et nysgerrigt spørgsmål : Hvad gør du dén dag ungerne forlader reden ? Det foregår jo ret hurtigt, og jeg går ud fra at kameraet kun tager billeder, når du trykker på knappen. Det vil da være ærgeligt hvis du/vi lige misser det vigtige øjeblik !
8. maj 2015 kl. 07:42 #133081
landboDeltager- Nova
Finn wrote:
@ Leif, Det med IR lys har jeg ikke tængt på så måske bare købe et Vebcamera der er bedre end det jeg køre med her, for det er jeg da ikke helt tilfreds med.
mvh Finn
Øhh Finn, var kameraet du efterlyste ikke til tårnfalkekassen, der formodentelig er en smule større end mejsernes hyggelige bo ???
Men et bedre USB kamera til mejsekassen ? Jeg tror faktisk ikke et alm. vebcam kan bruges, da det formodentelig ikke har en FOV der er stor nok. Samtidig kunne jeg også forestille mig at et alm. vebcam kunne have problemer med skarpheden når der er så kort afstand ned til fuglene. Ville selv prøve mig frem og lave nogle skarphedstests med noget lånt grej, inden muldvarpen for alvor hives frem under stor protest i fuld dagslys.
15. maj 2015 kl. 07:28 #133272
Hej igen
Her til morges var jeg igen lige ude at se til Blåmejserne, der har været lidt stille i kassen det meste af ugen og opdagede at der så var kommet en unge, ved ikke helt med sikkerhed om der er flere.
Kan se at Hannen har lidt travlt med at fodre Hunnen og Ungen da den var inde flere gange med små Orme til dem i de 5min jeg lige stod og betragtede dem.
Så lige lidt flere billeder.
@ Dennis, Ja jeg ved det ikke, jeg må stå brandvagt så jeg kan få nogle billeder når de flyver fra reden 🙂 Men det er som regel noget der foregår når man lige vender ryggen til i 10 min.
@ Leif, Jo det var til Falke kassen og den er som sagt noget større, jeg syntes bare at de mål jeg lige så virkede lidt store, men der skal lige måles lidt på det, det er også rigtigt at det kniber med en skarp focus med den afstand jeg har i Mejsekassen, så jeg er lidt i tvivl om hvad jeg gør til næste år.
mvh Finn
15. maj 2015 kl. 08:23 #133273
Fantastisk at der allerede er kommet en unge. Jeg syntes sgu da at de lige var begyndt at ruge !!! Jeg kan godt lide, at på de 3 billeder man kan se ungen, der ligger den med åbent næb ! Snart er der 9 åbne næb, der skal proppes med orme (haha)
Ja, Finn, du er nødt til at holde brandvagt, vi vil have finalen med
15. maj 2015 kl. 08:48 #133274
landboDeltager- Nova
Finn wrote:
@ Leif, Jo det var til Falke kassen og den er som sagt noget større, jeg syntes bare at de mål jeg lige så virkede lidt store, men der skal lige måles lidt på det, det er også rigtigt at det kniber med en skarp focus med den afstand jeg har i Mejsekassen, så jeg er lidt i tvivl om hvad jeg gør til næste år.
mvh Finn
Du kan lave en ny mejsekasse, hvor der er lidt længere op til taget og dermed hæves afstanden til kameraet. Det vil sikkert også gøre det bliver lettere at holde linsen fri for urenheder.
15. maj 2015 kl. 09:03 #133276
@ Heiko, Tak for de pæne ord.
@ Dennis, ja det går lidt stærkt vel ca. 8-10 dage.
@ Leif, Jeg har gået og tængt på at lave en dybere kasse men faldt lige over dette Webcam https://www.youtube.com/watch?v=drYZRrL5KSo
mvh Finn
15. maj 2015 kl. 09:13 #133278
landboDeltager- Nova
Finn wrote:
@ Leif, Jeg har gået og tængt på at lave en dybere kasse men faldt lige over dette Webcam https://www.youtube.com/watch?v=drYZRrL5KSo
mvh Finn
Jo ja, der fornemmer man der pludselig kommer en vred humlebi frem fra sit “hus”. Hvad så med evnen til at lave billeder i halvmørke, hvordan er det vebcams evnen til det ???
15. maj 2015 kl. 09:58 #133280
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Herlige billeder
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
15. maj 2015 kl. 10:14 #133281
Ja og så er der faktisk 4 unger i Kassen 🙂
@ Torben, Ja det er faktisk helt sjovt at følge, har mine børnebørn på besøg og de kan næsten ikke løsrive sig fra skærmen.
@ Leif, Jeg tænker at det ikke kan blive ringere end det camera jeg har i nu.
mvh Finn
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Blåmejser' er lukket for nye svar.